Home > Tentoonstellingen

Poster-A0-OG2017.jpg

 

Expositie Ovengevormd glas

 

In het eerste weekend van november, vond voor de zesde keer het openingsweekend  ‘Ovengevormd Glas’ plaats. T/m 30 december is nog op twee locaties (in Museum Joure en bij Galerie Reinaerde in Langweer) sculpturaal werk van ovengevormd glas te zien èn te koop.

 

Van meer dan 35 glaskunstenaars uit binnen- en buitenland zijn glazen sculpturen te zien die, anders dan geblazen glas, in ovens in mallen worden gevormd. Deze techniek is enigszins vergelijkbaar met het gieten van bronzen beelden. Het resultaat is afhankelijk van het materiaal waarvan de mal wordt gemaakt (zand, gips, keramiek), maar ook van hoe lang en hoe warm het glas wordt gestookt.

 

Omdat elke glaskunstenaar ook nog eens een eigen stijl heeft, is er een grote verscheidenheid aan beelden. Veel daarvan zijn nog nooit in Nederland te zien geweest, of zelfs speciaal voor deze expositie gemaakt. Ovengevormd glas is een bijzondere glaskunstdiscipline. Het is de combinatie van een technisch ambacht met creativiteit:

 

– Wat doet glas bij welke temperatuur en hoe maak je daar gebruik van, is een deel van dat technische. Daarbij komt het kunnen bedienen van ovens, zaag- slijp- polijst en zandstraal-apparatuur en het kunnen werken met de verschillende materialen om mallen van te kunnen maken: zoals zand, gips, alginaat, siliconen en keramiek.

– Creativiteit laat een enorme verscheidenheid aan sculpturen ontstaan. Glas dat zo breekbaar is, maar toch ook sterk, kan worden gevormd tot tere beeldjes en robuuste sculpturen, kan licht vangen, kleuren en verspreiden.

 

De expositie is tijdens openingstijden te bezoeken. Bij de expositie is een catalogus uitgegeven. Deze is te koop aan de balie of bij Galerie Reinaerde. 

 

Kijk ook op www.ovengevormdglas2017.nl

Lees meer

004.JOHAN-TAHON--APRIL-2017-PH.GJ.jpg

MONK Solo tentoonstelling Johan Tahon

 

De Belgische kunstenaar Johan Tahon (1965, Menen) is vanaf 2 december 2017 t/m 25 november 2018 te zien met zijn eerste museale solotentoonstelling ‘MONK’ in het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. De kunstenaar toont er contemplatieve figuren, albarelli (apothekerspotten), kleinsculptuur, atelierschetsen en studiemateriaal. In de tentoonstelling is te zien dat Johan Tahon ervoor kiest om zijn keramische sculpturen te overgieten met glazuur, wat de werken een soort rituele kracht meegeeft.

 

De negen monnikachtige figuren die in ‘MONK’ te zien zijn, drukken verstilling uit. Hun houding roept op tot introspectie, wat voor Johan Tahon een belangrijk onderwerp is. De monniken brengen ook een ander thema naar voor, dat van het ritueel, iets wat Tahon mist in deze tijd.

 

De keuze voor ‘MONK’ komt voort uit een grote sympathie die Tahon koestert voor het religieuze. Wanneer hij hoorde over de vier monniken die vorig jaar van Diepenveen naar Schiermonnikoog verhuisden om er een cisterciënzerabdij te stichten, raakte het hem. Met de tentoonstelling eert hij de doorzetting en moed voor het najagen van een spirituele roeping.

 

Keramiekmuseum Princessehof
Grote Kerkstraat 11
8911 DZ Leeuwarden

website Keramiekmuseum Princessehof

Lees meer

Tegelmuseum.jpgVijfhonderd jaar Reformatie

De bijbel in huis: prenten, boeken en tegels

Zaterdag 11 november vindt de opening plaats van Vijfhonderd jaar Reformatie in het Nederlands Tegelmuseum in Otterlo.

In 2017 wordt herdacht dat het protestantisme vijfhonderd jaar geleden ontstond: volgens de overlevering timmerde Luther op 31 oktober 1517 zijn stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenburg. Luther vertaalde in de daaropvolgende jaren de Bijbel ook in de volkstaal en daar zouden nog tal van nieuwe vertalingen op volgen.

 

Veel uitgaven werden geïllustreerd met prenten. Er verschenen zelfs aparte prentenbijbels, die de voorstellingen onder bereik van een breed publiek brachten. Deze series waren de voorbeelden voor de tegelbakkerijen die in de loop der zeventiende eeuw series Bijbeltegels op de markt brachten. Vooral de etsen van Matthaeus Merian uit de jaren 1625-1628 hadden, via de uitgaven van Nicolaes Visscher en Pieter Schut, een grote invloed op tegelschilders.

 

De ontwikkeling van de verbeelding op prenten en de samenhang met de series van Bijbelse voorstellingen op tegels zullen centraal staan op deze wintertentoonstelling van het Tegelmuseum.

 

De opening zal verricht worden door de heer René Verhulst, burgemeester van de gemeente Ede. Prof. dr. Peter Nissen zal een inleiding houden over 'De huiselijkheid van de Bijbel in relatie tot de Reformatie'.

 

Inloop vanaf 15.00 uur.

De tentoonstelling is te zien van 11 november 2017 - 18 februari 2018.

 

Meer informatie

Nederlands Tegelmuseum

Eikenzoom 12

6731 BH Otterlo

www.nederlandstegelmuseum.nl

Lees meer

majolica 2.jpg

MAJOLICA 2

Van 5 november 2017 t/m 25 maart 2018 is de tentoonstelling Majolica 2 in Museum In ’t Houten Huis te zien. Getoond wordt de grootste collectie majolica uit Noord-Nederland met een overzicht van een aantal belangrijke thema’s, te zien in verschillende kabinetten verspreid door het hele museum. Leidraad is het meerjarig onderzoek dat Pieter Tichelaar over dit onderwerp heeft verricht. Er is aandacht voor de productiemethode, de relatief korte bloeitijd en de route die majolica heeft afgelegd via Antwerpen naar Nederland.

 

 


Wat is majolica?
Majolica is de naam voor een grof en bros soort keramiek, bestaande uit gebrande klei, met een bontgekleurde beschildering van glazuur. De naam majolica is een verbastering van het Spaanse Mallorca, een eiland in de Middellandse Zee en het middeleeuwse centrum voor de productie van dat type aardewerk. In een gleibakkerij werken vaklui in drie disciplines samen: de kleivormer, de keramiekbakker en de glazuurschilder. Na het vormen en bakken van de kleiproducten, meestal schotels, worden deze bedekt met tinglazuur, alleen aan de bovenkant. Het tamelijk giftige, maar goedkopere, loodglazuur wordt gebruikt aan de onderkant. Het glazuur in kleuren voor de afbeeldingen zijn afkomstig van metaaloxiden, zo is het blauw bijvoorbeeld afkomstig van kobalt, het groen van koper, het paars van mangaan, het wit van tin. Lood maakt een transparant glazuur.

 

Bodemvondsten in het Schermereiland
In de gemeente Alkmaar ligt ingeklemd tussen Beemster en Schermer het veengebied Schermereiland, met o.a. de dorpen De Rijp, Graft, Noordeinde en Grootschermer. Dit gebied is voor Nederland een belangrijk vondstgebied voor majolica en slib- en krasaardewerk. In de Gouden Eeuw was het Schermereiland een rijke streek. In de huizen van de gegoede stand werd gepronkt met het gekleurde majolica. Op het platteland is deze kunstuiting langer volgehouden dan in de stad. Wellicht is het gebruik van de ‘zomerstal’ met een uitdragerij aan borden en ander ‘pronkgoed’ in de dars daar debet aan. Scherven van gebroken aardewerk werden gebruikt om slootkanten te verstevigen. In de veengrond zijn de aardewerkresten goed bewaard gebleven om nu als bodemvondsten weer gerestaureerd te worden. Uit de vroege 17e eeuw zijn hele, onbeschadigde schotels een zeldzaamheid.

 

In samenspraak met gastconservator Pieter Tichelaar is er gekomen tot een zorgvuldig overzicht van ca 180 objecten, o.a. uit eigen depot, uitgebreid met majolica uit het Archeologisch Centrum Alkmaar, Archeologisch Museum Haarlem en uit vele particuliere verzamelingen in Nederland. Esther Derkx – productontwerper van o.a. hedendaags en hergebruikt aardewerk – heeft de tentoonstelling vormgegeven. Zij geeft in Majolica 2 een eigentijdse reactie op het historische aardewerk met een installatie in de rederskamer van het museum.

 

In deze winterperiode is het museum open op zondagen van 13.00 tot 17.00 uur.

Museum In ’t Houten Huis
Tuingracht 13
1483 AP De Rijp
www.houtenhuis.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

_H3 afb 1  BK-1956-44-95.jpgPublicatie over Verzamelaarskast met miniatuurapotheek uit 1730

Meer dan vijftig experts waren de afgelopen jaren bezig met het onderzoek naar de enige 18de-eeuwse miniatuurapotheek in Nederland. Het Rijksmuseum presenteert de resultaten nu in een uitgebreide, door Irma Boom ontworpen, publicatie waarin de miniatuurapotheek en 56 geheime laden voor het eerst, én op nagenoeg ware grootte, te zien zijn.

 

In deze zeldzame verzamelaarskast bevindt zich een verzameling curiosa waaronder een compleet ingerichte miniatuurapotheek met meer dan driehonderd Delftsblauwe potjes, glazen flesjes, houten laadjes, schilderingen en vergulde ornamenten. Naast en achter de miniatuurapotheek bevinden zich maar liefst 56 geheime laden die, op vijf lege na, een verzameling herbergen van bijna 2000 verschillende naturalia − zaden, bloemen, wortels, delen van dieren, gesteenten, mineralen, fossielen en nog veel meer.

 

Onderzoek

Nu het onderzoek is afgerond is er meer inzicht in de herkomst, het gebruik, de bijzondere naturalia en de verzamelaarswereld. Zo is duidelijk geworden dat de kast hoogstwaarschijnijk in 1730 in Amsterdam is gemaakt voor een welgestelde arts of apotheker. De kast is bedoeld als een curiositeit, als vermaak voor een select gezelschap van vrienden en andere verzamelaars.

 

Uit onderzoek is ook gebleken dat de meeste naturalia behoren tot de oorspronkelijke inhoud van de kast. Tot deze naturalia behoren zelfs uraniniet en twee andere uraniumhoudende mineralen. Uit veiligheidsoverwegingen zijn deze stoffen nu in het Rijksmuseumdepot veilig in loden kisten opgeborgen, volgens voorschrift en met vergunning op basis van de Nederlandse Kernenergiewet.

 

Dankzij de restauratie en conservering hebben de kast en de miniatuurapotheek weer veel van hun oude glorie hervonden. De kast vormt een hoogtepunt van de 18de-eeuwse zalen in het Rijksmuseum.

 

Publicatie

Verzamelaarskast met miniatuurapotheek

ISBN 978-94-9171-461-0

 

Collector’s Cabinet with Miniature Apothecary’s Shop

ISBN 978-94-9171-472-6

 

€ 40,00

 

Hoofdredacteur: Paul van Duin

 

Auteurs:

Reinier Baarsen

Annette Bierman

Judith van der Brugge-Mulder

Gerhard Cadée

Roelof van Gelder

Dave van Gompel

 

Voor meer informatie

 

www.rijksmuseum.nl

 

Lees meer

« Vorige12Volgende »

Nu uit: nummer 234

 cover 234.PNG

 

Voor de Nederlandse markt -Duits steengoed uit het Westerwald en van elders 1800-1900

Duits steengoed, bij uitstek geschikt als schenk- en drinkgerei, was eeuwenlang in Nederland een hoogstaand kwaliteitsproduct en een welkome aanvulling op het eigen pottenbakkersgoed. Siegburg, Raeren en Frechen waren vanouds de belangrijkste leveranciers, maar hun rol is geleidelijk overgenomen door de kannenbakkers van het Westerwald. In de negentiende en twintigste eeuw maakten zij vooral functioneel gebruiksgoed, zoals boter- en inmaakpotten en kannen en kruiken.

Hoewel de decoratie van de voorgaande eeuwen grotendeels werd prijsgegeven, zijn er zeker in de eerste helft van de negentiende eeuw nog aantrekkelijke potten gemaakt, rijk versierd met uitgesneden dierfiguren in combinatie met florale motieven.

Met het Westerwald waren er intensieve handelscontacten dankzij de talloze kooplieden die vanaf omstreeks 1800 op en neer reisden naar Holland. Dit aspect wordt nader uitgediept.

Ten slotte wordt aandacht gegeven aan de pogingen van enkele Nederlandse pottenfabrikanten om het Duitse steengoed zelf te maken.

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur