Home

 

marina-nieuwnummer-still.jpgJubileumnummer Museumtijdschrift

In april bestaat Museumtijdschrift 30 jaar en daarom is dit extra dikke jubileumnummer een waar feestje. Dit nummer is een combinatie van artikelen over de beste en mooiste tentoonstellingen van dit voorjaar en artikelen die het 30-jarig bestaan vieren. Uiteraard is er aandacht voor de grote Eschertentoonstelling in het Fries Museum Leeuwarden en voor de weelderige Hollandse Art Nouveau in het Gemeentemuseum Den Haag,

 

In de special wordt achterom gekeken, wordt erop uitgetrokken met 30 tips voor kunst in de openbare ruimte en wordt de blik naar voren gericht. Hoe ziet het museum eruit over 30 jaar? Met onder anderen Wim Pijbes, Benno Tempel, Iris Kensmil, Maarten Doorman, Erik van Lieshout, Mels Crouwel , Lidewij de Koekkoek.

 

Verder onder andere vier prachtige, uitneembare XL kunstkaarten van Emo Verkerk, Maria Roosen, herman de vries en Loes Koomen.

 

Meer informatie

www.museumtijdschrift.nl

Lees meer

Vanleeuwen_China.-Famille-Rose.-Copy-420x420.jpg19 t/m 22 april: Art Breda

ART BREDA biedt een mix van kunst en antiek uit alle culturen en perioden uit de collecties van kunst- en antiekhandelaren en galerieën voor hedendaagse kunst uit Nederland, België en Duitsland. Specialisten op het gebied van oude schilderkunst, antiek, 20ste eeuws design, Aziatica, Art Deco, klokken, juwelen, zilver en nog veel meer tonen topstukken uit hun collecties. Daarnaast brengen galerieën voor hedendaagse kunst een breed scala aan schilder- en beeldhouwkunst, fotografie, glas en keramiek van bekende kunstenaars en jong talent.

 

De deelnemers zijn geselecteerd door commissies die garant staan voor professionaliteit en kwaliteit. Voorafgaande aan de opening van de beurs worden alle aangeboden objecten beoordeeld door deskundige keuringscommissies. Hierdoor is de koper er van verzekerd dat het werk volkomen authentiek en van de hoogste kwaliteit is.

 

Openingstijden

wo. 18 april: opening voor genodigden
do. 19 april t/m zo. 22 april: 11:00 – 18:00 uur
vr. 20 april: 11:00 – 21:00 uur

 

Locatie

Breepark (gratis parkeren)
Bavelseparklaan
4817 ZX Breda

 

Meer informatie

www.artbreda.nl

Lees meer

vuur.jpg

Expositie Too hot to handle!

Too Hot to Handle! is een expositie over de actuele stand van zaken in de keramiek. Deze discipline is hot en staat op dit moment sterk in de belangstelling en in diverse musea worden dan ook grote tentoonstellingen georganiseerd met keramiek in de hoofdrol. Het spectrum waarbinnen hedendaagse keramiek zich beweegt is in de laatste decennia enorm uitgebreid. Keramiek als discipline heeft zich losgemaakt van conventies en zich ontwikkeld tot een autonome kunstvorm, doordat er grenzen zijn verlegd in beeldende, inhoudelijke en technische zin. Precies dit willen we met deze expositie laten zien: niet alleen de grote diversiteit binnen de keramiek, maar ook het grensverleggende karakter ervan.

 

Aan Dien Jorien Geertsma, Angelique Heffelaar, Frank Porcelijn en Sies Vrasdonk (KCB-leden) en Wil van Blokland, Nesrin During en Cecil Kemperink (gasten van buiten het KCB) is gevraagd om nieuw werk te selecteren, werk dat op de een of andere manier een nieuwe stap is binnen het eigen oeuvre. Keramiek is in alle gevallen het startpunt. Resultaat is een expositie die ongewone en verrassende beelden oplevert, met keramische objecten die raakvlakken hebben met schilderkunst of gemaakt zijn in combinatie met andere media zoals audio, foto, video.

 

Er zijn wandobjecten, installaties en er is werk van zeer groot formaat dat in China gemaakt is. Een bijzondere video performance met beweeglijke kleisculpturen maakt deel uit van de expositie, waarbij het specifieke geluid van gebakken klei een hoofdrol speelt.

 

De tentoonstelling Too Hot to Handle! wordt zondag 18 maart 17:00 geopend.

 

KunstenaarsCentrumBergen 
Hoflaan 26
1861 CR Bergen (NH)
www.kunstenaarscentrumbergen.nl
T 072 5898927 (Kranenburgh)
info@kunstenaarscentrumbergen.nl


Openingstijden
dagelijks 11:00 -17:00
(maandags gesloten)

 

Tentoonstelling Too Hot to Handle!
18 maart t/m 29 april 2018
te bezichtigen in de expositieruimte van
het KCB op de 1e verdieping

Lees meer

Keramiek Triënnale 2018.jpg

Keramiek Triënnale 2018

CODA Museum Apeldoorn presenteert van 11 maart tot en met 10 juni de Keramiek Triënnale 2018, een tentoonstelling geïnitieerd door de Nederlandse Vakgroep Keramisten (NVK). De Keramiek Triënnale toont het werk van 34 kunstenaars uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Denemarken, Finland, Letland, Litouwen en Turkije. Deze zijn geselecteerd uit 360 inzendingen uit heel Europa.

 

Figuratieve sculpturale keramiek
Het thema van de triënnale is figuratieve sculpturale keramiek. Beelden in installaties van keramiek waarin de figuratie, het herkenbare, een belangrijke rol speelt. De geselecteerde kunstenaars staan garant voor kwalitatief hoogstaand werk en een gevarieerde tentoonstelling waarin uiteenlopende aspecten van figuratie aan bod komen. Met deze internationale tentoonstelling geven CODA Museum en de NVK een stand van zaken op het gebied van de figuratieve sculptuur.

 

Terugkerend evenement
De Nederlandse Vakgroep Keramisten (NVK) houdt in 2018 voor de vierde keer een grote keramiekmanifestatie. De oorspronkelijke biënnale, die in 2010 begon, is omgezet in een triënnale die plaats heeft in CODA Museum. De NVK besloot in 2010 tot het programmeren van een waar een tentoonstelling en educatieve activiteiten voor het onderwijs en jeugd onderdeel van uit maken. De NVK wil zo niet alleen keramiek promoten en laten zien wat de mogelijkheden van klei zijn, maar ook de keramist en beeldend kunstenaar een platform bieden voor het tonen van de ontwikkelingen binnen hun vakgebied. In de tentoonstelling zijn ook enkele korte films opgenomen waarin keramisten vertellen over hun inspiratiebronnen en werkwijze.

 

Succesvol
Na de succesvolle eerste editie succesvolle eerste editie in 2010 in Zeewolde organiseerde de NVK in 2012 voor de tweede keer de Keramiek Biënnale. Stond deelname in 2010 open voor leden van de NVK, voor de editie van 2012 werden keramisten en beeldend kunstenaars uit Nederland en België uitgenodigd een werk in te sturen. Met de triënnale in 2015 werd het aantal landen uitgebreid met Frankrijk en Duitsland. De meest recente triënnale stond open voor kunstenaars uit heel Europa. De selectie werd gedaan door een internationale jury die bestond uit drs. Carin E.M. Reinders, directeur-bestuurder CODA Museum Apeldoorn, Monika Gass, directeur Keramikmuseum Westerwald, Höhr-Grenzhausen (DE), Anne Ausloos, kunstenaar en docent (BE) en Anton Reijnders, kunstenaar en docent (NL).

 

Deelnemende kunstenaars
De deelnemende kunstenaars van 2018 zijn Paula Bastiaansen (NL) , Ieva Bertašiūtė (LT), Skuja Braden (LV), Helmie Brugman (NL), Dorine Camps (NL), Patrick Crulis (FR), André te Dorsthorst (NL), Remy Dubibe (AE), Antonie Eikemans (NL), Eglė Einikytė-Narkevičienė (LT), Alida Everts (NL), Heidi Hentze (DK), Peter Hiemstra (NL), teja van hoften (NL), Marijke Janssen (NL), Anna Dorothea Klug (DE), Marga Knaven (NL), Ad van Lieshout (NL), Jeanne Magnenat (CH), Yves Malfliet (BE), Tiia Matikainen (FI), Claire Murray (UK), Susan Nemeth (AU-UK), Marieke Pauwels (BE), Pablo Ponce (AR-NL), Chris Rijk (NL), Hasan Sahbaz (TR), Hendrik Schink (DE), Nathalie Schnider-Lang (CH), Karin Schösser (AT), Nichola Theakston (UK), Reinhilde Van Grieken (BE), Mirjam Veldhuis (NL) en Corinne Vorwerk-Smaal (NL).

 

Werkstipendium
Drie van de geselecteerde kunstenaars worden beloond met een werkstipendium. De prijswinnaars worden tijdens de opening bekendgemaakt. Bij de tentoonstelling is een veelzijdig activiteitenprogramma samengesteld. Deelnemers aan de Keramiek Triënnale 2018 verzorgen diverse workshops, lezingen en kinderworkshops. Meer informatie over de activiteiten staat op www.coda-apeldoorn.nl/keramiek en op www.nvk-keramiek.nl

 

Keramiek Triënnale 2018. CODA Museum Apeldoorn, Vosselmanstraat 299, NL-7311 CL Apeldoorn, +31 (0)55-5268400. Open: dinsdag t/m vrijdag 10.00-17.30 uur, zaterdag 10.00-17.00 uur, zondag 13.00-17.00 uur. Van 11 maart t/m 10 juni 2018. www.coda-apeldoorn.nl | www.nvk-keramiek.nl

Lees meer

Babs Haenen.jpg

Babs Haenen 70

Vormen uit Vuur feliciteert Babs Haenen met haar 70e verjaardag! Babs Haenen behoort tot de bekendste Nederlandse keramisten. In 1979 studeert ze af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, waar ze les kreeg van Jan van der Vaart. Ze legt zich – in de geest van de tijd – toe op de ‘moderne pot’; autonome keramiek waarin vorm en oppervlak de hoofdrol spelen. Haar potten en tafelstukken worden met de hand opgebouwd uit dunne, ingekleurde lappen porseleinklei.

 

De eerste overzichtstentoonstelling was in Keramiekmuseum Princessehof in 1991. Zeven jaar later volgde een solo in het Stedelijk Museum Amsterdam met bijbehorende catalogus en pakkende titel The Turbulent Vessel. Haar potten lijken inderdaad vol beweging te zitten, een wervelwind van plooien, holtes en uitstulpingen. Ook haar kleurgebruik springt in het oog: van kobaltblauw tot baby-roze en diepgroen. De vlekken en patronen spreiden zich als een schilderachtig patchwork over het veelal matte oppervlak.

 

Het werk van Babs Haenen bevindt zich onder andere in de collecties van bovengenoemde musea, evenals in die van Museum Boijmans Van Beuningen en Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch, als ook het Cooper-Hewitt Museum en Museum of Art and Design in New York.

 

Ter ere van haar verjaardag is momenteel in galerie The Frozen Fountain in Amsterdam een kleine presentatie van haar werk te zien. Speciaal voor de gelegenheid maakte Haenen twee nieuwe werken en wordt haar nieuwe Flow collectie getoond.

Lees meer

Van_Dehua_naar_Otterlo_04 (600 x 566).jpg

Van Dehua naar Otterlo

Blanc de Chine, Chinees porselein en tegels

Een unieke expositie met porseleinen beelden en tegels van twee hedendaagse Chinese kunstenaars uit de stad Dehua, traditioneel het centrum van het blanc de Chine. De stad Dehua ligt in de provincie Fujian, een belangrijk handelsknooppunt in het zuidoosten van China, aan de Straat van Taiwan.

 

Uitgenodigd zijn Su Xian Zhong (1968) een meester-kunstenaar die niet alleen in traditionele stijl werkt, maar ook vernieuwing van de kunst aandurft. De tweede kunstenaar is Chen Ming Liang (1963), die dichter bij de traditie blijft. Zij hebben allebei een eigen instituut en hebben zich in hun inzending duidelijk door de Hollandse tulp laten inspireren. Voor deze tentoonstelling hebben ze ook tegels gemaakt, wat nooit eerder in blanc de Chine gedaan is.

 

Op deze expositie zal ook een deel van het achttiende-eeuwse blanc de Chine uit de collectie van het Kröller-Müller Museum te zien zijn.

 

Het initiatief voor deze expositie is genomen door kunsthistorica I Hong Tan, vriend van het Nederlands Tegelmuseum museum en gespecialiseerd in de kunst van Oost-Azië.

 

Als u bij de opening van de tentoonstelling op 3 maart 2018 vanaf 15.00 uur aanwezig wilt zijn, kunt u dit melden bij: johan.kamermans@nederlandstegelmuseum.nl

 

Nederlands Tegelmuseum Otterlo

zaterdag 3 maart t/m 21 mei 2018

www.nederlandstegelmuseum.nl

Lees meer

00569A.JPG

Tentoonstelling Arnhemsche Faience in Purmerends Museum

De afgelopen decennia heeft de Arnhemse verzamelaar Benno Steenaert een collectie Arnhemsche Faience aangelegd die een compleet beeld biedt van wat de fabriek ooit aan modellen en decors gemaakt heeft. Een representatief overzicht van de gehele productie is onlangs geschonken aan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Na de overzichtstentoonstelling in Arnhem, toont het Purmerends Museum vanaf 20 februari tot en met 29 juli 2018 een keuze uit deze prachtige collectie in samenhang met de eerste jaren van de Purmerendse plateelbakkerij 'Purmerend' van Jb. Vet & Co (1903-1906).

De Arnhemsche Fayencefabriek
Van 1907 tot 1934 stond in Arnhem de Arnhemsche Fayencefabriek, opgericht door de gebroeders Vet nadat hun plateelbakkerij Jb Vet & Co in Purmerend was afgebrand. Kenmerkend, voor zowel Purmerend als Arnhem is het aardewerk met een roomkleurige ondergrond, sierlijk beschilderd met floraal lineaire decors en voorzien van een mat glazuur. Er werden ook stukken gemaakt met een donkere ondergrond en glanzend glazuur. De fabriek maakte zowel sieraardewerk - waaronder vazen, jardinières en wandborden - als gebruiksaardewerk zoals serviezen, likeurstellen, inktstellen en kandelaars. Begin jaren twintig floreerde de fabriek en moest meerdere malen uitbreiden, maar tijdens de crisisperiode in de jaren dertig werd de productie van het handgeschilderde aardewerk te duur en ging men over op de productie van aardewerk met stroomglazuur in diverse kleuren. In 1934 leidde de crisis uiteindelijk tot sluiting van de fabriek.

 

Purmerends Museum
Kaasmarkt 20
1441 BG Purmerend
0299-472718
website Purmerends Museum

 

Lees meer

Duvivier Bookcover.jpg

New publication on the 18th-century ceramics decorator Fidelle Duvivier

In the Footsteps of Fidelle Duvivier. A career summary with new discoveries of his work for the Sceaux manufactory in France plus a pictorial Appendix illustrating some of his decoration done in England and the Netherlands. Today, Duvivier’s name and decorative work are still virtually unknown on the Continent, owing to the fact that his career has received little attention outside of England.

 

This book offers the latest research findings and provides a new chapter to his story, which is why it will be of interest to collectors, museums and auction houses in Britain, France, and the Netherlands, as well as elsewhere in Europe and the United States. In addition, it presents the essential history of the 18th-century French manufactory at Sceaux, one that has been sorely neglected in ceramic literature.

 

After studying Duvivier’s activity in England, and having subsequently traced his career backwards in time, searching for his work in the Netherlands (at Loosdrecht and for The Hague), the author next concentrated her research efforts in France, where she was able to identify a diverse array of examples showing Duvivier’s decoration on both faience and porcelain (Sceaux and Mennecy).

 

Stylistically speaking, it was not difficult to recognize how Duvivier’s charming Dutch landscapes influenced his later work for New Hall and other English manufactories. But it was surprising to see how his earlier work for Sceaux, embodying the pleasing French tastes of the period, even carried over to his first English decorations, and confirmed the suspicion that he had worked at Sceaux – not once, but twice.

 

In addition to the richly illustrated main section of this publication, there are three appendices:

 

Appendix A contains a broad selection of photographs of Fidelle Duvivier’s work done in England, France, and the Netherlands. These are compared and discussed by category. This section should be a valuable aid in future attribution work.

 

Appendix B contains new genealogical findings (a Duvivier family chart, and details of his first daughter’s birth and baptism in Sceaux).

 

Appendix C includes historical descriptions of the various manufactories and decorating establishments where Duvivier was employed (Tournai, Derby, James Giles’s London atelier, Loosdrecht, The Hague, New Hall). These summaries should be helpful to readers in other countries for whom these names might be unfamiliar. A bibliography is also included.

 

In the Footsteps of Fidelle Duvivier
by Charlotte Jacob-Hanson
Format: Soft cover, 8 ½ by 11 inches, 108 pages, 125 illustrations
Available from the author at her website:

www.chjacob-hanson.com

 

 

 

Lees meer

 

Betty Woodman.jpg

In memoriam Betty Woodman (1930-2018)

 Begin dit jaar overleed de Amerikaanse keramist Betty Woodman. Met haar expressief beschilderde keramiek veroverde zij vanaf de jaren zestig de kunstwereld. Grote formaten en vrolijke kleuren kenmerken haar stijl. In 2006 had Woodman als eerste levende vrouwelijk kunstenaar een overzichtstentoonstelling in het Metropolitan Museum of Art in New York. Ondanks haar hoge leeftijd was zij nog altijd actief als kunstenaar.

 

Momenteel is werk van Betty Woodman te zien in de collectieopstelling Stedelijk BASE in het Stedelijk Museum Amsterdam. Voor meer informatie over Betty Woodman, lees het in memoriam van het Stedelijk en het persoonlijke relaas (in Engels) van keramiekspecialist Garth Clark

Lees meer

black and white.jpg

 “Black & White”- keramische kunst in zwart en wit

Keramiek kan op heel veel manieren kleurrijk gemaakt worden. Sommige kunstenaars kiezen echter bewust voor het weglaten van kleur. Resultaat is geen overzicht van uitersten of tegenstellingen. De keramische werken in deze expositie tonen het pure materiaal, met sobere decoraties, vrij van franje of frivoliteiten. Het resultaat is sober, strak, verstild, grafisch en poëtisch werk. Ontdek de schoonheid van dit ingetogen palet van kunstenaars uit heel Europa. Het is adembenemend als een maagdelijk sneeuwlandschap. Even ontsnappen uit het hectische leven van alle dag kan door deze serene zwart-witte wereld te bezoeken. De nieuwe expositie is van 19 januari 2018 t/m 8 april 2018 in Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen te zien. 

 

Wim Borst (NL) heeft zich in een carrière van ruim 40 jaar gespecialiseerd in strakke ingetogen geometrische vormen. Hij bouwt deze op met platen en werkt ze met een ongeëvenaard perfectionisme af. De rechthoek is meestal het uitgangspunt voor zijn steengoed objecten. Vervolgens speelt hij met de oorspronkelijke vorm, door deze te versnijden en de elementen weer samen te stellen tot een nieuwe vorm. Tot slot brengt hij op zijn overheersend zwarte en grijze vormen hier en daar een accent aan met wit.

 

Brigitte Marionneau (F) maakt ook sculpturen die geënt zijn op geometrische vormen, toch zijn haar vormen zachter en ronder. Ze lijken uit steen gehouwen. Ze heeft haar werk gepolijst, wat de associatie met natuursteen vergroot en tegelijkertijd haar werk minder hard en meer aaibaar maakt.

 

De objecten van Karin Bablok (D) zijn al even perfect geschapen als het werk van Wim Borst. Zij vormt haar porseleinen container- en vaasvormen aan de draaischijf. Daarna werkt ze deze zo nauwkeurig af, dat er geen vingerafdruk meer te vinden is, op haar signering na. Met zwarte engobe decoreert ze haar werk. Hiervoor kiest ze twee varianten. Strakke zwarte lijnen die eerder geprint lijken dan geschilderd. De tweede variant zijn expressieve spetters en penseelstreken die energiek maar toch gecontroleerd op haar werk zijn aangebracht.

 

Monika Debus (D) maakt minder ingetogen werk. Zij brak internationaal door met haar krachtige schilderingen op de platte kleiplaten waarmee ze haar objecten vormde. Tegenwoordig bouwt ze haar sculpturen eerst met de hand op om ze vervolgens met een veel verfijnder lijnenspel in zwart en grijs te decoreren. De patronen ‘wandelen’ over haar organische sculpturen en lijken het geheel tot leven te wekken.

 

Ook de sculpturen van Ursula Commandeur (D) lijken te kunnen bewegen. Deze worden opgebouwd uit kleine keramische elementjes. Ursula monteert deze met draad tot een groter geheel. Haar vormen doen soms denken aan een spijkerbed of een maliënkolder, soms aan een reusachtig insect. Fascinerende kriebels in zwart-wit.

 

Petra Wolf (D) maakt werk dat herinnert aan structuren uit de natuur. Zoals sponzen, botten, boomschors, houtnerven en gebarsten aarde. De weelde die in de natuur te vinden is vertaald in organische zwarte sculpturen afgewerkt met wit.

 

Nathalie Domingo (F) vindt ook inspiratie in plantaardige vormen.  Haar objecten lijken uit de natuur ‘geplukt’ te zijn. Deze zwarte ‘mossen’, ‘paddenstoelen’ of ‘koralen’ werkt ze af met een fascinerend laagje keramische ‘rijp’.

 

Ljubica Jocic Knežević (Servië) maakt organische structuren in het platte vlak. Haar zeer grafische werken, zijn een spel van witte klei slierten in een zwarte ondergrond. Het zou ook een uitsnede van de aarde kunnen zijn, witte wortels van planten die zich een weg zoeken in de aarde. Gehuld in een gouden lijst herinneren ze aan kunsthistorische stromingen zoals het Jugendstil, het symbolisme en de tekeningen van Jan Toorop.

 

Valeria Nascimento (UK) verrast de toeschouwer met indrukwekkende wandinstallaties opgebouwd uit flinterdunne fijne porseleinen zwart-witte elementjes. Een duizelingwekkende hoeveelheid van keramische vormpjes vormen een spectaculair geheel.

 

 

Op onderstaande data zijn kunstenaars persoonlijk aanwezig: 

20 januari- Karin Bablok, geeft uitleg bij haar werk, 14-16u.;  4 maart – Petra Wolf, demonstreert haar technieken, 14-16u.; 11 maart-Ursula Commandeur, demonstreert haar technieken,  14-16u.

 

Keramiekcentrum Tiendschuur Tegelen, Openingstijden:  di t/m zo 11.00u-17.00 uur. 

Kasteellaan 8, 5932 AG Tegelen (Venlo), www.tiendschuur.net, info@tiendschuur.net

Lees meer

Nu uit: nummer 235

 cover 235.JPG

Inhoudsopgave nummer 235 (2017/ 3)

- Introductie jubileum 2018

- De herinrichting van het Princessehof

- ‘Potjeslatijn’ - Miniatuur tinglazuuraardewerk uit de verzamelaarskast van het Rijksmuseum

- Verzamelaars en hun favoriete voorwerp

- Het werk van Joost van den Toorn

- Twee bijzondere laatzestiende-eeuwse façon de Venise bierglazen uit Groningen

- TIKO en JUMBO - Aardewerk uit Gouda, balancerend tussen kitsch en moderniteit

- Hans de Jong - Een halve eeuw keramiek

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur