Home > Tentoonstellingen

 

Glasfabriekje Nanninga.jpg

Expositie: De vergeten glasfabriek van Gerardus Nanninga in Nieuw Buinen, 1960-1980

Van oorsprong was hij machinefabrikant aan het Dwarsdiep in Nieuw Buinen, maar in 1960 schakelde Gerardus Nanninga over op de productie van verpakkingsglas. Glaswerk waarmee zijn geboortedorp vanaf het midden van de 19e eeuw groot geworden was. Terwijl Voorheen Meursing aan het Zuiderdiep en de Glaslaan, de enig overgebleven grote glasfabriek ter plaatse, net als de zusterbedrijven in Leerdam en Schiedam voor massificatie en een verdere industrialisering met lopende banden koos, richtte Nanninga zich op een heel breed productiespectrum van kleinere glasobjecten. Kennelijk waren die voor Meursing niet lonend genoeg.

 

Bij Nanninga werd nog ouderwets geblazen, maar ook werden van Meursing afgedankte, half-industriële persmachines overgenomen. Bij Nieuw Buinens laatste glasfabriek werd niet meer zoals bij Thöne-Bakker en Meursing op turf gestookt, maar op petroleum. Het ging vanaf de meet goed met Nanninga, vandaar dat een aanvrage bij het gemeentebestuur werd ingediend om aan de Glaslaan een nieuwe fabriek te mogen bouwen. Die bouwvergunning werd niet gegund. Met een klein team van zo'n tien mensen werd daarom aan het Dwarsdiep doorgewerkt.

Toen in 1967 tot verbijstering van het eigen personeel en de bevolking van Nieuw Buinen door de directie van de Verenigde Glasfabrieken de vestiging van Voorheen Meursing gesloten werd, bleef Nanninga als enige fabrikant over. In de sowieso al ondermaatse, landelijke geschiedschrijving over de bijzondere glasproductie in Nieuw Buinen wordt zijn fabriek vrijwel niet genoemd. En vergeten is ook dat Nanninga uit liefde voor het vak uit de boedel van Meursing een unieke collectie machines, gereedschappen, ontwerptekeningen en documentatiemateriaal overnam. De enige die dat vroegtijdig onderkende, was glaskunstenaar Cees van Olst uit Diever die kort na de stichting van zijn glasmuseum eind jaren 70 de boedel van Nanninga overnam. Van Van Olsts plan om een historisch verantwoorde remake te stichting van een vroeg 20e eeuwse glasfabriek als die in Nieuw Buinen stonden, is het nooit meer gekomen.

 

Onbekend bleef ook dat Nanninga door het aantrekken van de in Duitsland en Zweden geschoolde glasblazer Günter Hitze een voor Nieuw Buinen geheel nieuwe sierglasproductie opzette. Veelkleurig glaswerk dat op Marktplaats soms wordt aangeboden als afkomstig uit het Venetiaanse Murano. Dankzij schenkingen van Nanninga's drie dochters en schoonzoons kan verzamelaar Henk Brans in de zevende Glaswerk Nieuw Buinen-expositie in het Keramisch Museum Goedewaagen aan de Glaslaan in Nieuw Buinen een unieke presentatie geven van deze laatste fabriek. 

 

Expositie: De vergeten glasfabriek van Gerardus Nanninga in Nieuw Buinen, 1960-1980
8 juli tot en met 1 oktober 2017 

 

Stichting Keramisch Museum Goedewaagen
Glaslaan 29
9521 GG Nieuw Buinen
www.keramischmuseumgoedewaagen.nl
open: ma-vr 10-16 uur, za-zo 13-17 uur

 

 

 

 

 

 

Lees meer

06 Pfaeltzer-1.jpgGalerie Terra Delft presenteert Saskia Pfaeltzer solo

Vanaf 1 juli t/m 23 september is bij Galerie Terra Delft het werk te zien van Saskia Pfaeltzer. Saskia Pfaeltzer is een veelzijdig kunstenares, die al vele malen geëxposeerd heeft in binnen- en buitenland. Haar bronzen beelden staan op veel plekken in de openbare ruimte. Ze werkt niet alleen in Amsterdam, maar heeft ook jaren op de Antillen een atelier gehad. Het werk dat nu te zien is heeft ze vervaardigd in Kecskemét (Hongarije) en in China.

 

Jingdezhen

Vorig jaar heeft Saskia als artist in residence gewerkt in het keramisch werkcentrum Sanbao bij Jingdezhen (CN). Het prachtige porselein heeft ze op geheel eigen wijze verwerkt. Grote vazen beschildert ze met mensfiguren; ze lijken ruw en vlot opgezet en zijn aangevuld met druipende roodbruine vlakken. Het gebruikte goud geeft ze een rijk aanzien. Borden tooit ze met mens- en dierfiguren en ze gebruikt daarbij veelal het karakteristieke blauw. Saskia is namelijk ook een begaafd grafisch kunstenaar: ze illustreerde enkele boeken over filosofen en ontwierp decorstukken voor een opera. Op een aantal glanzend witte porseleinen kommen, van binnen goud geglazuurd, heeft ze een reliëfrand aan de buitenkant aangebracht van de figuren die zo kenmerkend zijn voor haar werk.

 

Contrast

Hoogglans geglazuurde en kleurrijke dierenkoppen vullen de collectie aan, samen met de in Hongarije vervaardigde dansende figuren uit steengoed. De bewegingen van de dansers ogen bijzonder gracieus. Het gebruik van het robuuste steengoed vormt een prachtig contrast met de elegante vormen. Deze figuren staan altijd op een bijpassende console, wat ook geldt voor de veel grotere kariatiden.

 

Voor meer informatie

www.terra-delft.nl

 

 

Lees meer

_H3 afb 1  BK-1956-44-95.jpgPublicatie over Verzamelaarskast met miniatuurapotheek uit 1730

Meer dan vijftig experts waren de afgelopen jaren bezig met het onderzoek naar de enige 18de-eeuwse miniatuurapotheek in Nederland. Het Rijksmuseum presenteert de resultaten nu in een uitgebreide, door Irma Boom ontworpen, publicatie waarin de miniatuurapotheek en 56 geheime laden voor het eerst, én op nagenoeg ware grootte, te zien zijn.

 

In deze zeldzame verzamelaarskast bevindt zich een verzameling curiosa waaronder een compleet ingerichte miniatuurapotheek met meer dan driehonderd Delftsblauwe potjes, glazen flesjes, houten laadjes, schilderingen en vergulde ornamenten. Naast en achter de miniatuurapotheek bevinden zich maar liefst 56 geheime laden die, op vijf lege na, een verzameling herbergen van bijna 2000 verschillende naturalia − zaden, bloemen, wortels, delen van dieren, gesteenten, mineralen, fossielen en nog veel meer.

 

Onderzoek

Nu het onderzoek is afgerond is er meer inzicht in de herkomst, het gebruik, de bijzondere naturalia en de verzamelaarswereld. Zo is duidelijk geworden dat de kast hoogstwaarschijnijk in 1730 in Amsterdam is gemaakt voor een welgestelde arts of apotheker. De kast is bedoeld als een curiositeit, als vermaak voor een select gezelschap van vrienden en andere verzamelaars.

 

Uit onderzoek is ook gebleken dat de meeste naturalia behoren tot de oorspronkelijke inhoud van de kast. Tot deze naturalia behoren zelfs uraniniet en twee andere uraniumhoudende mineralen. Uit veiligheidsoverwegingen zijn deze stoffen nu in het Rijksmuseumdepot veilig in loden kisten opgeborgen, volgens voorschrift en met vergunning op basis van de Nederlandse Kernenergiewet.

 

Dankzij de restauratie en conservering hebben de kast en de miniatuurapotheek weer veel van hun oude glorie hervonden. De kast vormt een hoogtepunt van de 18de-eeuwse zalen in het Rijksmuseum.

 

Publicatie

Verzamelaarskast met miniatuurapotheek

ISBN 978-94-9171-461-0

 

Collector’s Cabinet with Miniature Apothecary’s Shop

ISBN 978-94-9171-472-6

 

€ 40,00

 

Hoofdredacteur: Paul van Duin

 

Auteurs:

Reinier Baarsen

Annette Bierman

Judith van der Brugge-Mulder

Gerhard Cadée

Roelof van Gelder

Dave van Gompel

 

Voor meer informatie

 

www.rijksmuseum.nl

 

Lees meer

Andries Dirk Copier, Leerdam Unica met decor van vis en zeepaardje, 1952, collectie Kunstconsult - 20th century art | objects, foto Erik Rijper.jpeg

Glaskunstexpositie 'Gestolde Dromen VIII'

Galerie Kunstconsult in Amstelveen presenteert van 10 juni t/m 22 september de glaskunstexpositie 'Gestolde Dromen VIII'. Ruim 100 spraakmakende glasobjecten uit de periode 1925-2000, waaronder unica van Andries Dirk Copier en Willem Heesen staan rond het thema ‘Zon, Zee, Zomer’ opgesteld. De verkoopexpositie start met een feestelijk openingsweekend op 10 en 11 juni. Daarna is 'Gestolde Dromen VIII' te bezoeken in de showroom van Kunstconsult in Amstelveen. Werk van bekende binnen- en buitenlandse glaskunstenaars is op de expositie te zien en te koop, zoals vazen met onderwaterlandschappen van Copier en objecten uit de geliefde serie ‘Waterkant’ van de hand van Willem Heesen.

 

Zeewezens
In de vroege ontwerpen van Andries Dirk Copier zijn zeewezens – van vis tot zeemeermin – terugkerende motieven. Uit de jaren 40 en 50 stammen zijn vazen en schalen met fascinerende onderwaterlandschappen. Voor Willem Heesen vormde het rivierenlandschap rond zijn glasstudio de Oude Horn in Acquoy zijn grootste inspiratiebron. Als geen ander wist hij waterleven in glas te vangen. Beroemd zijn de Anemoonvazen van zijn hand waarin zeeanemonen en kwallen zich lijken te bewegen.

 

Murano

Naast Nederlandse glaskunst omvat de expositie onder meer azuurblauw glas uit Murano, het glaseiland in de lagune van Venetië. Een buitenlands topstuk van vakmanschap is de op mediterrane wateren geïnspireerde vaas ‘Parelvisser’ van de Zweedse glasontwerper Vicke Lindstrand uit 1937.

 

Internationale expositie
De internationale expositie is samengesteld door Kunstconsult, specialist in 20ste-eeuwse toegepaste kunst. De collectie bestaat uit hoogwaardige originele objecten uit de periode 1900 – 1980 met de nadruk op Nederlandse Art Nouveau en Art Deco. Meer info op www.kunstconsult.nl

 

Gestolde Dromen VIII:
10 juni t/m 22 september
Openingsweekend: zaterdag 10 & zondag 11 juni 13.00 tot 17.00 uur.

Daarna: elke woensdag, donderdag en vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur.


Foto: Andries Dirk Copier, Leerdam Unica met decor van vis en zeepaardje, 1952, collectie Kunstconsult - 20th century art | objects, foto Erik Rijper.

Lees meer

Fruehchin.Keramik_web.jpeg

Vroege Chinese keramiek: Die Sammlung Heribert Meurer

Vanaf 22 april presenteert het GRASSI Museum in Leipzig meer dan tweehonderd objecten van vroege Chinese keramiek. Het merendeel van de tentoongestelde stukken is aan het museum geschonken door de in Stuttgart gevestigde kunsthistoricus Dr. Heribert Meurer. Daarnaast worden werken uit de eigen collectie getoond. Naast de vroege Chinese keramiek, waarvan sommige stukken meer dan drieduizend jaar oud zijn, zullen circa honderd keramische werken uit de 20e en 21e eeuw worden tentoongesteld.

 

Meer informatie

www.grassimuseum.de

 

 

Lees meer

« Vorige12Volgende »

Nu uit: nummer 234

 cover 234.PNG

 

Voor de Nederlandse markt -Duits steengoed uit het Westerwald en van elders 1800-1900

Duits steengoed, bij uitstek geschikt als schenk- en drinkgerei, was eeuwenlang in Nederland een hoogstaand kwaliteitsproduct en een welkome aanvulling op het eigen pottenbakkersgoed. Siegburg, Raeren en Frechen waren vanouds de belangrijkste leveranciers, maar hun rol is geleidelijk overgenomen door de kannenbakkers van het Westerwald. In de negentiende en twintigste eeuw maakten zij vooral functioneel gebruiksgoed, zoals boter- en inmaakpotten en kannen en kruiken.

Hoewel de decoratie van de voorgaande eeuwen grotendeels werd prijsgegeven, zijn er zeker in de eerste helft van de negentiende eeuw nog aantrekkelijke potten gemaakt, rijk versierd met uitgesneden dierfiguren in combinatie met florale motieven.

Met het Westerwald waren er intensieve handelscontacten dankzij de talloze kooplieden die vanaf omstreeks 1800 op en neer reisden naar Holland. Dit aspect wordt nader uitgediept.

Ten slotte wordt aandacht gegeven aan de pogingen van enkele Nederlandse pottenfabrikanten om het Duitse steengoed zelf te maken.

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur