Home

Inventar_79872_MB_orig.jpg

DELFT PORCELAIN. European faience

GRASSI Museum 23.11.2017 – 06.05.2018

 

With the special exhibition “DELFT PORCELAIN. European faience”, the GRASSI Museum for Applied Art, Leipzig shows a significant collection, which has been little noticed and exhibited: European faience of the most diverse manufactories and countries from the 17th to the 18th century.

 

The museum's collection of faience is exceptionally extensive and qualitatively outstanding. Since the opening of the museum in 1874, faience have been collected continuously, so that the collection today comprises about 540 harnesses and about 145 tiles of almost all major manufactories. A comprehensive collection of 55 items of French faience were donated as a gift to the museum in 2014. In the exhibition, these faiences will be presented to the public for the first time.

 

Faience have been extremely popular since the 17th century. They belonged to both the nobility and the upper middle class as an integral part of an exclusive interior design. The wealthy citizens and the aristocrats ordered large lids and pots, representative, partially painted with the family crested service or utensils. They tried to imitate the precious Chinese porcelain, that was imported by “Vereenigden Oostindischen Compagnie” founded in the year 1602 with faience in shape and color as exactly as possible. This effect was achieved by a cobalt blue decoration on a white opaque tin glaze. The often elaborately crafted works of art are until today documents of one of the imaginative epochs of European art and cultural history. They reflect the life forms of the 18th century in their great complexity and all their richness and reveal at the same time social conditions, representative demands and typical customs.

 

In the exhibition, each visitor can participate in the creation of a large tile image. The exhibits should serve as inspiration. An ornamental joint venture grows tile by tile in white and blue. At the end of the exhibition time, visitors can pick up their own tile puzzle piece and send it to its new use.

 

In the exhibition, a scientific publication will be published which provides a comprehensive overview of the existence and the loss of European faience in the GRASSI Museum for Applied Art, Leipzig. Passage-Verlag Leipzig, € 25.00. Available in the museum shop and in bookstores. ISBN 978-3-95415-067-0.

 

http://www.grassimuseum.de/ausstellungen.html

 

 

Lees meer

6894.jpg

A Culture Revealed

Kangxi-era Chinese Porcelain from the Jie Rui Tang Collection

 

Dit bijzondere boek verschijnt in een oplage van 250 exemplaren voor de Europese markt. De Jie Rui Tang collectie is een Amerikaanse privécollectie van honderden Kangxi porseleinen stukken van de hoogste kwaliteit. Het boek toont een selectie van 120 bijzonder hoogwaardige stukken Kangxi porselein uit de Jie Rui Tang Collectie. De objecten zijn geselecteerd vanwege hun esthetische schoonheid, technische verfijning en diversiteit in onderwerp. De stukken zijn prachtig in beeld gebracht en uitvoerig beschreven.

 

A Culture Revealed. Kangxi-era Chinese Porcelain from the Jie Rui Tang Collection
Cynthia Volk en anderen
2017, 23,9 x 30 cm, 256 blz. Engels, rijk geïllustreerd, gebonden  Prijs € 100,00


http://scriptumart.nl/

Lees meer

csm_botschaften_01858fdbfc.jpg

Liebe mich wie ich dich – Botschaften auf Keramik

Hetjens-Museum 16.11.2017 tot 4.3.2018

 

Bereits seit der Jungsteinzeit hatten Menschen das Bedürfnis Erfahrungen und Erlebnisse zu bewahren. Geschah dies anfänglich durch mündliche Tradierung von Generation zu Generation, zeigen bereits Höhlenmalereien, dass dies auch auf anderen Wegen vermittelt wurde. Die Sumerer, ein Volk, das im Gebiet des heutigen Iraks lebte, entwickelten bereits um 3200 v. Chr. eine Schrift, die ihnen bei der Verwaltung von Einnahmen und Ausgaben helfen sollte. Deren Keilschrift ist vor allem auf Tontafeln überliefert und zeigt, dass bereits in den Anfängen der Schrift dieses Material Anwendung fand. Keramiken mit Inschriften aus verschiedenen Epochen und Ländern zeigen die Vielfältigkeit der Botschaften und ihrer Schriftarten und verweisen auf die wichtige Bedeutung von Keramik als Schriftträger.

 

https://www.duesseldorf.de/hetjens.html

 

 

Lees meer

Tegelmuseum.jpgVijfhonderd jaar Reformatie

De bijbel in huis: prenten, boeken en tegels

Zaterdag 11 november vindt de opening plaats van Vijfhonderd jaar Reformatie in het Nederlands Tegelmuseum in Otterlo.

In 2017 wordt herdacht dat het protestantisme vijfhonderd jaar geleden ontstond: volgens de overlevering timmerde Luther op 31 oktober 1517 zijn stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenburg. Luther vertaalde in de daaropvolgende jaren de Bijbel ook in de volkstaal en daar zouden nog tal van nieuwe vertalingen op volgen.

 

Veel uitgaven werden geïllustreerd met prenten. Er verschenen zelfs aparte prentenbijbels, die de voorstellingen onder bereik van een breed publiek brachten. Deze series waren de voorbeelden voor de tegelbakkerijen die in de loop der zeventiende eeuw series Bijbeltegels op de markt brachten. Vooral de etsen van Matthaeus Merian uit de jaren 1625-1628 hadden, via de uitgaven van Nicolaes Visscher en Pieter Schut, een grote invloed op tegelschilders.

 

De ontwikkeling van de verbeelding op prenten en de samenhang met de series van Bijbelse voorstellingen op tegels zullen centraal staan op deze wintertentoonstelling van het Tegelmuseum.

 

De opening zal verricht worden door de heer René Verhulst, burgemeester van de gemeente Ede. Prof. dr. Peter Nissen zal een inleiding houden over 'De huiselijkheid van de Bijbel in relatie tot de Reformatie'.

 

Inloop vanaf 15.00 uur.

De tentoonstelling is te zien van 11 november 2017 - 18 februari 2018.

 

Meer informatie

Nederlands Tegelmuseum

Eikenzoom 12

6731 BH Otterlo

www.nederlandstegelmuseum.nl

Lees meer

maria roosen Wall (600 x 399).jpg

VUUR Solo tentoonstelling Maria Roosen

01/10/2017 - 07/01/2017

 

Maria Roosen (1957, Oisterwijk) exposeert van 1 oktober 2017 t/m 7 januari 2018 in Kunsthal KAdE in Amersfoort. In de solotentoonstelling VUUR toont zij nieuw en vroeg werk. Maria Roosen maakt beelden, tekeningen, aquarellen en installaties in verschillende materialen waaronder eieren, citroenen, granaatappels, zeep, glas, wol en hout. Het maakproces, het vakmanschap en het ambachtelijke zijn voor haar even belangrijk als het uiteindelijke resultaat.

In het grote oeuvre van Maria Roosen speelt vuur een wezenlijke rol, zowel letterlijk als figuurlijk. Het meedogenloze vuur dat zowel vormend als verwoestend kan zijn, maar ook een louterende kracht biedt voor zowel maker als beschouwer.

Maria Roosen breekt een lans voor de verbeelding. “Verbeeldingskracht maakt het leven een stuk aangenamer, plezieriger en meer draaglijk. Verbeelding is nodig om het leven te begrijpen.” Zij beschouwt haar beelden als ‘Tools for Feelings’. Het zijn gebruiksvoorwerpen, bedoeld om gevoelens weer te geven, die gedachtes oproepen bij onderwerpen als groei, bloei, vruchtbaarheid, liefde en dood.

 

http://www.kunsthalkade.nl/nl/tentoonstellingen/vuur

 

 

Lees meer

porcelaine-et-faience-c-musee-royal-de-mariemont- (425 x 600).jpg

Porselein en aardewerk uit Namen

Van 10/11/2017 tot 18/02/2018

 

Deze tentoonstelling wil de balans opmaken van de productie van objecten in aardewerk en porselein in Namen van de XVIIIe tot de XIXe eeuw. Het is in Namen dat Pierre-Philippe Decoux beantwoordt aan een ware behoefte voor de creatie van prestigieuze objecten in de XVIIIe eeuw. Er wordt eveneens een faïencerie opgezet in Saint-Servais (Namen). De tentoonstelling schetst ook het verhaal van de productie van de manufacture totdat die werd opgekocht in 1858. Dit verhaal werd nauwkeurig bestudeerd door Dominique Marcoux, curator van de tentoonstelling. De expo vindt plaats in Mariemont wat betreft porselein en in Keramis (La Louvière) wat betreft aardewerk.

 
 

MUSEUM VAN MARIEMONT

100, chaussée de Mariemont

B-7140 Morlanwelz

32 64 21 21 93

www.musee-mariemont.be

Lees meer

majolica 2.jpg

MAJOLICA 2

Van 5 november 2017 t/m 25 maart 2018 is de tentoonstelling Majolica 2 in Museum In ’t Houten Huis te zien. Getoond wordt de grootste collectie majolica uit Noord-Nederland met een overzicht van een aantal belangrijke thema’s, te zien in verschillende kabinetten verspreid door het hele museum. Leidraad is het meerjarig onderzoek dat Pieter Tichelaar over dit onderwerp heeft verricht. Er is aandacht voor de productiemethode, de relatief korte bloeitijd en de route die majolica heeft afgelegd via Antwerpen naar Nederland.

 

 


Wat is majolica?
Majolica is de naam voor een grof en bros soort keramiek, bestaande uit gebrande klei, met een bontgekleurde beschildering van glazuur. De naam majolica is een verbastering van het Spaanse Mallorca, een eiland in de Middellandse Zee en het middeleeuwse centrum voor de productie van dat type aardewerk. In een gleibakkerij werken vaklui in drie disciplines samen: de kleivormer, de keramiekbakker en de glazuurschilder. Na het vormen en bakken van de kleiproducten, meestal schotels, worden deze bedekt met tinglazuur, alleen aan de bovenkant. Het tamelijk giftige, maar goedkopere, loodglazuur wordt gebruikt aan de onderkant. Het glazuur in kleuren voor de afbeeldingen zijn afkomstig van metaaloxiden, zo is het blauw bijvoorbeeld afkomstig van kobalt, het groen van koper, het paars van mangaan, het wit van tin. Lood maakt een transparant glazuur.

 

Bodemvondsten in het Schermereiland
In de gemeente Alkmaar ligt ingeklemd tussen Beemster en Schermer het veengebied Schermereiland, met o.a. de dorpen De Rijp, Graft, Noordeinde en Grootschermer. Dit gebied is voor Nederland een belangrijk vondstgebied voor majolica en slib- en krasaardewerk. In de Gouden Eeuw was het Schermereiland een rijke streek. In de huizen van de gegoede stand werd gepronkt met het gekleurde majolica. Op het platteland is deze kunstuiting langer volgehouden dan in de stad. Wellicht is het gebruik van de ‘zomerstal’ met een uitdragerij aan borden en ander ‘pronkgoed’ in de dars daar debet aan. Scherven van gebroken aardewerk werden gebruikt om slootkanten te verstevigen. In de veengrond zijn de aardewerkresten goed bewaard gebleven om nu als bodemvondsten weer gerestaureerd te worden. Uit de vroege 17e eeuw zijn hele, onbeschadigde schotels een zeldzaamheid.

 

In samenspraak met gastconservator Pieter Tichelaar is er gekomen tot een zorgvuldig overzicht van ca 180 objecten, o.a. uit eigen depot, uitgebreid met majolica uit het Archeologisch Centrum Alkmaar, Archeologisch Museum Haarlem en uit vele particuliere verzamelingen in Nederland. Esther Derkx – productontwerper van o.a. hedendaags en hergebruikt aardewerk – heeft de tentoonstelling vormgegeven. Zij geeft in Majolica 2 een eigentijdse reactie op het historische aardewerk met een installatie in de rederskamer van het museum.

 

In deze winterperiode is het museum open op zondagen van 13.00 tot 17.00 uur.

Museum In ’t Houten Huis
Tuingracht 13
1483 AP De Rijp
www.houtenhuis.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

gebruiksglas-5-400x600.png

 

De Ina Isingsprijs voor glashistorische bijdragen

Vanaf 2016 reikt de Stichting Het Historisch Gebruiksglas tweejaarlijks de Ina Isingsprijs uit voor het beste artikel over historisch gebruiksglas. Deze uitreiking vindt plaats bij ons jaarlijkse symposium.
Het is één van de belangrijkste activiteiten van de stichting. Hiermee willen wij de kennis over historisch gebruiksglas en de verspreiding ervan vergroten. Verzamelaars, antiquairs, medewerkers van musea of universiteiten en andere deskundigen worden uitgenodigd hun kennis, vragen of meningen in artikelvorm in te zenden als deelname aan de Ina Isingsprijs.

Een jury beoordeelt de inzendingen en aan de schrijver van het beste artikel wordt een geldprijs van € 1.000,- toegekend.

 

De jury van de Ina Insingsprijs

De jury voor de Insingsprijs van 2016 bestond uit mensen die hun sporen op glasgebied verdiend hebben, te weten:
Nicole Brüderle (Conservator Glas, Rijksmuseum)
Anna Laméris (Glasantiquair en publicist)
Nora Schadee (Oud-hoofdconservator Museum Rotterdam)
Marianne Stern (Archeoloog gespecialiseerd in antiek glas)

Willem van Traa (Glasverzamelaar en toegevoegd als secretaris)

 

De inzendingstermijn voor de prijs van 2018 sluit op 1 januari 2018.


De Ina Isingsprijs zal worden uitgereikt tijdens een symposium in 2018.

 

Voorwaarden voor inzending

De in te zenden artikelen dienen aan de volgende voorwaarden te voldoen:

- De tekst is in het Nederlands, Engels of Duits geschreven,

- is voorzien van illustraties,

- telt maximaal 3000 woorden,

- is nog niet eerder gepubliceerd,

- en is wetenschappelijk verantwoord maar begrijpbaar voor de geïnteresseerde leek.

- Teksten dienen aangeleverd te worden als WORD-document en de afbeeldingen in JPG.

- Door inzending verklaart men zich akkoord met de publicatie van haar/zijn artikel onder de verantwoordelijkheid van de stichting.

 

Correspondentie en inlichtingen naar glasprijs@hethistorischgebruiksglas.nl

Lees meer

afb. 2. DSCN7232 (600 x 450).jpg

Fifties in Gouds sieraardewerk

10 oktober 2017 - 3 juni 2018

 

Met de schenking van de collectie van verzamelaars Ton Oud en Antoine Verschuuren - aangevuld met enkele stukken uit de eigen collectie van Museum Gouda - wordt mooi geïllustreerd hoe Plateelfabrieken Tiko en Jumbo uiting gaven aan de modieuze tendensen in de jaren 50 van de vorige eeuw. De tentoonstelling ‘Fifties in Gouds sieraardewerk’ is te zien t/m 3 juni 2018.

Het uiterlijk van het Gouds plateel is in de 20e eeuw veel aan verandering onderhevig geweest. Naast modetrends was de economische situatie vaak aanleiding tot een verandering in de gebruikte technieken en uiterlijke kenmerken van het beroemde Goudse sieraardewerk.

In de jaren 50 van de vorige eeuw trok de economie, na de crisis in de jaren 30 en de Tweede Wereldoorlog, steeds verder aan. Er kwam meer aandacht voor modieus gedecoreerd aardewerk wat zorgde voor een bloeiperiode in de Goudse plateelindustrie. Grote plateelbakkerijen als Regina en Flora maakten vaasjes, schaaltjes en kannen die aansloten bij de zogenaamde ‘New Look’, de modetrend uit de jaren 50. Door de groeiende vraag kwamen nieuwe bedrijven op die werkten naar voorbeeld van Flora en Regina. Twee mooie voorbeelden zijn de plateelbakkerijen Jumbo (vanaf 1945) en Tiko (vanaf 1953) die vooral vazen en kannen produceerden.

 

www.museumgouda.nl

Lees meer

Chinahall.jpg

British Ceramics Biennial 2017, Stoke-on-Trent, t/m 5 november

 

Vrijdag 23 september opende de 5e editie van de British Ceramics Biennial (BCB) in Stoke-on-Trent.

Stoke-on-Trent: stad waar Josiah Wedgwood zijn befaamde creamware maakte, en meer recent: The Great Pottery Throwdown-  vorig jaar en het jaar ervoor uitgezonden door de BBC - vonden hier  plaats. Een van de juryleden – Keith Brymer Jones – is zelfs voornemens zijn atelier naar Stoke te verplaatsen. Stoke-on-Trent lijkt dus inderdaad het mekka van de hedendaagse keramiek te worden, zeker nu de BCB zijn tenten hier heeft opgeslagen: het organiseren van een biënnale is namelijk full continue business.

 

Stoke-on-Trent wordt gevormd door zes plaatsen (en een aantal dorpen):  Dit zijn Stoke-upon-Trent (kortweg Stoke), Hanley (het belangrijkste handelscentrum en nu city centre), Tunstall, Longton, Fenton en Barlaston (het verst weggelegen, huisvest nu World of Wedgwood). Op Tunstall na heeft iedere deelgemeente een Biënnale-locatie, met China Hall in Stoke als uitvalsbasis.

 

China Hall in Stoke is de grootste venue van de BCB. Hier vond dan ook de spectaculaire opening plaats met een performance van Kanghyo Lee, een internationaal bekende Koreaanse keramiekkunstenaar, die de klei fysiek te lijf gaat.

Met een grote verscheidenheid aan keramische kunstwerken en regelmatig performances kun je in China Hall gerust een hele dag vertoeven. En tussendoor kom je bij met overheerlijk eten en drinken, verzorgd door B arts met smakelijk Bread in Common en andere lekkere gerechten.

 

De presentatie Heart:Beat  in The Potteries Museum & Art Gallery in Hanley toont het resultaat van een Artist in Residence-programma dat Joanne Ayre met nog een aantal kunstenaars, ontwerpers  en een filmmaker heeft gehad in Maharashtra, India. Hier hebben ze de traditie van de Warli-kunstenaars bestudeerd. Het kan even duren, maar wanneer je de moeite neemt om het verhaal tot je door te laten dringen en de films te bekijken dan opent zich de wondere wereld van de Warli-kunst.

Bezoek ook zeker de tegenoverliggende  Bethesda Chapel, waar een betoverende installatie op je wacht.

AirSpace Gallery heeft de tentoonstelling Fount met werk van Elena Gileva en Mark Malarko, die helaas gesloten was op de dag dat ik er was. De overige BCB-presentaties in Hanley (City Central Library en Emma Bridgewater) stellen teleur, hoewel Bridgewater zeker de moeite waard is om te bezoeken. 

 

In Longton is in de Gladstone Pottery  - de enige compleet bewaarde fabriek in de regio – de presentatie Fountain 17, geïnspireerd op Marcel Duchamps Fountain uit 1917 en Armitage Shanks, de laatste grote fabrikant van sanitair in Staffordshire.  De pispot van Duchamp die in 1917 de kunstwereld compleet op zijn kop zette, vormt het uitgangspunt van deze presentatie rondom de oven van ‘Gladstone’:  een kleine presentatie die de moeite van wat langere aandacht zeker waard is.

 

Barlaston met World of Wedgwood  (de tentoonstelling en bezichtiging van de fabriek is al een dagvullend programma) toont onder andere werk van tweedejaarsstudenten van de opleiding Ceramic Design Students van Central Saint Martin, Londen met als thema What Can Ceramics Do? en dan met name gericht op verschillende levensfases (menopauze, alzheimer): een kleine, maar integere presentatie.

 

En last but not least the Middleport pottery in Longton. Eerlijk gezegd is de BCB-bijdrage daar aan de magere kant (in China Hall is er ook presentatie van de druktechniek die veel indrukwekkender is), maar de fabriek – die een grote rol heeft gespeeld – is meer dan de moeite waard om te bezichtigen, zeker wanneer een van de medewerkers een privérondleiding aanbiedt.

 

Kortom: de BCB overweldigt, overrompelt, is niet te beschrijven, en wanneer u van hedendaagse keramiek houdt, zeker een must. Maar ook liefhebbers van het oudere werk zullen hun hart ophalen bij Wedgwood, Gladstone en uiteraard Middleport.  Mocht u er heen gaan, bereid u zich goed voor en plan de bezoeken vooraf: doorgaans zijn alle locaties open van dinsdag t/m zondag, maar er zijn uitzonderingen en het is jammer om voor een dichte deur te staan.

 

Gerda Brust

 

 

 

performance in China Hall (600 x 360).jpg

performance in China Hall

 

 

 

 

 

 

 

Josiah Wedgwood (360 x 600).jpgJosiah Wedgwood

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Middleport (600 x 360).jpg

Middleport

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

Nu uit: nummer 235

 cover 235.JPG

Inhoudsopgave nummer 235 (2017/ 3)

- Introductie jubileum 2018

- De herinrichting van het Princessehof

- ‘Potjeslatijn’ - Miniatuur tinglazuuraardewerk uit de verzamelaarskast van het Rijksmuseum

- Verzamelaars en hun favoriete voorwerp

- Het werk van Joost van den Toorn

- Twee bijzondere laatzestiende-eeuwse façon de Venise bierglazen uit Groningen

- TIKO en JUMBO - Aardewerk uit Gouda, balancerend tussen kitsch en moderniteit

- Hans de Jong - Een halve eeuw keramiek

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur