Home

SGH Symposium Boekje Cover.jpeg

Lezingen symposium historisch gebruiksglas nu in boekvorm

Stichting Het Historisch Gebruiksglas bevordert onderzoek naar glazen voorwerpen, die in het dagelijks leven of bij bijzondere gelegenheden zijn gebruikt en niet bedoeld zijn als uiting van kunstzinnigheid. Ieder jaar organiseert de stichting een symposium, waarbij om het jaar de Prof. Dr Ina Isingsprijs wordt  uitgereikt voor het beste artikel. Van het symposium van 2016 is een mooi uitgegeven en geïllustreerd boekje gemaakt van 64 pagina’s met het prijswinnende artikel van Michel Hulst “Alledaags of rariteit. Een bijzondere archeologische glasvondst  uit twee Amsterdamse beerputten“. Daarnaast treft u artikelen aan over vroegmiddeleeuws glas in Nederland, opgegraven achttiende eeuws tafelglas uit Zaandam,  loodglas in Nederland in de achttiende eeuw en een classificatie van historische wijnflessen. Voor meer informatie over de stichting, de symposia en de Isingsprijs is er de website www.hethistorischgebruiksglas.nl.

 

Dat boekje is verkrijgbaar voor € 5 plus € 3,20 verzendkosten, over te maken naar rekening nummer NL61 RABO 0305 0005 19 tnv stichting Het Historisch Gebruiksglas, onder vermelding van uw naam en postadres.  

Lees meer

right_hesmerg43433.jpg

Celebrating Ceramics - 100 jaar Ettore Sottsass

 

Ter ere van de honderdste geboortedag van de beroemde Italiaanse architect en ontwerper Ettore Sottsass toont het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch honderd hoogtepunten uit zijn keramisch oeuvre.

 

Ettore Sottsass (1917 - 2007) bouwde vanaf 1947 een carrière op met interieurvormgeving en industrieel design. Sottsass was daarbij een belangrijk vernieuwer. Zijn ontwerpen voor woninginrichting, kantooruitrusting, meubilair en woonaccessoires beïnvloedden sterk de avant-garde vormgeving van de jaren zestig en zeventig. In 1981 was hij medeoprichter van de befaamde Memphisgroep. Naast zijn werk voor Memphis was Sottsass ook actief als vormgever voor Alessi, Artemide en Olivetti.

 

Keramiek als oervorm van design
Gedurende Sottsass’ lange carrière is keramiek een steeds terugkerende fascinatie. Zijn unieke visie op vormgeving komt het sterkst tot uitdrukking in ontwerpen voor keramiek, van zijn eerste vazen halverwege de jaren vijftig tot de laatste schetsen vlak voor zijn overlijden. Sottsass benaderde alle gebruiksvoorwerpen, en met name die in keramiek, als rituele instrumenten, betekenisvolle gereedschappen voor het alledaagse bestaan. Zo grijpt hij regelmatig terug op oervormen met een symbolische lading, zoals bij de theepotten uit de reeks Indian Memory.

 

Sottsass in Den Bosch
Het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch heeft een lange historie met Ettore Sottsass. In 1984 organiseerde Het Kruithuis, de voorloper van het huidige museum, de eerste Memphistentoonstelling in Nederland. In 1995 ontstond in nauwe samenwerking met Sottsass de eerste tentoonstelling die exclusief aan zijn keramiek was gewijd. Sindsdien is zijn werk regelmatig in het museum te zien geweest. Zijn keramisch design is ruim vertegenwoordigd in de collectie van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch.

 

14 september 2017 t/m 7 januari 2018

Kijk op http://www.sm-s.nl/ voor meer informatie.

Lees meer

2._Simsa_Cho_Floot.jpg

Glass 4 Ever - Beeldend glas van nu

21 oktober 2017 t/m 18 maart 2018

 

Met het werk van 25 overwegend Nederlandse kunstenaars toont het Gorcums Museum van 21 oktober 2017 t/m 18 maart 2018 hoe veelzijdig het materiaal glas kan zijn: broos of sterk, transparant of ondoorzichtig, vlak of barok.

 

Deelnemende kunstenaars zijn onder meer Katrin Maurer, Xandra Bremers, Hans van Bentem, Bernard Heesen, Gabriëlle van de Laak, Josja Caecilia Schepman, Caroline Prisse, Mieke Groot, Klaas Gubbels, Paul Funcken, Ans Bakker, Gert Bullée, Bikkel, Rachel Daeng Ngalle, Albert Hendriks, Wouter Bolangier, Yvon Trossèl, Nataliya Vladichko, Sebastiaan Coppens, Krista Israel, Klaas Gubbels, Marta Klonowska en Marinke van Zandwijk.

 

 

Gorcums Museum

Grote Markt 17

4201 EB Gorinchem

tel. 0183-632821

 

www.gorcumsmuseum.nl

Lees meer

20b061f1-d97e-485c-a262-9905a0f0dfe8.jpgDelfts aardewerk, merken en fabrieken

Medio september verschijnt Delfts aardewerk, Merken en fabrieken, het vervolg op Delftsch wit (2013). Het boek onthult de omvangrijke collectie Delfts blauw van antiquair en verzamelaar Léon-Paul van Geenen en voert langs vier eeuwen Hollandse aardewerkglorie. Delfts aardewerk toont onder meer nooit eerder gepubliceerde bodemvondsten, halffabricaten, tegels, spreukenborden, miniaturen, Oranjegoed, tabakspotten, Chinese voorstellingen, boerendelfts en medische voorwerpen. Bovendien is het een actueel en overzichtelijk naslagwerk met informatie over fabrieken, plateelbakkers en merken - ideaal voor verzamelaars, professionals en andere liefhebbers.

Uitgeverij PolderVondsten

Léon-Paul van Geenen Delfts aardewerk, Merken en fabrieken

Meertalige editie: Nederlands, Engels, Frans en Japans

324 pagina’s, meer dan 1.200 afbeeldingen

ISBN 978 90 817063 7 7

€ 60

Lees meer

Titia Felderhof (855 x 686).jpg

The Glass Prize 2017 gewonnen door Titia Felderhof

The Glass Prize wordt ieder jaar georganiseerd door Warm Glass UK en is bedoeld om kunstenaars te inspireren om met ovengevormd glas te experimenteren. Kunstenaars over de hele wereld worden aangemoedigd om hun werk te delen en hun passie voor glas te laten zien.

 

Er zijn een drietal categorieën voor deze prijs. Jurylid Peter Borkovics verklaarde dat dit jaar het niveau van de inzendingen hoog was. Voor de categorie ‘Other Glass’ zijn er daarom twee winnaars; één voor technische vaardigheid en één voor artistieke impressie. Titia Felderhof won The Glass Prize 2017 Other Glass voor de artistieke impressie met ‘Utopia’.

 

Felderhof over ‘Utopia’:

‘Ik heb een fascinatie voor het fenomeen dat zich een gedachte, een idee, een ontwikkeling, uitvinding, noem maar op, aan de ene kant van de wereld ontstaat en tegelijkertijd ook aan de andere kant.  Er moet een - al dan niet voor de mens waarneembare - connectie zijn. Mijn Utopia is een poging dit fenomeen op eigen wijze te verbeelden. De draaiende vormen zijn afzonderlijke werelden in een universum op zich. Ze draaien in een netwerk van energie, beweging door beweging.                                                         

Ik zoek niet naar een vaste plek waar alles perfect is. Daar geloof ik niet in. Beweging zorgt voor nieuwe ideeën, kansen, inspiratie.’

 

Meer informatie over The Glass Prize 2017 is te vinden op www.theglassprize.co.uk

Meer werk van Titia Felderhof is te vinden op www.titiafelderhof.nl

Lees meer

Princessehof oud.jpg

Vooraankondiging symposium verleden, heden en toekomst keramiekmusea

De Ottema-Kingma Stichting (OKS) organiseert samen met de afdeling Kunstgeschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen het jaarlijkse OKS-symposium. Thema dit jaar is ‘keramiekmusea: verleden, heden en toekomst’.

 

Dit jaar bestaat Keramiekmuseum Het Princessehof  in Leeuwarden 100 jaar. Daarmee is het een van de oudste keramiekmusea in Europa. De vorstelijke behuizing van het museum is op zichzelf al bijzonder, evenals de wijze waarop het er werd gevestigd. Als erfgenaam van Nanne Ottema, de oprichter van Keramiekmuseum Het Princessehof, wil de OKS bij dit bijzondere jubileum terugblikken, het actuele beeld vergelijken en waar mogelijk vooruitkijken.

 

De meeste keramiekmusea zijn ontstaan uit particuliere verzamelingen, waar bevlogenheid en verdieping van kennis de boventoon voerden. Deze musea waren vooral bedoeld voor fijnproevers die precies wisten wat ze zagen, of daarvan studie maakten.

 

Veel van deze musea lopen tegenwoordig het risico van lage bezoekersaantallen en een moeizaam exploitatiemodel als ze geen beleid voeren dat is gericht op een breder publiek. Het blijkt vaak een grote uitdaging te zijn om zowel vakspecialisten als meer algemeen belangstellenden te bedienen. De centrale vraag is hoe gespecialiseerde musea met deze opgave om gaan.

 

De OKS is verheugd al te kunnen delen dat mevrouw J. Harrison-Hall, conservator van de collectie Azië en de Percival David collection in het British Museum in Londen, haar medewerking aan het symposium heeft toegezegd.

 

Het jaarlijkse OKS-symposium vindt plaats op maandag 27 november 2017 in Leeuwarden. Het volledige programma en de mogelijkheid om u aan te melden volgt later dit jaar.

 

Lees meer

_H3 afb 1  BK-1956-44-95.jpgPublicatie over Verzamelaarskast met miniatuurapotheek uit 1730

Meer dan vijftig experts waren de afgelopen jaren bezig met het onderzoek naar de enige 18de-eeuwse miniatuurapotheek in Nederland. Het Rijksmuseum presenteert de resultaten nu in een uitgebreide, door Irma Boom ontworpen, publicatie waarin de miniatuurapotheek en 56 geheime laden voor het eerst, én op nagenoeg ware grootte, te zien zijn.

 

In deze zeldzame verzamelaarskast bevindt zich een verzameling curiosa waaronder een compleet ingerichte miniatuurapotheek met meer dan driehonderd Delftsblauwe potjes, glazen flesjes, houten laadjes, schilderingen en vergulde ornamenten. Naast en achter de miniatuurapotheek bevinden zich maar liefst 56 geheime laden die, op vijf lege na, een verzameling herbergen van bijna 2000 verschillende naturalia − zaden, bloemen, wortels, delen van dieren, gesteenten, mineralen, fossielen en nog veel meer.

 

Onderzoek

Nu het onderzoek is afgerond is er meer inzicht in de herkomst, het gebruik, de bijzondere naturalia en de verzamelaarswereld. Zo is duidelijk geworden dat de kast hoogstwaarschijnijk in 1730 in Amsterdam is gemaakt voor een welgestelde arts of apotheker. De kast is bedoeld als een curiositeit, als vermaak voor een select gezelschap van vrienden en andere verzamelaars.

 

Uit onderzoek is ook gebleken dat de meeste naturalia behoren tot de oorspronkelijke inhoud van de kast. Tot deze naturalia behoren zelfs uraniniet en twee andere uraniumhoudende mineralen. Uit veiligheidsoverwegingen zijn deze stoffen nu in het Rijksmuseumdepot veilig in loden kisten opgeborgen, volgens voorschrift en met vergunning op basis van de Nederlandse Kernenergiewet.

 

Dankzij de restauratie en conservering hebben de kast en de miniatuurapotheek weer veel van hun oude glorie hervonden. De kast vormt een hoogtepunt van de 18de-eeuwse zalen in het Rijksmuseum.

 

Publicatie

Verzamelaarskast met miniatuurapotheek

ISBN 978-94-9171-461-0

 

Collector’s Cabinet with Miniature Apothecary’s Shop

ISBN 978-94-9171-472-6

 

€ 40,00

 

Hoofdredacteur: Paul van Duin

 

Auteurs:

Reinier Baarsen

Annette Bierman

Judith van der Brugge-Mulder

Gerhard Cadée

Roelof van Gelder

Dave van Gompel

 

Voor meer informatie

 

www.rijksmuseum.nl

 

Lees meer

Fruehchin.Keramik_web.jpeg

Vroege Chinese keramiek: Die Sammlung Heribert Meurer

Vanaf 22 april presenteert het GRASSI Museum in Leipzig meer dan tweehonderd objecten van vroege Chinese keramiek. Het merendeel van de tentoongestelde stukken is aan het museum geschonken door de in Stuttgart gevestigde kunsthistoricus Dr. Heribert Meurer. Daarnaast worden werken uit de eigen collectie getoond. Naast de vroege Chinese keramiek, waarvan sommige stukken meer dan drieduizend jaar oud zijn, zullen circa honderd keramische werken uit de 20e en 21e eeuw worden tentoongesteld.

 

Meer informatie

www.grassimuseum.de

 

 

Lees meer

IMG_0985.jpg

Verzamelaarsbeurs bracht nieuwe leden 

Op de afgelopen Verzamelaarsbeurs in Utrecht van 7 t/m 9 april, was onze vereniging aanwezig met een stand. Drie dagen hebben redactie-en bestuursleden informatie gegeven, nieuwe leden ingeschreven, contacten gelegd en met bestaande leden gediscussieerd over activiteiten en over Vormen uit Vuur. Tweemaal per jaar is de VerzamelaarsJaarbeurs zonder meer de plek met de grootste keus voor verzamelaars van curiosa en antiek. Ook de verzamelaar van glas en keramiek kan er vaak mooie, interessante en soms zeldzame objecten vinden.

Gelet op de enthousiaste reacties en de goede resultaten, overwegen we om ook op de Verzamelaarsbeurs in november aanwezig te zijn. Houd onze website in de gaten en overweeg ook eens bezoek te brengen aan deze kleurrijke beurs. Kom dan wel even bij ons langs...

  

 

Lees meer

Steenaert Museum Arnhem 371.jpg

Eerste exemplaar uitgereikt

De expositie met de Collectie Steenaert in Museum Arnhem is donderdag 16 maart 2017 onder veel belangstelling geopend. Een unieke gelegenheid om een overzicht te bekijken van het uitzonderlijke plateel van de Arnhemsche  Fayencefabriek. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling in Arnhem staan in het meeste recente nummer van Vormen uit Vuur de serviezen van de Arnhemsche Fayencefabriek centraal. Auteur Benno Steenaert vat in een uitstekend geschreven artikel alle kennis samen die hij bijeen heeft weten te brengen en waar liefhebbers en wetenschappers jaren mee vooruit kunnen, niet in het minst door de foto's van Tom Haartsen. Een niet te missen document voor iedere keramiekliefhebber.

Voorzitter van onze vereniging Cees Broekhof reikte op de opening het eerste nummer van Vormen uit Vuur nr 233 uit aan Benno Steenaert. De collectie Arnhemsche fayence is te zien in Museum Arnhem tot 11 juni 2017.

 

Foto: Wim Trompert

Lees meer

Nu uit: nummer 235

 cover 235.JPG

Inhoudsopgave nummer 235 (2017/ 3)

- Introductie jubileum 2018

- De herinrichting van het Princessehof

- ‘Potjeslatijn’ - Miniatuur tinglazuuraardewerk uit de verzamelaarskast van het Rijksmuseum

- Verzamelaars en hun favoriete voorwerp

- Het werk van Joost van den Toorn

- Twee bijzondere laatzestiende-eeuwse façon de Venise bierglazen uit Groningen

- TIKO en JUMBO - Aardewerk uit Gouda, balancerend tussen kitsch en moderniteit

- Hans de Jong - Een halve eeuw keramiek

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur