Home

Poster-A0-OG2017.jpg

 

Expositie Ovengevormd glas

 

In het eerste weekend van november, vond voor de zesde keer het openingsweekend  ‘Ovengevormd Glas’ plaats. T/m 30 december is nog op twee locaties (in Museum Joure en bij Galerie Reinaerde in Langweer) sculpturaal werk van ovengevormd glas te zien èn te koop.

 

Van meer dan 35 glaskunstenaars uit binnen- en buitenland zijn glazen sculpturen te zien die, anders dan geblazen glas, in ovens in mallen worden gevormd. Deze techniek is enigszins vergelijkbaar met het gieten van bronzen beelden. Het resultaat is afhankelijk van het materiaal waarvan de mal wordt gemaakt (zand, gips, keramiek), maar ook van hoe lang en hoe warm het glas wordt gestookt.

 

Omdat elke glaskunstenaar ook nog eens een eigen stijl heeft, is er een grote verscheidenheid aan beelden. Veel daarvan zijn nog nooit in Nederland te zien geweest, of zelfs speciaal voor deze expositie gemaakt. Ovengevormd glas is een bijzondere glaskunstdiscipline. Het is de combinatie van een technisch ambacht met creativiteit:

 

– Wat doet glas bij welke temperatuur en hoe maak je daar gebruik van, is een deel van dat technische. Daarbij komt het kunnen bedienen van ovens, zaag- slijp- polijst en zandstraal-apparatuur en het kunnen werken met de verschillende materialen om mallen van te kunnen maken: zoals zand, gips, alginaat, siliconen en keramiek.

– Creativiteit laat een enorme verscheidenheid aan sculpturen ontstaan. Glas dat zo breekbaar is, maar toch ook sterk, kan worden gevormd tot tere beeldjes en robuuste sculpturen, kan licht vangen, kleuren en verspreiden.

 

De expositie is tijdens openingstijden te bezoeken. Bij de expositie is een catalogus uitgegeven. Deze is te koop aan de balie of bij Galerie Reinaerde. 

 

Kijk ook op www.ovengevormdglas2017.nl

Lees meer

004.JOHAN-TAHON--APRIL-2017-PH.GJ.jpg

MONK Solo tentoonstelling Johan Tahon

 

De Belgische kunstenaar Johan Tahon (1965, Menen) is vanaf 2 december 2017 t/m 25 november 2018 te zien met zijn eerste museale solotentoonstelling ‘MONK’ in het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. De kunstenaar toont er contemplatieve figuren, albarelli (apothekerspotten), kleinsculptuur, atelierschetsen en studiemateriaal. In de tentoonstelling is te zien dat Johan Tahon ervoor kiest om zijn keramische sculpturen te overgieten met glazuur, wat de werken een soort rituele kracht meegeeft.

 

De negen monnikachtige figuren die in ‘MONK’ te zien zijn, drukken verstilling uit. Hun houding roept op tot introspectie, wat voor Johan Tahon een belangrijk onderwerp is. De monniken brengen ook een ander thema naar voor, dat van het ritueel, iets wat Tahon mist in deze tijd.

 

De keuze voor ‘MONK’ komt voort uit een grote sympathie die Tahon koestert voor het religieuze. Wanneer hij hoorde over de vier monniken die vorig jaar van Diepenveen naar Schiermonnikoog verhuisden om er een cisterciënzerabdij te stichten, raakte het hem. Met de tentoonstelling eert hij de doorzetting en moed voor het najagen van een spirituele roeping.

 

Keramiekmuseum Princessehof
Grote Kerkstraat 11
8911 DZ Leeuwarden

website Keramiekmuseum Princessehof

Lees meer

Inventar_79872_MB_orig.jpg

DELFT PORCELAIN. European faience

GRASSI Museum 23.11.2017 – 06.05.2018

 

With the special exhibition “DELFT PORCELAIN. European faience”, the GRASSI Museum for Applied Art, Leipzig shows a significant collection, which has been little noticed and exhibited: European faience of the most diverse manufactories and countries from the 17th to the 18th century.

 

The museum's collection of faience is exceptionally extensive and qualitatively outstanding. Since the opening of the museum in 1874, faience have been collected continuously, so that the collection today comprises about 540 harnesses and about 145 tiles of almost all major manufactories. A comprehensive collection of 55 items of French faience were donated as a gift to the museum in 2014. In the exhibition, these faiences will be presented to the public for the first time.

 

Faience have been extremely popular since the 17th century. They belonged to both the nobility and the upper middle class as an integral part of an exclusive interior design. The wealthy citizens and the aristocrats ordered large lids and pots, representative, partially painted with the family crested service or utensils. They tried to imitate the precious Chinese porcelain, that was imported by “Vereenigden Oostindischen Compagnie” founded in the year 1602 with faience in shape and color as exactly as possible. This effect was achieved by a cobalt blue decoration on a white opaque tin glaze. The often elaborately crafted works of art are until today documents of one of the imaginative epochs of European art and cultural history. They reflect the life forms of the 18th century in their great complexity and all their richness and reveal at the same time social conditions, representative demands and typical customs.

 

In the exhibition, each visitor can participate in the creation of a large tile image. The exhibits should serve as inspiration. An ornamental joint venture grows tile by tile in white and blue. At the end of the exhibition time, visitors can pick up their own tile puzzle piece and send it to its new use.

 

In the exhibition, a scientific publication will be published which provides a comprehensive overview of the existence and the loss of European faience in the GRASSI Museum for Applied Art, Leipzig. Passage-Verlag Leipzig, € 25.00. Available in the museum shop and in bookstores. ISBN 978-3-95415-067-0.

 

http://www.grassimuseum.de/ausstellungen.html

 

 

Lees meer

6894.jpg

A Culture Revealed

Kangxi-era Chinese Porcelain from the Jie Rui Tang Collection

 

Dit bijzondere boek verschijnt in een oplage van 250 exemplaren voor de Europese markt. De Jie Rui Tang collectie is een Amerikaanse privécollectie van honderden Kangxi porseleinen stukken van de hoogste kwaliteit. Het boek toont een selectie van 120 bijzonder hoogwaardige stukken Kangxi porselein uit de Jie Rui Tang Collectie. De objecten zijn geselecteerd vanwege hun esthetische schoonheid, technische verfijning en diversiteit in onderwerp. De stukken zijn prachtig in beeld gebracht en uitvoerig beschreven.

 

A Culture Revealed. Kangxi-era Chinese Porcelain from the Jie Rui Tang Collection
Cynthia Volk en anderen
2017, 23,9 x 30 cm, 256 blz. Engels, rijk geïllustreerd, gebonden  Prijs € 100,00


http://scriptumart.nl/

Lees meer

csm_botschaften_01858fdbfc.jpg

Liebe mich wie ich dich – Botschaften auf Keramik

Hetjens-Museum 16.11.2017 tot 4.3.2018

 

Bereits seit der Jungsteinzeit hatten Menschen das Bedürfnis Erfahrungen und Erlebnisse zu bewahren. Geschah dies anfänglich durch mündliche Tradierung von Generation zu Generation, zeigen bereits Höhlenmalereien, dass dies auch auf anderen Wegen vermittelt wurde. Die Sumerer, ein Volk, das im Gebiet des heutigen Iraks lebte, entwickelten bereits um 3200 v. Chr. eine Schrift, die ihnen bei der Verwaltung von Einnahmen und Ausgaben helfen sollte. Deren Keilschrift ist vor allem auf Tontafeln überliefert und zeigt, dass bereits in den Anfängen der Schrift dieses Material Anwendung fand. Keramiken mit Inschriften aus verschiedenen Epochen und Ländern zeigen die Vielfältigkeit der Botschaften und ihrer Schriftarten und verweisen auf die wichtige Bedeutung von Keramik als Schriftträger.

 

https://www.duesseldorf.de/hetjens.html

 

 

Lees meer

 

OKS symposium.jpg

Symposium: 'Keramiekmusea: verleden, heden en toekomst'

Dit jaar bestaat Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden 100 jaar. Daarmee is het een van de oudste keramiekmusea ter wereld. De vorstelijke behuizing van het museum is op zichzelf al bijzonder, evenals de wijze waarop het er werd gevestigd.

 

Als erfgenaam van Nanne Ottema, de oprichter van Keramiekmuseum Princessehof, wil de OKS bij dit bijzondere jubileum terugblikken, het actuele beeld vergelijken en waar mogelijk vooruitkijken. De OKS organiseert daarom een internationaal symposium, met bijzondere sprekers. Aanmelden is vanaf nu mogelijk.

 

De meeste keramiekmusea zijn ontstaan uit particuliere verzamelingen, waar bevlogenheid en verdieping van kennis de boventoon voerden. Deze musea waren vooral bedoeld voor fijnproevers die precies wisten wat ze zagen, of daarvan studie maakten.

 

Veel van dergelijke specialistische musea lopen tegenwoordig het risico te worden afgerekend op lage bezoekersaantallen en moeizame exploitatiemodellen, als ze geen beleid voeren dat is gericht op een breder publiek. Dit is geen gemakkelijke opgave.

 

De centrale vraag is hoe gespecialiseerde musea hiermee omgaan. Hoe ontwikkelde zich bij musea, zoals bijvoorbeeld de vermaarde Sir Percival David Collection, die tegenwoordig bij het British Museum is ondergebracht, door de jaren heen het publieksbeleid? Vormt de bredere doelgroep een reden om anders te gaan verzamelen?

 

En welke andere ontwikkelingen spelen hier een rol? Is keramiek als materiaal nog wel een logische keuze als leidmotief in keramiekmusea? Dekt ‘keramiek’ nog wel de museale lading, nu bekende kunstenaars van keramiek unieke kunstwerken en ‘design-objecten’ maken?

 

Sprekers zijn: 

 

  • Eline van den Berg MA 
  • dr. Lennart Booij 
  • prof. dr. Johan de Haan 
  • Jessica Harrison-Hall 
  • prof. dr. Wim Hupperetz 
  • mr. drs. Antoon Ott 


Maandag 27 november 2017 vanaf 10.00 uur 
Stadsschouwburg De Harmonie
Ruiterskwartier 4 
8911 BP Leeuwarden 

 

Door het invullen van het aanmeldingsformulier  kunt u zich aanmelden als deelnemer aan het symposium. Meer informatie, waaronder het complete programma, vindt u hier

Lees meer

Tegelmuseum.jpgVijfhonderd jaar Reformatie

De bijbel in huis: prenten, boeken en tegels

Zaterdag 11 november vindt de opening plaats van Vijfhonderd jaar Reformatie in het Nederlands Tegelmuseum in Otterlo.

In 2017 wordt herdacht dat het protestantisme vijfhonderd jaar geleden ontstond: volgens de overlevering timmerde Luther op 31 oktober 1517 zijn stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenburg. Luther vertaalde in de daaropvolgende jaren de Bijbel ook in de volkstaal en daar zouden nog tal van nieuwe vertalingen op volgen.

 

Veel uitgaven werden geïllustreerd met prenten. Er verschenen zelfs aparte prentenbijbels, die de voorstellingen onder bereik van een breed publiek brachten. Deze series waren de voorbeelden voor de tegelbakkerijen die in de loop der zeventiende eeuw series Bijbeltegels op de markt brachten. Vooral de etsen van Matthaeus Merian uit de jaren 1625-1628 hadden, via de uitgaven van Nicolaes Visscher en Pieter Schut, een grote invloed op tegelschilders.

 

De ontwikkeling van de verbeelding op prenten en de samenhang met de series van Bijbelse voorstellingen op tegels zullen centraal staan op deze wintertentoonstelling van het Tegelmuseum.

 

De opening zal verricht worden door de heer René Verhulst, burgemeester van de gemeente Ede. Prof. dr. Peter Nissen zal een inleiding houden over 'De huiselijkheid van de Bijbel in relatie tot de Reformatie'.

 

Inloop vanaf 15.00 uur.

De tentoonstelling is te zien van 11 november 2017 - 18 februari 2018.

 

Meer informatie

Nederlands Tegelmuseum

Eikenzoom 12

6731 BH Otterlo

www.nederlandstegelmuseum.nl

Lees meer

maria roosen Wall (600 x 399).jpg

VUUR Solo tentoonstelling Maria Roosen

01/10/2017 - 07/01/2017

 

Maria Roosen (1957, Oisterwijk) exposeert van 1 oktober 2017 t/m 7 januari 2018 in Kunsthal KAdE in Amersfoort. In de solotentoonstelling VUUR toont zij nieuw en vroeg werk. Maria Roosen maakt beelden, tekeningen, aquarellen en installaties in verschillende materialen waaronder eieren, citroenen, granaatappels, zeep, glas, wol en hout. Het maakproces, het vakmanschap en het ambachtelijke zijn voor haar even belangrijk als het uiteindelijke resultaat.

In het grote oeuvre van Maria Roosen speelt vuur een wezenlijke rol, zowel letterlijk als figuurlijk. Het meedogenloze vuur dat zowel vormend als verwoestend kan zijn, maar ook een louterende kracht biedt voor zowel maker als beschouwer.

Maria Roosen breekt een lans voor de verbeelding. “Verbeeldingskracht maakt het leven een stuk aangenamer, plezieriger en meer draaglijk. Verbeelding is nodig om het leven te begrijpen.” Zij beschouwt haar beelden als ‘Tools for Feelings’. Het zijn gebruiksvoorwerpen, bedoeld om gevoelens weer te geven, die gedachtes oproepen bij onderwerpen als groei, bloei, vruchtbaarheid, liefde en dood.

 

http://www.kunsthalkade.nl/nl/tentoonstellingen/vuur

 

 

Lees meer

porcelaine-et-faience-c-musee-royal-de-mariemont- (425 x 600).jpg

Porselein en aardewerk uit Namen

Van 10/11/2017 tot 18/02/2018

 

Deze tentoonstelling wil de balans opmaken van de productie van objecten in aardewerk en porselein in Namen van de XVIIIe tot de XIXe eeuw. Het is in Namen dat Pierre-Philippe Decoux beantwoordt aan een ware behoefte voor de creatie van prestigieuze objecten in de XVIIIe eeuw. Er wordt eveneens een faïencerie opgezet in Saint-Servais (Namen). De tentoonstelling schetst ook het verhaal van de productie van de manufacture totdat die werd opgekocht in 1858. Dit verhaal werd nauwkeurig bestudeerd door Dominique Marcoux, curator van de tentoonstelling. De expo vindt plaats in Mariemont wat betreft porselein en in Keramis (La Louvière) wat betreft aardewerk.

 
 

MUSEUM VAN MARIEMONT

100, chaussée de Mariemont

B-7140 Morlanwelz

32 64 21 21 93

www.musee-mariemont.be

Lees meer

majolica 2.jpg

MAJOLICA 2

Van 5 november 2017 t/m 25 maart 2018 is de tentoonstelling Majolica 2 in Museum In ’t Houten Huis te zien. Getoond wordt de grootste collectie majolica uit Noord-Nederland met een overzicht van een aantal belangrijke thema’s, te zien in verschillende kabinetten verspreid door het hele museum. Leidraad is het meerjarig onderzoek dat Pieter Tichelaar over dit onderwerp heeft verricht. Er is aandacht voor de productiemethode, de relatief korte bloeitijd en de route die majolica heeft afgelegd via Antwerpen naar Nederland.

 

 


Wat is majolica?
Majolica is de naam voor een grof en bros soort keramiek, bestaande uit gebrande klei, met een bontgekleurde beschildering van glazuur. De naam majolica is een verbastering van het Spaanse Mallorca, een eiland in de Middellandse Zee en het middeleeuwse centrum voor de productie van dat type aardewerk. In een gleibakkerij werken vaklui in drie disciplines samen: de kleivormer, de keramiekbakker en de glazuurschilder. Na het vormen en bakken van de kleiproducten, meestal schotels, worden deze bedekt met tinglazuur, alleen aan de bovenkant. Het tamelijk giftige, maar goedkopere, loodglazuur wordt gebruikt aan de onderkant. Het glazuur in kleuren voor de afbeeldingen zijn afkomstig van metaaloxiden, zo is het blauw bijvoorbeeld afkomstig van kobalt, het groen van koper, het paars van mangaan, het wit van tin. Lood maakt een transparant glazuur.

 

Bodemvondsten in het Schermereiland
In de gemeente Alkmaar ligt ingeklemd tussen Beemster en Schermer het veengebied Schermereiland, met o.a. de dorpen De Rijp, Graft, Noordeinde en Grootschermer. Dit gebied is voor Nederland een belangrijk vondstgebied voor majolica en slib- en krasaardewerk. In de Gouden Eeuw was het Schermereiland een rijke streek. In de huizen van de gegoede stand werd gepronkt met het gekleurde majolica. Op het platteland is deze kunstuiting langer volgehouden dan in de stad. Wellicht is het gebruik van de ‘zomerstal’ met een uitdragerij aan borden en ander ‘pronkgoed’ in de dars daar debet aan. Scherven van gebroken aardewerk werden gebruikt om slootkanten te verstevigen. In de veengrond zijn de aardewerkresten goed bewaard gebleven om nu als bodemvondsten weer gerestaureerd te worden. Uit de vroege 17e eeuw zijn hele, onbeschadigde schotels een zeldzaamheid.

 

In samenspraak met gastconservator Pieter Tichelaar is er gekomen tot een zorgvuldig overzicht van ca 180 objecten, o.a. uit eigen depot, uitgebreid met majolica uit het Archeologisch Centrum Alkmaar, Archeologisch Museum Haarlem en uit vele particuliere verzamelingen in Nederland. Esther Derkx – productontwerper van o.a. hedendaags en hergebruikt aardewerk – heeft de tentoonstelling vormgegeven. Zij geeft in Majolica 2 een eigentijdse reactie op het historische aardewerk met een installatie in de rederskamer van het museum.

 

In deze winterperiode is het museum open op zondagen van 13.00 tot 17.00 uur.

Museum In ’t Houten Huis
Tuingracht 13
1483 AP De Rijp
www.houtenhuis.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

« Vorige1234Volgende »

Nu uit: nummer 234

 cover 234.PNG

 

Voor de Nederlandse markt -Duits steengoed uit het Westerwald en van elders 1800-1900

Duits steengoed, bij uitstek geschikt als schenk- en drinkgerei, was eeuwenlang in Nederland een hoogstaand kwaliteitsproduct en een welkome aanvulling op het eigen pottenbakkersgoed. Siegburg, Raeren en Frechen waren vanouds de belangrijkste leveranciers, maar hun rol is geleidelijk overgenomen door de kannenbakkers van het Westerwald. In de negentiende en twintigste eeuw maakten zij vooral functioneel gebruiksgoed, zoals boter- en inmaakpotten en kannen en kruiken.

Hoewel de decoratie van de voorgaande eeuwen grotendeels werd prijsgegeven, zijn er zeker in de eerste helft van de negentiende eeuw nog aantrekkelijke potten gemaakt, rijk versierd met uitgesneden dierfiguren in combinatie met florale motieven.

Met het Westerwald waren er intensieve handelscontacten dankzij de talloze kooplieden die vanaf omstreeks 1800 op en neer reisden naar Holland. Dit aspect wordt nader uitgediept.

Ten slotte wordt aandacht gegeven aan de pogingen van enkele Nederlandse pottenfabrikanten om het Duitse steengoed zelf te maken.

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur