Home

20170307_goed_0.jpg

Porselein met karakter

Sierlijke penseelstreken die tot de verbeelding spreken: Chinese karakters hebben iets magisch. Niet alleen omdat de tekens er – zeker in onze westerse ogen – zo mooi uitzien, maar ook omdat karakters prachtige symboliek bevatten en de verhalen die worden verteld vaak heel bijzonder zijn. Van 25 maart t/m 22 oktober laat het Gemeentemuseum Den Haag porselein voor zichzelf spreken door de mysteries achter het Chinese schrift dat erop staat te ontrafelen. De tentoonstelling Porselein met karakter vertelt verhalen die je meenemen op reis door China. Verhalen over gebruiken, geloof, liefde, mythische figuren of historische gebeurtenissen.

 

Al sinds de oprichting van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, 400 jaar geleden, spreekt de schoonheid van het Chinese porselein de Nederlanders tot de verbeelding. De welgestelde Nederlanders verzamelden obsessief het blauw en wit, maar hadden vaak geen idee dat deze objecten evenveel verhaal bevatten als de inkt op een vel papier in een manuscript. De decoraties zijn veel meer dan sierlijke ornamenten. Dus de grote vraag luidt: wat betekenen die betoverend blauwe tekens nu eigenlijk?

 

Zoals een hart in het westen een symbool voor liefde is, zo draagt ieder Chinees karakter als een symbool betekenis mee. Een kalligraaf kan ieder symbool zelfs een extra betekenis geven aan de hand van de gekozen schrijfstijl. Een klein Chinees karakter kan op die manier een heel grote betekenis hebben. En een verzameling van zulke karakters en andere symbolische afbeeldingen kunnen zelfs een heel uitgebreid verhaal vertellen. Dit is ook het geval op veel porseleinen siervoorwerpen. Iedere bloem draagt een bepaalde betekenis met zich mee en ieder dier wenst je iets toe. De decoraties en teksten op het porselein refereren aan confucianistische gebruiken, taoïstische wereldbeelden, of vertellen over helden of liefde voor een ieder die aandachtig leest.

 

Onder de beeldschone façade van het porselein zijn fascinerende verhalen te vinden. Zie de objecten en raak verzonken in de verhalen van de rijke Chinese cultuur en de hedendaagse erfgenamen ervan. Van 16e-eeuws porselein tot 21e-eeuwse contemporaine interpretaties: keer op keer worden er kenmerkende verhalen verteld uit de Chinese cultuur.

 

De tentoonstelling is een initiatief van de samenwerkende musea Aziatische keramiek en toont porselein uit ruim 15 Nederlandse musea en particuliere collecties. Daarnaast zijn er uiteenlopende, hedendaagse interpretaties van porselein met karakter te zien van David Derksen, Hella Jongerius, Hans van Koolwijk, Jelle Mastenbroek, Cristiana Vignatelli, Marcel Wanders en Henk Wolvers.

 

Gemeentemuseum Den Haag

Stadhouderslaan 41

2517 HV Den Haag

www.gemeentemuseum.nl

Lees meer

20131212_61_.jpg

We keken naar Glas...

Op 10 februari jongstleden was de vereniging te gast op het Gemeentemuseum Den Haag voor een rondleiding over de tentoonstelling Kijk! Glas. Conservator Eveline Holsappel en conservator assistent Erna Onstenk hebben een gezellig grote groep enthousiaste leden veel geleerd over de mooie en uitgebreide collectie glas die is te zien in de tentoonstelling. De tentoonstelling bestaat, op één object na, uit objecten allemaal afkomstig uit de eigen collectie van het Gemeentemuseum. In de tentoonstelling ligt de nadruk op vorm. Historisch naast modern, gekoppeld door hun vorm en/of techniek. Daarnaast worden drinkglazen in het voetlicht gezet. Op één lange tafel zijn zo’n 200 drinkglazen opgesteld in chronologische volgorde. Hierin is ook het IKEA-glas terug te vinden (deze is uit Eveline’s eigen collectie). In de zaal aan de vijver vinden we een tweedeling tussen gekleurd glas en transparant kleurloos glas.

 

Door de grootte van de groep moest deze in tweeën gedeeld worden. De ene helft ging met Erna de zaal bij de vijver in. De andere helft ging met Eveline Holsappel mee langs de andere vitrines. Zowel Eveline als Erna hebben veel kennis over de collectie van het museum en ze hebben dan ook honderduit kunnen vertellen. Vragen werden beantwoord en gedachten werden gewisseld.

Het was weer een zeer geslaagde excursie naar het Gemeentemuseum Den Haag. We zullen deze kleine excursies blijven doen en hopen u in de toekomst hier te mogen verwelkomen.

Mocht u de tentoonstelling nog niet hebben gezien, maar toch nieuwsgierig zijn? Dan moet u snel zijn. De tentoonstelling is nog te zien tot en met 12 maart.

 

Met vriendelijke groet,

Anna en Anniek

 

Foto’s van de excursie zijn te vinden op onze facebook pagina: www.facebook.com/VormenUitVuur/photos

Lees meer

De Zwarte Prinses, Tentoonstelling Gebakken Beelden, Sypesteyn.jpg

Gebakken Beelden in de tuin

In de tuin van Kasteel Sypesteyn vindt van 18 juni tot en met 29 oktober 2017 de tentoonstelling Gebakken Beelden, plaats. In samenwerking met de Nederlandse Kring van Beeldhouwers zijn 14 figuratieve en abstracte werken van gebakken klei geselecteerd, die gedurende de gehele periode buiten te zien zijn. Beeldhouwers ‘vinden’ hun monumentale werk vaak in het materiaal. Soms kneden zij zelf de vorm. Er wordt dan niet weggehaald om de vorm te ‘bevrijden’, maar toegevoegd om vorm te scheppen. Het resultaat kan in brons worden gegoten of als ceramiek gebakken. Het handschrift wordt zo door een technisch proces verduurzaamd. Voor een tentoonstelling in de tuinen van kasteel Sypesteyn werd aan de leden van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers gevraagd voorstellen te doen met gebakken klei als beeldvormend materiaal. Hierop werd enthousiast gereageerd met voorstellen voor werk dat persoonlijk, breekbaar en tegelijk monumentaal is. Uit de ingezonden voorstellen zijn veertien abstracte en figuratieve projecten geselecteerd. Het resultaat is een diverse en gevarieerde tentoonstelling, waarin het publiek op een verfrissende manier kennis maakt met hedendaagse keramische kunst.

Eén van de werken is Zwarte prinses van Hanna Mobach. Mobach (1932) groeide op in een gezin waar artistieke ambities gewoon waren en waar een ceramisch familiebedrijf al vanaf 1895 de kachels deed branden. Via de teken- en schilderkunst vond Mobach in de ceramiek haar artistieke thuis. Haar Zwarte prinses logeert de komende zomer op Sypesteyn. De presentatie Hollands porselein in het kasteel, geeft de tentoonstelling in de tuin een interessante context.

 

 

Kasteel- Museum Sypesteyn

Nieuw Loosdrechtsedijk 150

1231 LC Loosdrecht

www.sypesteyn.nl

Lees meer

SL-28 Theepot Commedia dell arte, Loosdrecht. Foto-Johan van der Veer.jpg

Hollands Porselein op Sypesteyn

De tentoonstelling Hollands porselein op Sypesteyn, breekbare schoonheid uit de 18de eeuw, te zien van 9 juni tot en met 29 oktober, geeft in zeven ruimtes een overzicht van opkomst, bloei en ondergang van de porseleinmanufactuur in Holland gedurende de 18de eeuw. Hierbij komen aan de orde: de fascinatie voor het ‘witte goud’ ook wel Maladie de porcelaine genoemd, de stilistische ontwikkeling van de vormen van rococo via neoclassicisme naar Empire, tafelcultuur, concurrentie, bedrijfsrisico’s en sociaal ondernemerschap en de relatie met het buitenland. Een eyeopener voor velen wordt de rol van Henri van Sypesteyn. Van Sypesteyn was één van de vroegste verzamelaars en droeg bij aan de kennis over Hollands porselein door presentaties in zijn eigen museum, door bruiklenen aan andere instellingen, door onderzoek en door publicatie. Objecten uit eigen vaste collectie en bruiklenen van andere musea worden daarbij getoond.

 

Met deze tentoonstelling profileert Sypesteyn zich als hét museum van het Hollands porselein. Dit is de eerste van voorlopig drie tentoonstellingen waarin dit thema in drie opeenvolgende jaren verder gestalte zal krijgen. De vaste collectie wordt voor deze tentoonstelling uitgebreid met topstukken uit het Rijksmuseum Amsterdam, Gemeentemuseum Den Haag en andere museale en particuliere bruikleengevers. Leidraad in de tentoonstelling is de fascinatie voor ‘het witte goud’ die in de achttiende eeuw wel werd aangeduid als maladie de porcelaine. Deze fascinatie werd bepaald door een combinatie van eigenschappen van het materiaal zoals het lichtdoorlatende en daardoor schijnbaar lichte karakter, gecombineerd met breekbaarheid en de mogelijkheid om uiterst fijne objecten vorm te geven. In deze tentoonstelling worden juist die voorwerpen getoond, die deze eigenschappen uitdragen en daarmee de maladie de porcelaine overdragen op het publiek. De productie van Hollands porselein vond plaats in een periode die qua stijlontwikkeling de opeenvolging van rococo, via neoclassicisme naar empire laat zien. Elk van deze stijlperioden stelde in haar uitdrukkingswijzen eisen, waaraan porselein tegemoet kwam.

 

De tentoonstelling vindt plaats in alle ruimten van de eerste verdieping van Kasteel Sypesteyn, als aanvulling op de permanente presentatie. Deze tentoonstelling valt samen met een herziene uitgave van de publicatie De Hollandse porseleinroute die in samenwerking met de Stichting Hollands Porselein tot stand komt.

 

 

Kasteel- Museum Sypesteyn

Nieuw Loosdrechtsedijk 150

1231 LC Loosdrecht

www.sypesteyn.nl

Lees meer

image003.jpg

Museum Princessehof ziet het licht

Keramiekmuseum Princessehof toont tot 5 november een nieuwe tentoonstelling met Dutch Design. In Design#2: Licht demonstreren vijf ontwerpers hoe zij keramiek en licht combineren en tot een schitterend schouwspel komen. Er zijn hangende en staande lampen te zien, maar ook projecties op porselein en een gigantische lichtgevende installatie. Keramiek lijkt door zijn massieve karakter niet geschikt om te combineren met licht. Nederlandse ontwerpers staan er echter om bekend dat zij op originele en onconventionele manieren omgaan met hun materiaal. Een voorbeeld hiervan is Floris Wubben. Hij schilfert zijn porseleinen lampen met een gasbrander af, waardoor het doorschijnende effect van het materiaal versterkt wordt.

 

Lichtinstallatie

Het ontwerpersduo Kranen/Gille ontwerpt speciaal voor deze tentoonstelling een lichtinstallatie bestaande uit keramische tegels, old skool koperen verbindingen en LED-verlichting. De installatie van 10 bij 2 meter vormt een lichtgevend landschap bij nacht. Alsof je bij heldere hemel over de polder vliegt. Naast deze Terra Ducit zijn er ook nog diverse lampen van het ontwerpersduo te zien die gemaakt zijn voor het keramische atelier Cor Unum.

 

Originaliteit en knock off

De aan de Design Academy Eindhoven afgestudeerde Yun Tian projecteert bewegende animaties op borden van porselein en aardewerk. Ze vertelt hiermee het verhaal hoe Nederlandse keramisten Aziatisch porselein massaal hebben nagemaakt en zo tot Delfts blauw kwamen. Tegenwoordig wordt dit iconische Hollandse aardewerk weer nagemaakt in Azië. Yun Tian stelt hierbij de vraag of ‘knock offs’ kunnen leiden tot creativiteit en originaliteit.

Steeds vaker verwerken Nederlandse designers keramiek in hun ontwerpen. Keramiekmuseum Princessehof belicht deze beweging met een nieuwe jaarlijkse serie designtentoonstellingen onder de noemer Design#. In Design#2: Licht is verder nog werk van Babs Haenen en Patrick Hartog te zien.

 

De Stijl

De tentoonstelling Design#2: Licht is onderdeel van het themajaar Mondriaan tot Dutch Design. Nederland viert in 2017 dat het honderd jaar geleden is dat de kunstbeweging De Stijl is opgericht. Gedurende het hele jaar vinden er door heel Nederland tal van inspirerende tentoonstellingen en evenementen plaats.

Foto: Lampion des animaux, Kranen Gille. Foto: Cor Unum. 

Lees meer

Nu uit: nummer 234

 cover 234.PNG

 

Voor de Nederlandse markt -Duits steengoed uit het Westerwald en van elders 1800-1900

Duits steengoed, bij uitstek geschikt als schenk- en drinkgerei, was eeuwenlang in Nederland een hoogstaand kwaliteitsproduct en een welkome aanvulling op het eigen pottenbakkersgoed. Siegburg, Raeren en Frechen waren vanouds de belangrijkste leveranciers, maar hun rol is geleidelijk overgenomen door de kannenbakkers van het Westerwald. In de negentiende en twintigste eeuw maakten zij vooral functioneel gebruiksgoed, zoals boter- en inmaakpotten en kannen en kruiken.

Hoewel de decoratie van de voorgaande eeuwen grotendeels werd prijsgegeven, zijn er zeker in de eerste helft van de negentiende eeuw nog aantrekkelijke potten gemaakt, rijk versierd met uitgesneden dierfiguren in combinatie met florale motieven.

Met het Westerwald waren er intensieve handelscontacten dankzij de talloze kooplieden die vanaf omstreeks 1800 op en neer reisden naar Holland. Dit aspect wordt nader uitgediept.

Ten slotte wordt aandacht gegeven aan de pogingen van enkele Nederlandse pottenfabrikanten om het Duitse steengoed zelf te maken.

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur