Home

20b061f1-d97e-485c-a262-9905a0f0dfe8.jpgDelfts aardewerk, merken en fabrieken

Medio september verschijnt Delfts aardewerk, Merken en fabrieken, het vervolg op Delftsch wit (2013). Het boek onthult de omvangrijke collectie Delfts blauw van antiquair en verzamelaar Léon-Paul van Geenen en voert langs vier eeuwen Hollandse aardewerkglorie. Delfts aardewerk toont onder meer nooit eerder gepubliceerde bodemvondsten, halffabricaten, tegels, spreukenborden, miniaturen, Oranjegoed, tabakspotten, Chinese voorstellingen, boerendelfts en medische voorwerpen. Bovendien is het een actueel en overzichtelijk naslagwerk met informatie over fabrieken, plateelbakkers en merken - ideaal voor verzamelaars, professionals en andere liefhebbers.

Uitgeverij PolderVondsten

Léon-Paul van Geenen Delfts aardewerk, Merken en fabrieken

Meertalige editie: Nederlands, Engels, Frans en Japans

324 pagina’s, meer dan 1.200 afbeeldingen

ISBN 978 90 817063 7 7

€ 60

Lees meer

Titia Felderhof (855 x 686).jpg

The Glass Prize 2017 gewonnen door Titia Felderhof

The Glass Prize wordt ieder jaar georganiseerd door Warm Glass UK en is bedoeld om kunstenaars te inspireren om met ovengevormd glas te experimenteren. Kunstenaars over de hele wereld worden aangemoedigd om hun werk te delen en hun passie voor glas te laten zien.

 

Er zijn een drietal categorieën voor deze prijs. Jurylid Peter Borkovics verklaarde dat dit jaar het niveau van de inzendingen hoog was. Voor de categorie ‘Other Glass’ zijn er daarom twee winnaars; één voor technische vaardigheid en één voor artistieke impressie. Titia Felderhof won The Glass Prize 2017 Other Glass voor de artistieke impressie met ‘Utopia’.

 

Felderhof over ‘Utopia’:

‘Ik heb een fascinatie voor het fenomeen dat zich een gedachte, een idee, een ontwikkeling, uitvinding, noem maar op, aan de ene kant van de wereld ontstaat en tegelijkertijd ook aan de andere kant.  Er moet een - al dan niet voor de mens waarneembare - connectie zijn. Mijn Utopia is een poging dit fenomeen op eigen wijze te verbeelden. De draaiende vormen zijn afzonderlijke werelden in een universum op zich. Ze draaien in een netwerk van energie, beweging door beweging.                                                         

Ik zoek niet naar een vaste plek waar alles perfect is. Daar geloof ik niet in. Beweging zorgt voor nieuwe ideeën, kansen, inspiratie.’

 

Meer informatie over The Glass Prize 2017 is te vinden op www.theglassprize.co.uk

Meer werk van Titia Felderhof is te vinden op www.titiafelderhof.nl

Lees meer

Princessehof oud.jpg

Vooraankondiging symposium verleden, heden en toekomst keramiekmusea

De Ottema-Kingma Stichting (OKS) organiseert samen met de afdeling Kunstgeschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen het jaarlijkse OKS-symposium. Thema dit jaar is ‘keramiekmusea: verleden, heden en toekomst’.

 

Dit jaar bestaat Keramiekmuseum Het Princessehof  in Leeuwarden 100 jaar. Daarmee is het een van de oudste keramiekmusea in Europa. De vorstelijke behuizing van het museum is op zichzelf al bijzonder, evenals de wijze waarop het er werd gevestigd. Als erfgenaam van Nanne Ottema, de oprichter van Keramiekmuseum Het Princessehof, wil de OKS bij dit bijzondere jubileum terugblikken, het actuele beeld vergelijken en waar mogelijk vooruitkijken.

 

De meeste keramiekmusea zijn ontstaan uit particuliere verzamelingen, waar bevlogenheid en verdieping van kennis de boventoon voerden. Deze musea waren vooral bedoeld voor fijnproevers die precies wisten wat ze zagen, of daarvan studie maakten.

 

Veel van deze musea lopen tegenwoordig het risico van lage bezoekersaantallen en een moeizaam exploitatiemodel als ze geen beleid voeren dat is gericht op een breder publiek. Het blijkt vaak een grote uitdaging te zijn om zowel vakspecialisten als meer algemeen belangstellenden te bedienen. De centrale vraag is hoe gespecialiseerde musea met deze opgave om gaan.

 

De OKS is verheugd al te kunnen delen dat mevrouw J. Harrison-Hall, conservator van de collectie Azië en de Percival David collection in het British Museum in Londen, haar medewerking aan het symposium heeft toegezegd.

 

Het jaarlijkse OKS-symposium vindt plaats op maandag 27 november 2017 in Leeuwarden. Het volledige programma en de mogelijkheid om u aan te melden volgt later dit jaar.

 

Lees meer

 

Glasfabriekje Nanninga.jpg

Expositie: De vergeten glasfabriek van Gerardus Nanninga in Nieuw Buinen, 1960-1980

Van oorsprong was hij machinefabrikant aan het Dwarsdiep in Nieuw Buinen, maar in 1960 schakelde Gerardus Nanninga over op de productie van verpakkingsglas. Glaswerk waarmee zijn geboortedorp vanaf het midden van de 19e eeuw groot geworden was. Terwijl Voorheen Meursing aan het Zuiderdiep en de Glaslaan, de enig overgebleven grote glasfabriek ter plaatse, net als de zusterbedrijven in Leerdam en Schiedam voor massificatie en een verdere industrialisering met lopende banden koos, richtte Nanninga zich op een heel breed productiespectrum van kleinere glasobjecten. Kennelijk waren die voor Meursing niet lonend genoeg.

 

Bij Nanninga werd nog ouderwets geblazen, maar ook werden van Meursing afgedankte, half-industriële persmachines overgenomen. Bij Nieuw Buinens laatste glasfabriek werd niet meer zoals bij Thöne-Bakker en Meursing op turf gestookt, maar op petroleum. Het ging vanaf de meet goed met Nanninga, vandaar dat een aanvrage bij het gemeentebestuur werd ingediend om aan de Glaslaan een nieuwe fabriek te mogen bouwen. Die bouwvergunning werd niet gegund. Met een klein team van zo'n tien mensen werd daarom aan het Dwarsdiep doorgewerkt.

Toen in 1967 tot verbijstering van het eigen personeel en de bevolking van Nieuw Buinen door de directie van de Verenigde Glasfabrieken de vestiging van Voorheen Meursing gesloten werd, bleef Nanninga als enige fabrikant over. In de sowieso al ondermaatse, landelijke geschiedschrijving over de bijzondere glasproductie in Nieuw Buinen wordt zijn fabriek vrijwel niet genoemd. En vergeten is ook dat Nanninga uit liefde voor het vak uit de boedel van Meursing een unieke collectie machines, gereedschappen, ontwerptekeningen en documentatiemateriaal overnam. De enige die dat vroegtijdig onderkende, was glaskunstenaar Cees van Olst uit Diever die kort na de stichting van zijn glasmuseum eind jaren 70 de boedel van Nanninga overnam. Van Van Olsts plan om een historisch verantwoorde remake te stichting van een vroeg 20e eeuwse glasfabriek als die in Nieuw Buinen stonden, is het nooit meer gekomen.

 

Onbekend bleef ook dat Nanninga door het aantrekken van de in Duitsland en Zweden geschoolde glasblazer Günter Hitze een voor Nieuw Buinen geheel nieuwe sierglasproductie opzette. Veelkleurig glaswerk dat op Marktplaats soms wordt aangeboden als afkomstig uit het Venetiaanse Murano. Dankzij schenkingen van Nanninga's drie dochters en schoonzoons kan verzamelaar Henk Brans in de zevende Glaswerk Nieuw Buinen-expositie in het Keramisch Museum Goedewaagen aan de Glaslaan in Nieuw Buinen een unieke presentatie geven van deze laatste fabriek. 

 

Expositie: De vergeten glasfabriek van Gerardus Nanninga in Nieuw Buinen, 1960-1980
8 juli tot en met 1 oktober 2017 

 

Stichting Keramisch Museum Goedewaagen
Glaslaan 29
9521 GG Nieuw Buinen
www.keramischmuseumgoedewaagen.nl
open: ma-vr 10-16 uur, za-zo 13-17 uur

 

 

 

 

 

 

Lees meer

06 Pfaeltzer-1.jpgGalerie Terra Delft presenteert Saskia Pfaeltzer solo

Vanaf 1 juli t/m 23 september is bij Galerie Terra Delft het werk te zien van Saskia Pfaeltzer. Saskia Pfaeltzer is een veelzijdig kunstenares, die al vele malen geëxposeerd heeft in binnen- en buitenland. Haar bronzen beelden staan op veel plekken in de openbare ruimte. Ze werkt niet alleen in Amsterdam, maar heeft ook jaren op de Antillen een atelier gehad. Het werk dat nu te zien is heeft ze vervaardigd in Kecskemét (Hongarije) en in China.

 

Jingdezhen

Vorig jaar heeft Saskia als artist in residence gewerkt in het keramisch werkcentrum Sanbao bij Jingdezhen (CN). Het prachtige porselein heeft ze op geheel eigen wijze verwerkt. Grote vazen beschildert ze met mensfiguren; ze lijken ruw en vlot opgezet en zijn aangevuld met druipende roodbruine vlakken. Het gebruikte goud geeft ze een rijk aanzien. Borden tooit ze met mens- en dierfiguren en ze gebruikt daarbij veelal het karakteristieke blauw. Saskia is namelijk ook een begaafd grafisch kunstenaar: ze illustreerde enkele boeken over filosofen en ontwierp decorstukken voor een opera. Op een aantal glanzend witte porseleinen kommen, van binnen goud geglazuurd, heeft ze een reliëfrand aan de buitenkant aangebracht van de figuren die zo kenmerkend zijn voor haar werk.

 

Contrast

Hoogglans geglazuurde en kleurrijke dierenkoppen vullen de collectie aan, samen met de in Hongarije vervaardigde dansende figuren uit steengoed. De bewegingen van de dansers ogen bijzonder gracieus. Het gebruik van het robuuste steengoed vormt een prachtig contrast met de elegante vormen. Deze figuren staan altijd op een bijpassende console, wat ook geldt voor de veel grotere kariatiden.

 

Voor meer informatie

www.terra-delft.nl

 

 

Lees meer

Nu uit: nummer 234

 cover 234.PNG

 

Voor de Nederlandse markt -Duits steengoed uit het Westerwald en van elders 1800-1900

Duits steengoed, bij uitstek geschikt als schenk- en drinkgerei, was eeuwenlang in Nederland een hoogstaand kwaliteitsproduct en een welkome aanvulling op het eigen pottenbakkersgoed. Siegburg, Raeren en Frechen waren vanouds de belangrijkste leveranciers, maar hun rol is geleidelijk overgenomen door de kannenbakkers van het Westerwald. In de negentiende en twintigste eeuw maakten zij vooral functioneel gebruiksgoed, zoals boter- en inmaakpotten en kannen en kruiken.

Hoewel de decoratie van de voorgaande eeuwen grotendeels werd prijsgegeven, zijn er zeker in de eerste helft van de negentiende eeuw nog aantrekkelijke potten gemaakt, rijk versierd met uitgesneden dierfiguren in combinatie met florale motieven.

Met het Westerwald waren er intensieve handelscontacten dankzij de talloze kooplieden die vanaf omstreeks 1800 op en neer reisden naar Holland. Dit aspect wordt nader uitgediept.

Ten slotte wordt aandacht gegeven aan de pogingen van enkele Nederlandse pottenfabrikanten om het Duitse steengoed zelf te maken.

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur