Home

gebruiksglas-5-400x600.png

 

De Ina Isingsprijs voor glashistorische bijdragen

Vanaf 2016 reikt de Stichting Het Historisch Gebruiksglas tweejaarlijks de Ina Isingsprijs uit voor het beste artikel over historisch gebruiksglas. Deze uitreiking vindt plaats bij ons jaarlijkse symposium.
Het is één van de belangrijkste activiteiten van de stichting. Hiermee willen wij de kennis over historisch gebruiksglas en de verspreiding ervan vergroten. Verzamelaars, antiquairs, medewerkers van musea of universiteiten en andere deskundigen worden uitgenodigd hun kennis, vragen of meningen in artikelvorm in te zenden als deelname aan de Ina Isingsprijs.

Een jury beoordeelt de inzendingen en aan de schrijver van het beste artikel wordt een geldprijs van € 1.000,- toegekend.

 

De jury van de Ina Insingsprijs

De jury voor de Insingsprijs van 2016 bestond uit mensen die hun sporen op glasgebied verdiend hebben, te weten:
Nicole Brüderle (Conservator Glas, Rijksmuseum)
Anna Laméris (Glasantiquair en publicist)
Nora Schadee (Oud-hoofdconservator Museum Rotterdam)
Marianne Stern (Archeoloog gespecialiseerd in antiek glas)

Willem van Traa (Glasverzamelaar en toegevoegd als secretaris)

 

De inzendingstermijn voor de prijs van 2018 sluit op 1 januari 2018.


De Ina Isingsprijs zal worden uitgereikt tijdens een symposium in 2018.

 

Voorwaarden voor inzending

De in te zenden artikelen dienen aan de volgende voorwaarden te voldoen:

- De tekst is in het Nederlands, Engels of Duits geschreven,

- is voorzien van illustraties,

- telt maximaal 3000 woorden,

- is nog niet eerder gepubliceerd,

- en is wetenschappelijk verantwoord maar begrijpbaar voor de geïnteresseerde leek.

- Teksten dienen aangeleverd te worden als WORD-document en de afbeeldingen in JPG.

- Door inzending verklaart men zich akkoord met de publicatie van haar/zijn artikel onder de verantwoordelijkheid van de stichting.

 

Correspondentie en inlichtingen naar glasprijs@hethistorischgebruiksglas.nl

Lees meer

afb. 2. DSCN7232 (600 x 450).jpg

Fifties in Gouds sieraardewerk

10 oktober 2017 - 3 juni 2018

 

Met de schenking van de collectie van verzamelaars Ton Oud en Antoine Verschuuren - aangevuld met enkele stukken uit de eigen collectie van Museum Gouda - wordt mooi geïllustreerd hoe Plateelfabrieken Tiko en Jumbo uiting gaven aan de modieuze tendensen in de jaren 50 van de vorige eeuw. De tentoonstelling ‘Fifties in Gouds sieraardewerk’ is te zien t/m 3 juni 2018.

Het uiterlijk van het Gouds plateel is in de 20e eeuw veel aan verandering onderhevig geweest. Naast modetrends was de economische situatie vaak aanleiding tot een verandering in de gebruikte technieken en uiterlijke kenmerken van het beroemde Goudse sieraardewerk.

In de jaren 50 van de vorige eeuw trok de economie, na de crisis in de jaren 30 en de Tweede Wereldoorlog, steeds verder aan. Er kwam meer aandacht voor modieus gedecoreerd aardewerk wat zorgde voor een bloeiperiode in de Goudse plateelindustrie. Grote plateelbakkerijen als Regina en Flora maakten vaasjes, schaaltjes en kannen die aansloten bij de zogenaamde ‘New Look’, de modetrend uit de jaren 50. Door de groeiende vraag kwamen nieuwe bedrijven op die werkten naar voorbeeld van Flora en Regina. Twee mooie voorbeelden zijn de plateelbakkerijen Jumbo (vanaf 1945) en Tiko (vanaf 1953) die vooral vazen en kannen produceerden.

 

www.museumgouda.nl

Lees meer

Chinahall.jpg

British Ceramics Biennial 2017, Stoke-on-Trent, t/m 5 november

 

Vrijdag 23 september opende de 5e editie van de British Ceramics Biennial (BCB) in Stoke-on-Trent.

Stoke-on-Trent: stad waar Josiah Wedgwood zijn befaamde creamware maakte, en meer recent: The Great Pottery Throwdown-  vorig jaar en het jaar ervoor uitgezonden door de BBC - vonden hier  plaats. Een van de juryleden – Keith Brymer Jones – is zelfs voornemens zijn atelier naar Stoke te verplaatsen. Stoke-on-Trent lijkt dus inderdaad het mekka van de hedendaagse keramiek te worden, zeker nu de BCB zijn tenten hier heeft opgeslagen: het organiseren van een biënnale is namelijk full continue business.

 

Stoke-on-Trent wordt gevormd door zes plaatsen (en een aantal dorpen):  Dit zijn Stoke-upon-Trent (kortweg Stoke), Hanley (het belangrijkste handelscentrum en nu city centre), Tunstall, Longton, Fenton en Barlaston (het verst weggelegen, huisvest nu World of Wedgwood). Op Tunstall na heeft iedere deelgemeente een Biënnale-locatie, met China Hall in Stoke als uitvalsbasis.

 

China Hall in Stoke is de grootste venue van de BCB. Hier vond dan ook de spectaculaire opening plaats met een performance van Kanghyo Lee, een internationaal bekende Koreaanse keramiekkunstenaar, die de klei fysiek te lijf gaat.

Met een grote verscheidenheid aan keramische kunstwerken en regelmatig performances kun je in China Hall gerust een hele dag vertoeven. En tussendoor kom je bij met overheerlijk eten en drinken, verzorgd door B arts met smakelijk Bread in Common en andere lekkere gerechten.

 

De presentatie Heart:Beat  in The Potteries Museum & Art Gallery in Hanley toont het resultaat van een Artist in Residence-programma dat Joanne Ayre met nog een aantal kunstenaars, ontwerpers  en een filmmaker heeft gehad in Maharashtra, India. Hier hebben ze de traditie van de Warli-kunstenaars bestudeerd. Het kan even duren, maar wanneer je de moeite neemt om het verhaal tot je door te laten dringen en de films te bekijken dan opent zich de wondere wereld van de Warli-kunst.

Bezoek ook zeker de tegenoverliggende  Bethesda Chapel, waar een betoverende installatie op je wacht.

AirSpace Gallery heeft de tentoonstelling Fount met werk van Elena Gileva en Mark Malarko, die helaas gesloten was op de dag dat ik er was. De overige BCB-presentaties in Hanley (City Central Library en Emma Bridgewater) stellen teleur, hoewel Bridgewater zeker de moeite waard is om te bezoeken. 

 

In Longton is in de Gladstone Pottery  - de enige compleet bewaarde fabriek in de regio – de presentatie Fountain 17, geïnspireerd op Marcel Duchamps Fountain uit 1917 en Armitage Shanks, de laatste grote fabrikant van sanitair in Staffordshire.  De pispot van Duchamp die in 1917 de kunstwereld compleet op zijn kop zette, vormt het uitgangspunt van deze presentatie rondom de oven van ‘Gladstone’:  een kleine presentatie die de moeite van wat langere aandacht zeker waard is.

 

Barlaston met World of Wedgwood  (de tentoonstelling en bezichtiging van de fabriek is al een dagvullend programma) toont onder andere werk van tweedejaarsstudenten van de opleiding Ceramic Design Students van Central Saint Martin, Londen met als thema What Can Ceramics Do? en dan met name gericht op verschillende levensfases (menopauze, alzheimer): een kleine, maar integere presentatie.

 

En last but not least the Middleport pottery in Longton. Eerlijk gezegd is de BCB-bijdrage daar aan de magere kant (in China Hall is er ook presentatie van de druktechniek die veel indrukwekkender is), maar de fabriek – die een grote rol heeft gespeeld – is meer dan de moeite waard om te bezichtigen, zeker wanneer een van de medewerkers een privérondleiding aanbiedt.

 

Kortom: de BCB overweldigt, overrompelt, is niet te beschrijven, en wanneer u van hedendaagse keramiek houdt, zeker een must. Maar ook liefhebbers van het oudere werk zullen hun hart ophalen bij Wedgwood, Gladstone en uiteraard Middleport.  Mocht u er heen gaan, bereid u zich goed voor en plan de bezoeken vooraf: doorgaans zijn alle locaties open van dinsdag t/m zondag, maar er zijn uitzonderingen en het is jammer om voor een dichte deur te staan.

 

Gerda Brust

 

 

 

performance in China Hall (600 x 360).jpg

performance in China Hall

 

 

 

 

 

 

 

Josiah Wedgwood (360 x 600).jpgJosiah Wedgwood

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Middleport (600 x 360).jpg

Middleport

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

Flyer ZAND & KLEI - Kunstliefde  (423 x 600).jpg

ZAND & KLEI

glas & keramiek

28 oktober t/m 26 november


Zand en klei zijn de hoofdingrediënten voor glas en keramiek. Beiden ontstaan vanuit verwering van gesteente en zijn op deze aarde in ruime hoeveelheid aanwezig. Ze vormen het hoofdbestanddeel voor deze tentoonstelling. Zand kan door verhitting omgezet worden in glas, klei door een bakprocedé in bijv. aardewerk, steengoed of porselein. Het zijn eeuwenoude technieken die van generatie op generatie zijn doorgegeven, meestal voor het vervaardigen van gebruiksgoed. In de kunst is het van oudsher bekende materie voor beeldhouwers en glaskunstenaars. Maar vandaag de dag gaan kunstenaars steeds meer voorbij de traditie op zoek naar een nieuwe vertaalslag van beide materialen. Zand en klei omgezet in glas en keramiek, naar de hand gezet in eigentijdse vormen.


Marc Barreda, Dorine Camps, Isabel Ferrand, Kim Habers, Veerle Kollaard (HKU 2017), Geir Nustad, Chris Rijk (HKU 2017), Tjerk van der Veen, Soscha Webbink (HKU 2017), Tonny Yang en Marinke van Zandwijk.
[samenstelling i.s.m Lydia van Oosten, kunstprofessional]


Opening: Zondag 29 oktober 16.00 uur door Lou Vos (tentoonstellingscommissie Kunstliefde / concept tentoonstelling en beeldend kunstenaar)


Podiumavond: Donderdag 9 november 20.00 uur
Hélène Besançon, conservator Nationaal Glasmuseum Leerdam en
Marianne Peijnenburg, adviseur bij EKWC, hoofd keramiekwerkplaats Rijksakademie,
en beeldend kunstenaar

 

Nobelstraat 12a, Utrecht
(030) 231 42 18
www.kunstliefde.nl

Lees meer

SGH Symposium Boekje Cover.jpeg

Lezingen symposium historisch gebruiksglas nu in boekvorm

Stichting Het Historisch Gebruiksglas bevordert onderzoek naar glazen voorwerpen, die in het dagelijks leven of bij bijzondere gelegenheden zijn gebruikt en niet bedoeld zijn als uiting van kunstzinnigheid. Ieder jaar organiseert de stichting een symposium, waarbij om het jaar de Prof. Dr Ina Isingsprijs wordt  uitgereikt voor het beste artikel. Van het symposium van 2016 is een mooi uitgegeven en geïllustreerd boekje gemaakt van 64 pagina’s met het prijswinnende artikel van Michel Hulst “Alledaags of rariteit. Een bijzondere archeologische glasvondst  uit twee Amsterdamse beerputten“. Daarnaast treft u artikelen aan over vroegmiddeleeuws glas in Nederland, opgegraven achttiende eeuws tafelglas uit Zaandam,  loodglas in Nederland in de achttiende eeuw en een classificatie van historische wijnflessen. Voor meer informatie over de stichting, de symposia en de Isingsprijs is er de website www.hethistorischgebruiksglas.nl.

 

Dat boekje is verkrijgbaar voor € 5 plus € 3,20 verzendkosten, over te maken naar rekening nummer NL61 RABO 0305 0005 19 tnv stichting Het Historisch Gebruiksglas, onder vermelding van uw naam en postadres.  

Lees meer

right_hesmerg43433.jpg

Celebrating Ceramics - 100 jaar Ettore Sottsass

 

Ter ere van de honderdste geboortedag van de beroemde Italiaanse architect en ontwerper Ettore Sottsass toont het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch honderd hoogtepunten uit zijn keramisch oeuvre.

 

Ettore Sottsass (1917 - 2007) bouwde vanaf 1947 een carrière op met interieurvormgeving en industrieel design. Sottsass was daarbij een belangrijk vernieuwer. Zijn ontwerpen voor woninginrichting, kantooruitrusting, meubilair en woonaccessoires beïnvloedden sterk de avant-garde vormgeving van de jaren zestig en zeventig. In 1981 was hij medeoprichter van de befaamde Memphisgroep. Naast zijn werk voor Memphis was Sottsass ook actief als vormgever voor Alessi, Artemide en Olivetti.

 

Keramiek als oervorm van design
Gedurende Sottsass’ lange carrière is keramiek een steeds terugkerende fascinatie. Zijn unieke visie op vormgeving komt het sterkst tot uitdrukking in ontwerpen voor keramiek, van zijn eerste vazen halverwege de jaren vijftig tot de laatste schetsen vlak voor zijn overlijden. Sottsass benaderde alle gebruiksvoorwerpen, en met name die in keramiek, als rituele instrumenten, betekenisvolle gereedschappen voor het alledaagse bestaan. Zo grijpt hij regelmatig terug op oervormen met een symbolische lading, zoals bij de theepotten uit de reeks Indian Memory.

 

Sottsass in Den Bosch
Het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch heeft een lange historie met Ettore Sottsass. In 1984 organiseerde Het Kruithuis, de voorloper van het huidige museum, de eerste Memphistentoonstelling in Nederland. In 1995 ontstond in nauwe samenwerking met Sottsass de eerste tentoonstelling die exclusief aan zijn keramiek was gewijd. Sindsdien is zijn werk regelmatig in het museum te zien geweest. Zijn keramisch design is ruim vertegenwoordigd in de collectie van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch.

 

14 september 2017 t/m 7 januari 2018

Kijk op http://www.sm-s.nl/ voor meer informatie.

Lees meer

2._Simsa_Cho_Floot.jpg

Glass 4 Ever - Beeldend glas van nu

21 oktober 2017 t/m 18 maart 2018

 

Met het werk van 25 overwegend Nederlandse kunstenaars toont het Gorcums Museum van 21 oktober 2017 t/m 18 maart 2018 hoe veelzijdig het materiaal glas kan zijn: broos of sterk, transparant of ondoorzichtig, vlak of barok.

 

Deelnemende kunstenaars zijn onder meer Katrin Maurer, Xandra Bremers, Hans van Bentem, Bernard Heesen, Gabriëlle van de Laak, Josja Caecilia Schepman, Caroline Prisse, Mieke Groot, Klaas Gubbels, Paul Funcken, Ans Bakker, Gert Bullée, Bikkel, Rachel Daeng Ngalle, Albert Hendriks, Wouter Bolangier, Yvon Trossèl, Nataliya Vladichko, Sebastiaan Coppens, Krista Israel, Klaas Gubbels, Marta Klonowska en Marinke van Zandwijk.

 

 

Gorcums Museum

Grote Markt 17

4201 EB Gorinchem

tel. 0183-632821

 

www.gorcumsmuseum.nl

Lees meer

20b061f1-d97e-485c-a262-9905a0f0dfe8.jpgDelfts aardewerk, merken en fabrieken

Medio september verschijnt Delfts aardewerk, Merken en fabrieken, het vervolg op Delftsch wit (2013). Het boek onthult de omvangrijke collectie Delfts blauw van antiquair en verzamelaar Léon-Paul van Geenen en voert langs vier eeuwen Hollandse aardewerkglorie. Delfts aardewerk toont onder meer nooit eerder gepubliceerde bodemvondsten, halffabricaten, tegels, spreukenborden, miniaturen, Oranjegoed, tabakspotten, Chinese voorstellingen, boerendelfts en medische voorwerpen. Bovendien is het een actueel en overzichtelijk naslagwerk met informatie over fabrieken, plateelbakkers en merken - ideaal voor verzamelaars, professionals en andere liefhebbers.

Uitgeverij PolderVondsten

Léon-Paul van Geenen Delfts aardewerk, Merken en fabrieken

Meertalige editie: Nederlands, Engels, Frans en Japans

324 pagina’s, meer dan 1.200 afbeeldingen

ISBN 978 90 817063 7 7

€ 60

Lees meer

Titia Felderhof (855 x 686).jpg

The Glass Prize 2017 gewonnen door Titia Felderhof

The Glass Prize wordt ieder jaar georganiseerd door Warm Glass UK en is bedoeld om kunstenaars te inspireren om met ovengevormd glas te experimenteren. Kunstenaars over de hele wereld worden aangemoedigd om hun werk te delen en hun passie voor glas te laten zien.

 

Er zijn een drietal categorieën voor deze prijs. Jurylid Peter Borkovics verklaarde dat dit jaar het niveau van de inzendingen hoog was. Voor de categorie ‘Other Glass’ zijn er daarom twee winnaars; één voor technische vaardigheid en één voor artistieke impressie. Titia Felderhof won The Glass Prize 2017 Other Glass voor de artistieke impressie met ‘Utopia’.

 

Felderhof over ‘Utopia’:

‘Ik heb een fascinatie voor het fenomeen dat zich een gedachte, een idee, een ontwikkeling, uitvinding, noem maar op, aan de ene kant van de wereld ontstaat en tegelijkertijd ook aan de andere kant.  Er moet een - al dan niet voor de mens waarneembare - connectie zijn. Mijn Utopia is een poging dit fenomeen op eigen wijze te verbeelden. De draaiende vormen zijn afzonderlijke werelden in een universum op zich. Ze draaien in een netwerk van energie, beweging door beweging.                                                         

Ik zoek niet naar een vaste plek waar alles perfect is. Daar geloof ik niet in. Beweging zorgt voor nieuwe ideeën, kansen, inspiratie.’

 

Meer informatie over The Glass Prize 2017 is te vinden op www.theglassprize.co.uk

Meer werk van Titia Felderhof is te vinden op www.titiafelderhof.nl

Lees meer

Princessehof oud.jpg

Vooraankondiging symposium verleden, heden en toekomst keramiekmusea

De Ottema-Kingma Stichting (OKS) organiseert samen met de afdeling Kunstgeschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen het jaarlijkse OKS-symposium. Thema dit jaar is ‘keramiekmusea: verleden, heden en toekomst’.

 

Dit jaar bestaat Keramiekmuseum Het Princessehof  in Leeuwarden 100 jaar. Daarmee is het een van de oudste keramiekmusea in Europa. De vorstelijke behuizing van het museum is op zichzelf al bijzonder, evenals de wijze waarop het er werd gevestigd. Als erfgenaam van Nanne Ottema, de oprichter van Keramiekmuseum Het Princessehof, wil de OKS bij dit bijzondere jubileum terugblikken, het actuele beeld vergelijken en waar mogelijk vooruitkijken.

 

De meeste keramiekmusea zijn ontstaan uit particuliere verzamelingen, waar bevlogenheid en verdieping van kennis de boventoon voerden. Deze musea waren vooral bedoeld voor fijnproevers die precies wisten wat ze zagen, of daarvan studie maakten.

 

Veel van deze musea lopen tegenwoordig het risico van lage bezoekersaantallen en een moeizaam exploitatiemodel als ze geen beleid voeren dat is gericht op een breder publiek. Het blijkt vaak een grote uitdaging te zijn om zowel vakspecialisten als meer algemeen belangstellenden te bedienen. De centrale vraag is hoe gespecialiseerde musea met deze opgave om gaan.

 

De OKS is verheugd al te kunnen delen dat mevrouw J. Harrison-Hall, conservator van de collectie Azië en de Percival David collection in het British Museum in Londen, haar medewerking aan het symposium heeft toegezegd.

 

Het jaarlijkse OKS-symposium vindt plaats op maandag 27 november 2017 in Leeuwarden. Het volledige programma en de mogelijkheid om u aan te melden volgt later dit jaar.

 

Lees meer

Nu uit: nummer 234

 cover 234.PNG

 

Voor de Nederlandse markt -Duits steengoed uit het Westerwald en van elders 1800-1900

Duits steengoed, bij uitstek geschikt als schenk- en drinkgerei, was eeuwenlang in Nederland een hoogstaand kwaliteitsproduct en een welkome aanvulling op het eigen pottenbakkersgoed. Siegburg, Raeren en Frechen waren vanouds de belangrijkste leveranciers, maar hun rol is geleidelijk overgenomen door de kannenbakkers van het Westerwald. In de negentiende en twintigste eeuw maakten zij vooral functioneel gebruiksgoed, zoals boter- en inmaakpotten en kannen en kruiken.

Hoewel de decoratie van de voorgaande eeuwen grotendeels werd prijsgegeven, zijn er zeker in de eerste helft van de negentiende eeuw nog aantrekkelijke potten gemaakt, rijk versierd met uitgesneden dierfiguren in combinatie met florale motieven.

Met het Westerwald waren er intensieve handelscontacten dankzij de talloze kooplieden die vanaf omstreeks 1800 op en neer reisden naar Holland. Dit aspect wordt nader uitgediept.

Ten slotte wordt aandacht gegeven aan de pogingen van enkele Nederlandse pottenfabrikanten om het Duitse steengoed zelf te maken.

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur