Home > Beurzen, veilingen

Chinahall.jpg

British Ceramics Biennial 2017, Stoke-on-Trent, t/m 5 november

 

Vrijdag 23 september opende de 5e editie van de British Ceramics Biennial (BCB) in Stoke-on-Trent.

Stoke-on-Trent: stad waar Josiah Wedgwood zijn befaamde creamware maakte, en meer recent: The Great Pottery Throwdown-  vorig jaar en het jaar ervoor uitgezonden door de BBC - vonden hier  plaats. Een van de juryleden – Keith Brymer Jones – is zelfs voornemens zijn atelier naar Stoke te verplaatsen. Stoke-on-Trent lijkt dus inderdaad het mekka van de hedendaagse keramiek te worden, zeker nu de BCB zijn tenten hier heeft opgeslagen: het organiseren van een biënnale is namelijk full continue business.

 

Stoke-on-Trent wordt gevormd door zes plaatsen (en een aantal dorpen):  Dit zijn Stoke-upon-Trent (kortweg Stoke), Hanley (het belangrijkste handelscentrum en nu city centre), Tunstall, Longton, Fenton en Barlaston (het verst weggelegen, huisvest nu World of Wedgwood). Op Tunstall na heeft iedere deelgemeente een Biënnale-locatie, met China Hall in Stoke als uitvalsbasis.

 

China Hall in Stoke is de grootste venue van de BCB. Hier vond dan ook de spectaculaire opening plaats met een performance van Kanghyo Lee, een internationaal bekende Koreaanse keramiekkunstenaar, die de klei fysiek te lijf gaat.

Met een grote verscheidenheid aan keramische kunstwerken en regelmatig performances kun je in China Hall gerust een hele dag vertoeven. En tussendoor kom je bij met overheerlijk eten en drinken, verzorgd door B arts met smakelijk Bread in Common en andere lekkere gerechten.

 

De presentatie Heart:Beat  in The Potteries Museum & Art Gallery in Hanley toont het resultaat van een Artist in Residence-programma dat Joanne Ayre met nog een aantal kunstenaars, ontwerpers  en een filmmaker heeft gehad in Maharashtra, India. Hier hebben ze de traditie van de Warli-kunstenaars bestudeerd. Het kan even duren, maar wanneer je de moeite neemt om het verhaal tot je door te laten dringen en de films te bekijken dan opent zich de wondere wereld van de Warli-kunst.

Bezoek ook zeker de tegenoverliggende  Bethesda Chapel, waar een betoverende installatie op je wacht.

AirSpace Gallery heeft de tentoonstelling Fount met werk van Elena Gileva en Mark Malarko, die helaas gesloten was op de dag dat ik er was. De overige BCB-presentaties in Hanley (City Central Library en Emma Bridgewater) stellen teleur, hoewel Bridgewater zeker de moeite waard is om te bezoeken. 

 

In Longton is in de Gladstone Pottery  - de enige compleet bewaarde fabriek in de regio – de presentatie Fountain 17, geïnspireerd op Marcel Duchamps Fountain uit 1917 en Armitage Shanks, de laatste grote fabrikant van sanitair in Staffordshire.  De pispot van Duchamp die in 1917 de kunstwereld compleet op zijn kop zette, vormt het uitgangspunt van deze presentatie rondom de oven van ‘Gladstone’:  een kleine presentatie die de moeite van wat langere aandacht zeker waard is.

 

Barlaston met World of Wedgwood  (de tentoonstelling en bezichtiging van de fabriek is al een dagvullend programma) toont onder andere werk van tweedejaarsstudenten van de opleiding Ceramic Design Students van Central Saint Martin, Londen met als thema What Can Ceramics Do? en dan met name gericht op verschillende levensfases (menopauze, alzheimer): een kleine, maar integere presentatie.

 

En last but not least the Middleport pottery in Longton. Eerlijk gezegd is de BCB-bijdrage daar aan de magere kant (in China Hall is er ook presentatie van de druktechniek die veel indrukwekkender is), maar de fabriek – die een grote rol heeft gespeeld – is meer dan de moeite waard om te bezichtigen, zeker wanneer een van de medewerkers een privérondleiding aanbiedt.

 

Kortom: de BCB overweldigt, overrompelt, is niet te beschrijven, en wanneer u van hedendaagse keramiek houdt, zeker een must. Maar ook liefhebbers van het oudere werk zullen hun hart ophalen bij Wedgwood, Gladstone en uiteraard Middleport.  Mocht u er heen gaan, bereid u zich goed voor en plan de bezoeken vooraf: doorgaans zijn alle locaties open van dinsdag t/m zondag, maar er zijn uitzonderingen en het is jammer om voor een dichte deur te staan.

 

Gerda Brust

 

 

 

performance in China Hall (600 x 360).jpg

performance in China Hall

 

 

 

 

 

 

 

Josiah Wedgwood (360 x 600).jpgJosiah Wedgwood

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Middleport (600 x 360).jpg

Middleport

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer

IMG_0985.jpg

Verzamelaarsbeurs bracht nieuwe leden 

Op de afgelopen Verzamelaarsbeurs in Utrecht van 7 t/m 9 april, was onze vereniging aanwezig met een stand. Drie dagen hebben redactie-en bestuursleden informatie gegeven, nieuwe leden ingeschreven, contacten gelegd en met bestaande leden gediscussieerd over activiteiten en over Vormen uit Vuur. Tweemaal per jaar is de VerzamelaarsJaarbeurs zonder meer de plek met de grootste keus voor verzamelaars van curiosa en antiek. Ook de verzamelaar van glas en keramiek kan er vaak mooie, interessante en soms zeldzame objecten vinden.

Gelet op de enthousiaste reacties en de goede resultaten, overwegen we om ook op de Verzamelaarsbeurs in november aanwezig te zijn. Houd onze website in de gaten en overweeg ook eens bezoek te brengen aan deze kleurrijke beurs. Kom dan wel even bij ons langs...

  

 

Lees meer

Nu uit: nummer 234

 cover 234.PNG

 

Voor de Nederlandse markt -Duits steengoed uit het Westerwald en van elders 1800-1900

Duits steengoed, bij uitstek geschikt als schenk- en drinkgerei, was eeuwenlang in Nederland een hoogstaand kwaliteitsproduct en een welkome aanvulling op het eigen pottenbakkersgoed. Siegburg, Raeren en Frechen waren vanouds de belangrijkste leveranciers, maar hun rol is geleidelijk overgenomen door de kannenbakkers van het Westerwald. In de negentiende en twintigste eeuw maakten zij vooral functioneel gebruiksgoed, zoals boter- en inmaakpotten en kannen en kruiken.

Hoewel de decoratie van de voorgaande eeuwen grotendeels werd prijsgegeven, zijn er zeker in de eerste helft van de negentiende eeuw nog aantrekkelijke potten gemaakt, rijk versierd met uitgesneden dierfiguren in combinatie met florale motieven.

Met het Westerwald waren er intensieve handelscontacten dankzij de talloze kooplieden die vanaf omstreeks 1800 op en neer reisden naar Holland. Dit aspect wordt nader uitgediept.

Ten slotte wordt aandacht gegeven aan de pogingen van enkele Nederlandse pottenfabrikanten om het Duitse steengoed zelf te maken.

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur