2c57af7e-c446-4ea3-975d-ab3a5b3d0ef5.jpg

Tentoonstelling Art Nouveau | Nieuwe Zakelijkheid | Delft in Museum Prinsenhof Delft

Delft groeit tussen 1880 en 1940 uit van een kleine provinciestad tot één van de belangrijkste centra van de kunstnijverheid in Nederland. Deze bloeiperiode is het resultaat van een bijzondere wisselwerking tussen de Delftse industrie, Polytechnische School en de kunstateliers. Kunstenaars trekken naar Delft, bedrijven en ateliers worden bekroond op de wereldtentoonstellingen en de grafische industrie maakt een opmars. Voor het eerst vertelt Museum Prinsenhof Delft dit inspirerende verhaal in de overzichtstentoonstelling Art Nouveau | Nieuwe Zakelijkheid | Delft. De tentoonstelling tot en met 26 augustus te zien.

 

“De tentoonstelling is een visueel spektakel, waarin we een unieke periode in de Delftse geschiedenis laten zien”, zegt Janelle Moerman, directeur van Museum Prinsenhof Delft. “De samenwerking tussen de industrie, kunstenaars en Polytechnische School is van grote internationale betekenis. In die tijd werd dit al erkend. De Porceleyne Fles en Atelier van Gebrand Glas ‘t Prinsenhof wonnen bijvoorbeeld verschillende prijzen op de wereldtentoonstellingen rond 1900. Zo laten we het sectieltableau ‘Afgunst’ van Adolf le Comte zien, dat in 1902 met een gouden medaille is bekroond op de wereldtentoonstelling van Turijn. Het is speciaal voor de tentoonstelling gerestaureerd. Dat zo’n verscheidenheid aan Delftse objecten, zoals affiches, keramiek en glas-in-lood, nu samen te zien is, is heel bijzonder.”

 

Voortrekkersrol
Aanjager van de kunst en kunstnijverheid in Delft rond 1900 is de Polytechnische School, de huidige TU Delft. Hier studeren de toekomstige industriëlen en kunstenaars. Zij geven een impuls aan het artistieke klimaat van de stad, hetzij als opdrachtgever of als uitvoerder. De vooruitstrevende ondernemer Jacques van Marken, oprichter van de Gist- en Spiritusfabriek en de Nederlandsche Oliefabriek, speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van de art nouveau in Delft. Hij is het die Jan Toorop vraagt een affiche voor de Nederlandsche Oliefabriek te ontwerpen. Het resultaat is het iconische slaolieaffiche, dat de Nederlandse art nouveau de bijnaam ‘slaoliestijl’ oplevert.

 

Van Marken vervult met zijn opdrachten aan kunstenaars ook een pioniersrol in de ontwikkeling van de bedrijfsreclame en grafische industrie. Dankzij dit creatieve klimaat voelen kunstenaars zoals Bart van der Leck en Piet Zwart, vertegenwoordigers van De Stijl en nieuwe zakelijkheid, zich aangetrokken tot Delft. In de voorwerpen van bedrijven zoals aardewerkfabriek De Porceleyne Fles, Atelier van Gebrand Glas ‘t Prinsenhof en de Firma Braat komen technische innovatie, esthetiek en vakmanschap samen. Daarmee vestigt Delft zijn reputatie als stad van innovatie.

 

Vormgeving
De tentoonstelling is vormgegeven door Caspar Conijn. Voor de Hermitage in Sint-Petersburg mocht hij vorig jaar als eerste buitenlander een tentoonstelling vormgeven. Conijn brengt het Delft van rond 1900 tot leven met levensgrote foto’s en wanden van slaoliekistjes. Hij geeft hiermee de medewerkers van de Delftse industrie, kunstateliers en Polytechnische School een gezicht.

 

Art Nouveau | Nieuwe Zakelijkheid | Delft - Kunst, kennis en industrie is te zien tot en met 26 augustus 2018.
 

Museum Prinsenhof Delft
Sint Agathaplein 1 in Delft
website Museum Prinsenhof Delft

© Vormen uit vuur