Home

Bacon project.jpg

Anne Wenzel - The Bacon Project

New book out now

 

During the first lockdown, when everything became silent, Anne Wenzel took the decision to use this time for something she had already in her mind for a long time: she wanted to study the work of Francis Bacon. But not in a traditional way, by reading texts. She took the decision to study in a visual way: by analyzing his paintings.

 

Anne Wenzel started to re-build the paintings accurately and transformed them into small sculptures and installations. In the beginning she just used clay, but soon more technical solutions had to be found. She learned how to enamel, how to weld. She tried to dip silk in silicone. For weeks she did research to find the right colors of glaze that would match with the paintings of Bacon, and she fought against gravity.

At the end she made twelve little, ceramic installations. But the most important result was the research itself. The lessons she learned, taught by the paintings of Francis Bacon. Lessons which will definitely have effect on her works the next years.

 

These results are published now in this artist’s book. For the main text, art critic and writer Sacha Bronwasser talked with Anne Wenzel in her studio about the process of making and thinking. All twelve sculptures are included in the book, as well as the paintings by Francis Bacon. The introduction is written by the French editor and curator Richard Leydier.

The Bacon project is generously supported by CBK Rotterdam, Tijl Foundation and Stichting Droom & Daad.

 

Anne Wenzel - The Bacon Project

80 pages, full color, hardcover

21 x 15,5 cm

ENGL, NL, FR

The book costs 25 euro including VAT and excluding shipping costs.

 

You can order the book by sending an email to office@annewenzel.nl

 

Lees meer

380b6051-ade2-d53f-45ed-551e064f92d3.jpg

Aziatische, Europese en islamitische kunst bij Rob Michiels Auctions

25 & 26 juni

 

Rob Michiels Auctions nodigt u graag uit om een kijkje te nemen naar de catalogus van de aankomende veiling op 25 en 26 juni.

 

Op vrijdag zijn twee sessies Aziatische kunst gepland, waaronder de 41 premium loten. Op zaterdag komt na deel twee van de Aziatische kunst ook een hoogstaande selectie Europese en islamitische kunst aan bod.

 

www.rm-auctions.com

Lees meer

Sangwoo Kim, Physiognomy of time, 2016, 40x22x23cm.jpg

Reflectie: Sangwoo Kim solo

15 mei - 12 juni 2021 tentoonstelling bij Galerie Terra Delft

 

Sangwoo Kim werd in 1980 in Korea geboren en woont en werkt momenteel in Frankrijk. Hij behaalde zijn diploma aan de Seoul National University en ontving verschillende prestigieuze prijzen en beurzen. In 2017 was hij finalist van de LOEWE Craft-prijs. Het werk van Sangwoo is vertegenwoordigd in de permanente collecties van verschillende internationale musea. Deze tentoonstelling is zijn debuut bij Galerie Terra Delft.

 

Hij laat zich inspireren door de vormen en kleuren van de natuur. Zoals Sangwoo opmerkt: “In de natuur zijn de kleuren niet gemaakt van puur rood, geel of blauw. Elke kleur is gemaakt van combinaties. In mijn werk druk ik dit natuurlijke gevoel uit met meerdere kleurlagen. Kleuren zijn altijd een mix, en afhankelijk van hoe ze gelaagd zijn, veranderen ze. Ik speel met de rangschikking en dikte van gekleurde lagen om diepe tinten te creëren ”. De collectie bestaat uit abstracte objecten van porselein, alle werken zijn uniek.

 

www.terra-delft.nl

 

Lees meer

pb 2021 05 17.JPG

Glas blijft inspireren

Jubileumexpositie Vereniging Vrienden van Modern Glas in het Nationaal Glasmuseum in Leerdam

 

Van 10 april tot en met 15 augustus 2021 wordt in het Nationaal Glasmuseum in Leerdam ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van de Vereniging Vrienden van Modern Glas een tentoonstelling georganiseerd met een grote verscheidenheid van glasobjecten van zowel kunstenaars-leden als overige leden.

Deze expositie is een vervolg op de exposities ‘Verenigd Verzamelen’ die bij het tienjarig bestaan van de vereniging werden georganiseerd en een doorsnede zijn van wat er te vinden is in de Nederlandse glasverzamelingen en wat gemaakt wordt door de glaskunstenaars die lid zijn van de vereniging.

De vele facetten van wat mogelijk is met het materiaal glas zullen te zien zijn: van massief in een vorm gesmolten glas en geblazen glas tot het fragiele pâte de verre en flamework. De expositie toont bovendien zowel werk van studenten en jonge kunstenaars als kunstenaars die mid-career zijn of in het verleden en heden hun sporen al hebben verdiend.

 

Over de Vereniging Vrienden van Modern Glas

De Vereniging Vrienden van Modern Glas werd in 1986 opgericht door een kleine groep mensen, waaronder A. D. Copier (kunstenaar) en Bernardine De Neeve (toenmalig conservator Museum Boijmans van Beuningen), die de hedendaagse glaskunst wilde promoten. Door de jaren heen is de vereniging flink gegroeid doordat glasliefhebbers en glaskunstenaars zich aansloten. Na aanvankelijk alleen Nederlandse leden werden er ook steeds meer mensen uit België en zelfs van verder weg - Frankrijk, Italië, Duitsland etc. – lid. De vereniging bestaat dit jaar 35 jaar en dit robijnen jubileum zal gevierd worden met diverse activiteiten - rekening houdend met wat mogelijk is in het kader van de maatregelen met betrekking tot de Coronacrisis.

 

Meer informatie over de vereniging en het jubileumjaar kunt u vinden op www.modernglas.nl

Lees meer

Kiji-arita-1440x900.jpg

Kiji Arita revives forgotten ceramics in Japan

Sander Wassink & Yoriko Ishizawa discuss their latest collaboration

 

In a world overloaded with new products and design, Sander Wassink is a Dutch artist who finds value in what has been discarded. His work tends to explore the memories and histories of objects, looking to “reimagine what can be done with the already partially-formed.” This is the spirit that drives Kiji Arita, his most recent collaboration with Japanese designer and curator Yoriko Ishizawa. Described as “a revival of ceramic objects lost in time,” the project began with the discovery of great quantities of forgotten porcelain in Arita, Japan.

 

Unfinished but beautiful, these bisque-fired bowls, cups and plates had fallen out of fashion many years ago, and were found gathering dust in workshops and factories in the area. Many of the designs were created by local craftsmen working to meet the demands of evolving Japanese culinary culture. Through Kiji Arita, Sander and Yoriko offer new interpretations of these abandoned objects, and propel them into everyday use. Last month, the limited collection was launched at Shibaura House, a bustling cultural centre in Tokyo and partner of What Design Can Do in Japan. On the heels of the exhibition, we sent Sander and Yoriko a few questions about their collaboration, and their thoughtful approach to circular design. Keep reading for our full conversation.

 

https://www.whatdesigncando.com

Lees meer

ceramics facing the new.jpg

Ceramics Facing the New

Espoo, Finland

 

Ceramics Facing the New highlights the significance of clay for humanity while exploring contemporary environmental concerns and disintegration of social structures. Ceramics has become increasingly popular in recent years, and the trend has also found its way to contemporary art. Ceramics Facing the New presents twelve artists and two artist groups specialising in ceramic art, all of whom use materials and techniques in innovative ways and have an eye for topical themes. The exhibition is produced in collaboration with Ornamo Art and Design Finland and is based on an open portfolio call.

 

The underlying thematic concept in the exhibition is kintsugi, the Japanese tradition of mending broken pottery with gold or some other metal. Instead of concealing the damage, the act of kintsugi establishes a new relationship with it. A fracture can be a signal of something new. “The featured artists share a love for clay but also a need to reinvent ceramic art,” says the exhibition’s curator, Laura Kokkonen of EMMA. The reassessment of traditional methods has led to a search for and adoption of more ecological techniques and the extension of ceramics into spatiality. Themes addressed in the works include ecological disasters and mass extinction, conflicts and their consequences, and transitoriness and loneliness, as well as the vitality of the natural world and connectedness and presence.

 

The Ceramics Facing the New artists are Priska Falin & Helen Felcey, Veera Kulju, Nathalie Lautenbacher, Piia Lieste, Matias Karsikas, Tiia Matikainen, Meri Oivo, Matteo Pennacchio, Maria Punkkinen, Outi Savolainen, Caroline Slotte, Katie Spragg, Irma Weckman and the Working with Soil collective (Özgü Gündeşlioğlu, Catharina Kajander, Riikka Latva-Somppi and Maarit Mäkelä). The exhibition is on show at the Bryk & Wirkkala Visible Storage space, which showcases the life’s work of Rut Bryk and Tapio Wirkkala. The 2021 theme at EMMA is the power of art. The craft of ceramics is both ancient, topical and rapidly evolving technique and a prime example of the enduring power and adaptability of art.

 

Ceramics Facing the New is on view at EMMA from 3 May 2021– 28 August 2022.

 

EMMA

Exhibition Centre WeeGee

Ahertajantie 5, Tapiola

Espoo

 

 

The extensive mobile guide to the exhibition features background information and interview videos.

 

Lees meer

royal delft.jpg

Royal Delft Museum officieel erkend

Museum per 14 april opgenomen in het Museumregister

 

Het Museumregister Nederland heeft bevestigd dat het Royal Delft Museum aan alle strenge criteria voldoet die gelden voor musea in Nederland en daarmee vanaf nu een geregisteerd Museum is.

 

Voorzitter van het bestuur van het Royal Delft Museum, de heer Floris Croon, is blij met het nieuws: ‘De erkenning van de museumstatus is een belangrijke stap voorwaarts in onze ambitie om een toonaangevend museum te worden en daardoor het ambacht van Delfts aardewerk bij zoveel mogelijk mensen van huidige en toekomstige generaties voort te laten leven.’

 

De officiële erkenning als museum is voor het Royal Delft Museum een bevestiging dat zij de plek in Nederland is om het Delfts Blauw te zien, te voelen en te ervaren. Door de registratie wordt het voor het Museum eenvoudiger om tentoonstellingen in samenwerking met andere musea te organiseren en stukken in bruikleen te krijgen.

 

Het Royal Delft Museum zal binnenkort ook de Museumkaart accepteren, wat tot een groei in bezoekersaantallen zal leiden, maar ook tot herhaalbezoek moet verleiden bij tijdelijke tentoonstellingen. De verwachting is dat het Museum voor de zomer deze als toegangsbewijs zal kunnen accepteren. Zoals alle andere musea in Nederland is het Royal Delft Museum momenteel gesloten vanwege de overheidsmaatregelen tegen het Coronavirus.

 

royaldelft.com

Lees meer

ARA_1809_V01_D131_The_Wedgewood_rooms.jpg

Wedgwood 250

Online, 14-15 May 21

 

Wedgwood 250 is an online meeting, organised by the Royal Photographic Society and the Society for the History of Alchemy and Chemistry, to mark the 250th anniversary of the birth of Tom Wedgwood on 14 May 1771.

 

Tom Wedgwood, fifth child of the midlands potter Josiah Wedgwood, is now best remembered for his 1802 paper in which he outlined a chemical method of preserving an image. This became widely recognised as major precursor to the development of photography in the 1830s. But Wedgwood’s short life (he died aged 34 in 1805) encompassed much more. A member of the loosely defined radical romantic movement, he associated with such major figures at William Godwin, Samuel Taylor Coleridge, Thomas Beddoes, Humphry Davy and many others. Speakers at this meeting will discuss these and other aspects of his life and work, as well as his enduring legacy as a founder of photography.

 

Originally planned as a live event, the meeting will now run online over two afternoons. The full programme, paper abstracts, speaker biographies and a facsimile of Davy and Wedgwood's 1802 paper will be sent to all registrants shortly before the meeting start.

 

Registration is now open for this conference.

For more information contact Dr Michael Pritchard (michael@rps.org) or Professor Frank James (frank.james@ucl.ac.uk).

For the programme, see arthist.net

Lees meer

2021 04 27 1.JPG

Seyni Awa Camara

Mystieke kleisculpturen en het verkennen van grenzen

 

In Baronian Xippas in Knokke-Heist is tot en met 30 mei een tentoonstelling te zien met werk van Seyni Awa Camara en Olaf Holzapfel. Beide kunstenaars kijken in hun werk naar thema’s uit het heden en verleden, met oog voor lokale en globale cultuur.

 

Het werk van Seyni Awa Camara is opvallend omdat ze enerzijds gebruik maakt van eeuwenoude Senegalese technieken, die ze als kind van haar moeder leerde, maar tegelijkertijd ook breekt met traditie op het gebied van vorm, inhoud en esthetiek. Waar het keramiek van haar voorouders voornamelijk gericht was op bruikbaarheid, worden de werken van Camara juist getekend door fantasie en het rebelleren tegen de verboden van haar voorouders.

 

Camara werd geboren in een klein dorpje in het zuiden van Senegal, waar ze nog steeds woont. Ze gebruikt haar werk om vorm te geven aan tijdloze verhalen, gebeurtenissen en gevoelens die ze eerder ervaarde in haar dromen of fantasie. Ze refereert daarbij ook aan een mysterieuze jeugdherinnering waarin ze, samen met haar broers, tijd doorbracht in een nabijgelegen bos om een mysterieus en religieus ritueel te voltooien, zogenaamd ontvoerd door boosaardige geesten. Camara: "We werden beschermd door de geesten van God, die ons leerden met klei te werken.”

 

Tijdens deze ervaring leerde ze het belang van het werken met klei. Camara creëert monsterlijk aandoende figuren die soms meerdere hoofden hebben of een tiental dieren of kinderen dragen. Voor Camara vertegenwoordigen deze hoofdpersonen haar wereldbeeld, waarin mensen complex en uniek zijn. De werken zijn doordrenkt van animistische mystiek, kenmerkend voor kleine gemeenschappen in Senegal. De soms verwrongen gezichten van haar creaties refereren volgens Camara aan onze onverschilligheid tegenover onze voorouders.

 

De kunstenaar produceert haar sculpturen in haar voortuin, waarna ze de de werken van klei - variërend in grootte van 30 centimeter tot 2,45 meter - stookt in een open haardoven in een put. Omdat de werken bijzonder delicaat zijn maakt ze soms bronzen gietstukken zodat de werken op locatie gemaakt kunnen worden. Haar werk is wereldwijd tentoongesteld, onder meer in Houston, Rome, Mexico City, Dakar en in Centre Pompidou in Parijs en tijdens de Biennale van Venetië van 2001.

 

https://baronianxippas.com/

 

Lees meer

6653109e9dc279bf733b2ee3ad7415b5d98016ae00c63bdbf6b5944ee87ae255.jpg

Manufacture de Sèvres

Visite en coulisse des réserves de la manufacture

 

Visite d'exception : le magot de la Manufacture nationale de Sèvres.

Dans le cadre des @jemaofficiel, nous vous invitons à découvrir le magasin des moules de la Manufacture nationale de Sèvres, aussi appelé "magot".

Découvrez les trésors cachés de Sèvres et plongez-vous dans la visite du "Magot" de la Manufacture où sont conservés les moules réalisés par les ateliers du plâtre depuis la création de la Manufacture de Sèvres.

 

www.instagram.com

Lees meer

« Vorige123456...20Volgende »

 cover 245.JPG

Nummer 245

 

Inhoudsopgave nummer 245 (2021/1):

Henry Havard en Delft
Over de rol van een Franse balling in een Nederlandse renaissance
Jo Tollebeek

Antiek Glas in het vernieuwde Allard Pierson
René van Beek

Van grote eenvoud en schoonheid
Passie van een verzamelaar voor kunstnijverheidsglas van K.P.C. de Bazel
Jan Kees van Os

Human after all
La condition humaine in klei
Victoria Anastasyadis

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur