Home

De nieuwe kunst 2.jpg

Tentoonstelling De Nieuwe Kunst

Museum Kennemerland

 

De Nieuwe Kunst toont een negental combinaties van objecten uit twee bijzondere collecties van Museum Kennemerland: Kinheim Tapijten en Velser Aardewerk.

 

De combinaties van tapijt en aardewerk hebben een grote verwantschap in stijl, kleur en vormgeving. De tapijten en het sieraardewerk laten de vernieuwingen zien die rond 1900 ontstaan in de Nederlandse kunstnijverheid en architectuur:

 

De Nieuwe Kunst

Na de de eeuwwisseling vestigen deze twee toonaangevende bedrijven zich in Kennemerland. De Handtapijtknoperij Kinheim in 1909 in Beverwijk en de Potterie Kennemerland in 1920 in Velsen-Noord. De kunstnijverheidsproducten die zij maken zijn typerend voor het veranderende tijdsbeeld aan het begin van de 20ste eeuw.

 

Creatieve Broedplaats Studio O

Drie jonge kunstenaars van Studio uit Beverwijk hebben zich laten inspireren door het tapijt en de serie schetsontwerpen van Frits Spanjaard. Hun inspiratie hebben zij omgezet in nieuwe ontwerpen. Het textiel-ontwerp duo JAS&CAL, Jasmijn Wester en Calvin Kooiman, tonen hun ‘paper carpets’ en leggen met de fotoserie ‘in detail’ hun blik op de collectie vast. Annelies Kwaak is keramiste en ontwikkelde een serie tegels met herhalende motieven.

 

Hun werk laat zien dat de tijdgeest van toen ook nu nog doorwerkt.

 

tot 31 juli 2021

 

museumkennemerland.nl

Lees meer

BK6566465211.jpg

Keramiek uit de Rijkscollectie

Vier decennia BKR - 1949-1987

 

Dit najaar staat in het teken van de herwaardering van de Beeldende Kunstenaarsregeling (BKR). Het Purmerends Museum en het Gorcums Museum organiseren vanaf december 2020 in samenwerking met de Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE) twee tentoonstellingen waarin Nederlandse kunst centraal staat die tussen 1949 en 1987 werd gemaakt dankzij de BKR. Daar waar in Gorcum vooral schilderijen en tekeningen worden getoond, richt het Purmerends Museum zich geheel op het tonen van bijzondere werken in keramiek.

 

De aanleiding voor beide tentoonstellingen is het verschijnen van het boek Monument voor de BKR in december 2020 van Fransje Kuyvenhoven, waarin het negatieve imago van de Beeldende Kunstenaarsregeling 1949-1987 wordt afgeschud. Het RCE beheert de kunstcollectie van het Rijk en bestaat uit zowel beeldende als toegepaste kunst. Veel van de voorwerpen zijn te vinden in musea, openbare gebouwen, ministeries en Nederlandse ambassades of in het depot van de RCE. Aangezien het Purmerends Museum een belangrijke kerncollectie keramiek bezit, lag het voor de hand om in dit landelijk project aan te sluiten met een tentoonstelling over de BKR-keramiekcollectie van het Rijk.

 

Beeldende Kunstenaarsregeling

De Beeldende Kunstenaarsregeling voorzag er van 1949 tot 1987 in dat armlastige kunstenaars in ruil voor een artistieke tegenprestatie - een kunstwerk, al dan niet in opdracht, of een dienst zoals het organiseren van een tentoonstelling - tijdelijk een inkomen kregen, zodat ze zich aan de kunst konden blijven wijden. Diverse kunstenaars die later naam verwierven, konden aan het begin van hun kunstenaarschap werken dankzij deze steun. Door de regeling verwierf het Rijk veel kunstwerken, variërend van gemiddelde kwaliteit tot zeer hoge kwaliteit. Bijna 6000 kunstenaars maakten er op enig moment gebruik van. Na 38 jaar stopte de regeling vanwege de hoge kosten. Inmiddels heeft de RCE flink de bezem gehaald door de BKR collectie, waardoor het huidige bestand alleen nog werk van artistiek goed tot hoog niveau bevat.

 

Tentoonstelling

De tentoonstelling Keramiek uit de Rijkscollectie. Vier decennia BKR - 1949-1987 toont werken met uiteenlopende onderwerpen en stijlen en laat hiermee ook een veelzijdig beeld zien van deze discipline. Enkele van de kunstenaars die zijn vertegenwoordigd in de tentoonstelling zijn Lotti van der Gaag, Vilma Henkelman, Geert Lap, J.A. Mantje, Johan Polet, Han Rädecker, Pablo Rueda Lara, Theo Schabbing, Louis Visser en Irene Vonck. De tentoonstelling toont een mooie dwarsdoorsnede van de Nederlandse keramiekgeschiedenis uit de tweede helft van de vorige eeuw.

 

Samenwerking

De tentoonstelling in het Purmerends Museum is te bezoeken van 19 december 2020 t/m 16 mei 2021. Van 12 december 2020 tot en met 9 mei 2021 is de tentoonstelling Een monument voor de BKR te zien in het Gorcums Museum. Rondom de beide exposities zullen tal van activiteiten plaatsvinden. Kijk hiervoor binnenkort op de website van het Purmerends Museum.

 

19 december 2020 - 16 mei 2021

www.purmerendsmuseum.nl

Lees meer

nieuwe-kerk-1.jpg

De Delftse Keramiek Dagen

Keramiekmarkt in 2021

 

For English or French text: please scroll down.

 

Tot 2019 werd er jaarlijks een keramiekmarkt in Delft georganiseerd. Na het overlijden van de organisator van dit evenement willen wij dit gaan voortzetten. Wij zijn de SKPD (Stichting Keramiek Promotie Delft) en de ondersteunende werkgroep.

 

We hebben een jaarlijkse kwaliteitsmarkt voor ogen. Hiervoor willen we 60 tot 80 kramen/stands op de Markt in Delft opstellen. E.e.a. met inachtneming van de regels om het evenement corona-proof uit te voeren, indien noodzakelijk.

 

Voor deze eerste editie van De Delftse Keramiek Dagen nodigen we internationaal keramisten van statuur uit om mee te doen. Keramisten die zichzelf aanmelden zullen geballoteerd worden. Zo kunnen we de kwaliteit en variatie bewaken. We voorzien een mooi evenement waarbij het publiek kan rekenen op een ruime diversiteit in keramiek waarbij verschillende technieken en onderwerpen aan bod komen.

 

Al dit moois wordt gepresenteerd op het prachtige marktplein in het historisch centrum van Delft. De gezellige terrassen rondom de Markt en het aanbod van de winkels, musea en galeries in de stad maken een meerdaags bezoek aan het evenement ook de moeite waard. Met De Delftse Keramiek Dagen wordt de rol van Delft Keramiekstad opnieuw ingevuld en versterkt.

 

Voor informatie neemt u contact op met de SKPD via delft@skpd.nl.

 

We are planning to realize a annualy ceramic event on the market in the historical city center of Delft. For this first edition in 2021 of De Delftse Keramiek Dagen (The Delft Ceramic Days), we invite international ceramists of stature to participate. Ceramists who register themselves will be balloted. This way we can monitor quality and variation. We foresee a great event where the public can count on a wide diversity in ceramics, with different techniques and subjects being offered.

 

For more information please contact the organisation by delft@skpd.nl

 

Nous envisageons d'organiser un événement céramique annuel sur la place du Marché dans le centre historique de Delft. Pour cette première édition en 2021 de De Delftse Keramiek Dagen, nous invitons des céramistes internationaux d'envergure à participer. Les céramistes qui s'inscrivent seront mis aux voix. De cette façon, nous pouvons surveiller la qualité et la variation. Nous prévoyons un grand événement où le public pourra apprécier une grande diversité de céramiques, avec de différentes techniques et de sujets proposés. Pour plus d'informations, veuillez contacter l'organisation par delft@skpd.nl

 

26 + 27 juni 2021

Markt, Delft

delft@skpd.nl

015-2147072 / 06-22436237

SKPD p/a Nieuwstraat 7, 2611 HK Delft

skpd.nl

 

 

Lees meer

TMILLER-01.jpg

Chinese Ceramics – A Hong Kong Perspective

A series of free online lectures

 

The Oriental Ceramic Society in Hong Kong have kindly invited our members to join a series of lectures starting this Thursday, 5th November.  The lectures will be given by Prof. Peter Y. K. Lam, Honorary Fellow, Institute of Chinese Studies, The Chinese University of Hong Kong. Before his retirement in 2013 he had been with the Art Museum of the Chinese University for four decades and was its Director for fourteen of those years.

 

The OCSHK is excited to announce this six-part lecture series by Prof. Peter Y. K. Lam introducing the history of Chinese ceramics through archaeological sites in Hong Kong. This unique and informative series aims to introduce members to common terminology, vessel forms as well as to the connoisseurship of ceramics through artefacts excavated in Hong Kong. Conducted in plain language comprehensible to the layman, the series will also appeal to scholars, archaeologists, collectors and lovers of Chinese art.

 

The lectures will be streamed via Teams and no booking is necessary.  They will start at 11:00 UK GMT

 

1.  Nov 5, 7:00 PM (HKT): Introduction to Chinese ceramics and early traditions
Definitions of some technical terms and jargon in Chinese ceramic art, general development of ceramics in China over the millennia, methodology in the study and connoisseurship of Chinese ceramics. 

 

2.  Nov 12, 7:00 PM (HKT): Han ceramics including the Li Cheng Uk Tomb finds and related issues
Introduction to ceramic industry in China during the Han period, local traditions, Han sites and burials in HK

 

3.  Nov 19, 7:00 PM (HKT): Late Song to Yuan Ceramic Finds in Kowloon Bay (To Kwa Wan MTR site)
Song and Yuan sites in HK focusing on the recent finds from Kowloon Bay, and their connections with the last Emperors of Song and overseas trade.

 

4.  Nov 26, 7:00 PM (HKT): Penny’s Bay Finds in Lantau Island (Ming finds at Disneyland site)
Massive quantities of Ming ceramic finds had been discovered at Penny’s Bay prior to the construction of the Disneyland. The ceramic types (some from SE Asia), their dating as well as significance and function of the site will be discussed.

 

5.  Dec 3, 7:00 PM (HKT): Made in Hong Kong – the Tai Po Wun Yiu kilnsite
The site, known to locals and students for decades, had been responsible for the firing of blue and white porcelain since the 17th Century. Type-forms, dating and kiln site activity remains will be discussed.

 

6.  TBC: Detecting the Fakes – Dating of Chinese Ceramics (Requires registration)
From very early in the history of collecting Chinese antiquities, fakes and forgeries have existed. But the situation has become worse in recent years, following the opening-up of China and the escalation of prices of good collectors’ items. This lecture will discuss practical methods for dealing with these fakes.  (This final lecture will be presented at a meeting once social distancing measures have been lifted.)

 

For more information, and links to the lectures, see orientalceramics.org.hk

 

Lees meer

20-10 Olav Slingerland -1.jpg

Olav Slingerland: ‘Settings’

Solo bij Galerie Terra Delft

 

In de collectie van Galerie Terra Delft neemt het oeuvre van Olav Slingerland een bijzondere plaats in. Zijn helder kleurgebruik en duidelijke vormgeving is een combinatie van ambacht en design. De objecten zijn betaalbaar, soms functioneel, en laten zich goed combineren; de settings.

 

Zijn serie ‘Drops’ is nieuw en bijzonder; tijd voor een solo-presentatie bij Terra Delft!

 

Slingerland: “In een wereld die gedomineerd wordt door afbeeldingen zal mijn werk steeds meer zijn bestaan moeten rechtvaardigen in de werkelijkheid. Hierdoor worden vorm, materiaal, maat en plaatsing essentieel.

 

Door het gieten in mallen kan ik kleine tot middelgrote series maken, die door verschillende afwerkingen nog steeds de hand van de maker laten zien. Door herhaling van de producten in verschillende settings laat ik steeds een nieuw beeld ontstaan. Een beeld met dezelfde heldere vormgeving als de producten zelf.

 

Zoals in ‘Dot Circle’, een setting van puntkommen aan de muur. De puntkom speelt met een vertekening in diepte die wordt versterkt door het verloop van het glazuur. De opstelling van de puntkommen in ‘Dot Circle’ herhaalt die optische vertekening, zowel in detail als op grote schaal.

 

‘Drops’ is een serie schalen ontwikkeld in samenwerking met ontwerper Jacqueline Heidanus. Zij is gespecialiseerd in dessinontwerp. Samen hebben we gezocht naar een manier om vanuit het materiaal en de techniek van het gieten de schalen een tweede huid te geven. Doordat we vanaf het begin van het proces nauw samenwerken is een serie schalen ontstaan waarbij de twee disciplines met elkaar verweven zijn en elkaar versterken. Door het handmatig bewerken van de mal ontstaat een reliëf van druppels (Drops) in verschillende patronen. In combinatie met de kleurverlopen in het glazuur ontstaan er unieke schalen met wisselende optische effecten.”

 

Galerie Terra Delft / Nieuwstraat 7 / 2611HK  Delft

31 oktober t/m 28 november 2020

www.terra-delft.nl

Lees meer

lalique 2020 10.jpg

La Réunion - juwelen voor de beau monde

Lallique Museum

 

Sinds dinsdag 27 oktober jongstleden is de nieuwe juwelententoonstelling 'La Réunion - juwelen voor de beau monde' te zien in het Lalique Museum. In deze tentoonstelling worden zeldzame topstukken van René Lalique en tijdgenoten getoond. Een van de topstukken is een onlangs door het museum verworven 'plaque de cou' (halssieraad), dat heeft toebehoord aan een Franse markiezin.

 

Het onlangs verworven juweel is samen met talrijke andere juwelen van Lalique en tijdgenoten te zien in een tijdelijke juwelententoonstelling, die een nieuw onderdeel vormt van ‘Koninklijk Licht’. De tentoonstelling is mede tot stand gekomen dankzij juwelenhistoricus Martijn Akkerman, bekend van onder andere het televisieprogramma Tussen Kunst & Kitsch, die in samenwerking met de conservator van het Lalique Museum bij het publiek onbekende Nederlandse private juwelencollecties in kaart heeft gebracht.

 

Speciaal voor degenen die ons museum momenteel niet kunnen of durven te bezoeken, iser een prachtige Lalique-video/digitale tour gemaakt. Deze is mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland. In de video wordt aandacht besteed aan het leven en werk van René Lalique en krijgt de toeschouwer een inkijk in ons museum. Daarnaast komt een tweetal vrijwilligers aan het woord. Het resultaat is zeer de moeite waard!

De video is te bekijken op youtube.

 

www.laliquemuseum.nl

 

Lees meer

Nicolaasflesje.jpeg

Glinsterend Glas            

Museum Kennemerland

 

Vanaf zondag 1 november is de tentoonstelling Glinsterend Glas te bewonderen in Museum Kennemerland. De tentoonstelling wordt zaterdag 31 oktober geopend door de Velsense glaskunstenares Carina Riezebos.

 

Glinsterend Glas neemt u mee in de wondere wereld van glas. Er is een uitgebreid scala aan gebruiksglas te zien; van fraai tafel- en sierglas, bijzondere geïriseerde glasvondsten uit Beverwijk tot moderne toegepaste kunst.

 

Al van jongs af aan is Jeroen Zoetmulder, bestuurslid van Museum Kennemerland, een bevlogen amateurarcheoloog. In de loop der tijd heeft hij een mooie verzameling archeologisch en antiek glas vergaard.

In de tentoonstelling  is een selectie van deze verzameling samengebracht met de al even bijzondere collectie van het museum zelf. Het geheel is aangevuld met museumwaardig 20ste eeuws gebruiksglas van particulieren, die gereageerd hebben op een oproep van het museum. Met als kers op de taart een fraaie selectie toegepaste kunst van glaskunstenares Carina Riezebos.

 

Glasvondsten uit opgravingen kunnen iets vertellen over de bewoning van de streek. Aan de hand van een aantal tijdsperiodes leggen we de geschiedenis van de streek naast de geschiedenis van glas: van duur en exclusief product naar gemeengoed. Daarnaast laat de tentoonstelling zien hoe glas, waarvan vergelijkbare objecten in de tentoonstelling staan, op schilderijen, prenten en in reclames voorkomen.

 

Het proces van het maken van glas is vertegenwoordigd met de nog steeds onverminderd prachtige documentaire ‘Glas’ van Bert Haanstra uit 1958.

 

1 november 2020 - 28 februari 2021  

 

Kijk voor reserveren op www.museumkennemerland.nl

Lees meer

rousseau-service-plate-v.2hm.png

Aestheticism on the Dinner Table: The ‘Etching Revival’ and Transferware.

Transferware Worldwide Lecture Series

 

The Transferware Collectors Club (TCC) is pleased to sponsor an exciting new educational initiative: Transferware Worldwide Lecture Series.                              

 

In a monthly program of online lectures, experts in the field of ceramics will present scholarly talks on transferware topics to include, history, process, makers, patterns, marketing and distribution, as well as special collections. The lectures, designed to have broad appeal to ceramic enthusiasts worldwide, will be conveniently accessible online via the Zoom format. A unique presentation will be offered monthly. Each session will last one hour in duration and will include time for a lecture followed by Q & A.

 

On Thursday, November 5, 2020, Jeffrey Ruda will discuss he ‘Etching Revival’ and Transferware.

 

In 1867-68, French artist Félix Bracquemond etched the transfer prints for Europe’s first table service in a new Japonesque style. The service was a huge critical and commercial success, and was quickly embraced by potters in Staffordshire. The design breakthrough has always been recognized, but not the choice and effect of etched transfer prints instead of engravings. The talk will discuss the scope, look, and meaning of this unconventional medium when etching itself was an art-world fashion.

 

Non-members are also welcome to view future Transferware Worldwide lectures: simply provide your email address to receive the Zoom links and news and information about future TCC programming.)…

 

www.transferwarecollectorsclub.org

 

 

Lees meer

Bernardine-de-Neeve-prijs-logo.jpg

Bernardine de Neeve Prijs

Ambacht als aanjager van vernieuwing

 

Voor de 9e Bernardine de Neeve Prijs heeft de jury 11 kunstenaars geselecteerd: Ellen Brouwers, Anne Buscher, Paul Funcken, Carl Hees, Krista Israel, Sanja Medic, Barbara Nanning, Judith Roux, Jenny Ritzenhoff, Nataliya Vladichkoo en Elke van Werde. Zij zullen hun werk presenteren in de tuin van het Nationaal Glasmuseum.

 

Tijdens deze tentoonstelling kiest dezelfde jury maximaal drie genomineerden om nieuw werk te maken voor de definitieve keuze. De genomineerden krijgen ieder een bijdrage van € 2000,- voor het maken van dat werk. In september 2021 presenteren de genomineerden zich met dit nieuwe werk, aangevuld met oudere werken, in Museum JAN in Amstelveen. Tijdens die tentoonstelling wijst de jury de winnaar van de Bernardine de Neeve Prijs 2021 aan. De winnaar ontvangt een cheque van € 5.000,-.

 

6 november 2020 – 3 januari 2021

Het glasmuseum

www.nationaalglasmuseum.nl

 

Lees meer

3115766.jpg

In memoriam Pieter Jan Tichelaar

 

Op 25 augustus 2020 overleed op 92 jarige leeftijd dr. ir. Pieter Jan Tichelaar.

In de overlijdensadvertentie die door de familie werd opgesteld, werd hij gekenschetst als markant, eigenzinnig, Makkumer. Mensen die Pieter hebben gekend zullen dit onmiddellijk herkennen.

 

Tichelaar werd op 28 juni 1928 geboren in het fraaie familiehuis aan de Turfmarkt 5 in Makkum.

Hij trouwde met mevr. drs. M.A van den Hoek met wie hij drie kinderen kreeg, Janneke, Jan en Annemiek. Later trouwde hij met mevr. J.V. Metz.

Pieter was geboren voor een loopbaan in het Fries aardewerk. Zijn voorouders legden reeds vóór 1572 de basis voor de keramische industrie in Makkum en vanaf 1700 werd het Makkumer aardewerk gemaakt.

Hij volgde de Rijks HBS in Harlingen en studeerde aansluitend scheikundige technologie aan de Technische Hogeschool in Delft. In 1958 keerde de jonge ingenieur terug naar zijn geboorteplaats, waar hij in het bedrijf kwam waar zijn vader toen de scepter zwaaide. Van 1964 tot 1985 was Pieter directeur van Tichelaar Koninklijke Makkumer Aardewerk- en Tegelfabriek. Later zou ook zijn zoon Jan directeur van Koninklijke Tichelaar worden. Pieter wist zwaargewichten uit het Nederlandse bedrijfsleven te strikken voor de functie van commissaris van het bedrijf en de aandeelhouders hebben doorgaans een warme sympathie voor hetgeen er in Makkum gebeurde.

In 1984 trad hij terug uit de dagelijkse leiding, maar bleef tot eind 1992 voor halve dagen betrokken bij zijn dierbare fabriek. Naast zijn werkzaamheden voor het familiebedrijf was hij bestuurlijk actief in de keramische brancheorganisaties, de politiek en een groot aantal maatschappelijke en culturele organisaties. Ook vervulde hij enkele commissariaten.

In zijn door hem opgerichte adviespraktijk Yme Freerks bv verrichte hij interim-werkzaamheden, bedrijfsonderzoeken en trad hij op als mediator.

 

Tichelaar reisde in de jaren zestig met zijn toenmalige vrienden Jan Pluis en Minze van den Akker door Europa om onderzoek te doen en te verzamelen. Hij bracht een belangrijke verzameling Friese majolica en faience bijeen die tentoongesteld werd in Museum De Waag, schuin tegenover zijn geboortehuis. Toen in 1998 het museum niet langer levensvatbaar bleek, is de verzameling in eigendom overgedragen aan de Ottema-Kingma Stichting te Leeuwarden, een voor Friesland heel belangrijke culturele stichting. Deze stichting bracht de collectie onder in Keramiekmuseum het Princessehof aldaar.

Later volgde de modellencollectie van de fabriek met vele honderden stukken aardewerk uit eind 19de en begin 20ste eeuw, die hem van een beschrijving en foto werden voorzien.

 

Het belangrijke bedrijfsarchief van de aardewerk- en tegelfabriek, met onder meer duizenden sponsen (sjablonen), was al eerder door zijn vader aan het toenmalige Rijksarchief in Leeuwarden overgedragen, maar Pieter voorzag nog veel materiaal van beschrijvingen, zich terdege bewust van het feit dat hij de laatste was die het nog uit eigen ervaring wist.

Het geboortehuis van Tichelaar, dat vanaf 1700 in de familie was, was in de loop der tijd voorzien van een onbedoelde staalkaart van tegels uit de fabriek. Als liefhebber zorgde hij voor een verantwoorde restauratie en de gehavende tegeltableaus werden zorgvuldig in oude luister hersteld.

Nadat hij vele jaren in het huis had gewoond, droeg hij het over aan de Vereniging Hendrick de Keijser.

Ook elders in Makkum was hij betrokken bij restauraties van oude huizen.

 

De werkdrift en de passie van Tichelaar was enorm. Als anderen zijn tempo niet konden bijhouden, kon hij weleens ongeduldig of zelfs dwingend zijn, maar altijd met de goede zaak voor ogen. Hij was een levensgenieter en met zijn enorme flair wist hij velen te overtuigen van het nut van de projecten waaraan hij werkte. Hij leek iedereen te kennen.

Die eigenschappen kwamen goed van pas toen hij in 1998 het initiatief nam een serie boeken te laten verschijnen over de producten waaraan zijn familie zo’n belangrijke bijdrage had geleverd.

Hij richtte de Stichting Fries Aardewerk op met het doel een vehikel te hebben om fondsen te kunnen werven voor de boeken over aardewerk uit Harlingen, Bolsward en Makkum.

Zelf trad hij als administrateur op en door zijn uitstekende contacten verzorgde hij een belangrijk deel van de niet onaanzienlijke fondswerving.

 Mede dankzij Jan Pluis, Sytse ten Hoeve en Arend Jan Gierveld ontstond een serie van zes standaardwerken over Fries aardewerk, gevolgd door een deel geschreven door Paul Smeele en Adri van der Meulen over de pottenbakkers van Friesland.

Ook het archeologisch materiaal dat betrekking had op Fries aardewerk had zijn belangstelling en hij organiseerde een dag voor deskundigen die vele duizenden scherven in het fabrieksgebouw van Tichelaar konden bekijken, daarmee de collectieve kennis en belangstelling stimulerend.

 

De twee door Pieter Jan Tichelaar geschreven delen over, hoe kan het ook anders, Tichelaar Makkum 1700-1876 en 1868-1963 leidden zelfs tot een promotie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen waar hij op 28 april 2004 de graad van doctor behaalde. Toen hij bij de verdediging van zijn proefschrift de vraag kreeg hoe het toch kon dat zijn doopsgezinde voorouders ook vaatwerk voor de katholieke eredienst hadden gemaakt, maakte hij zich breed achter het spreek gestoelte en zei uit de grond van zijn hart: ‘Daar heb ik nou nog nooit over nagedacht’. De driehonderd aanwezigen barsten in lachen uit. Het was Tichelaar ten voeten uit.

 

De laatste jaren namen zijn geestelijke vermogens af en hij was zich daarvan zeer bewust. Op de vraag hoe het ging, antwoordde hij met een glimlach op zijn gezicht heel passend: ‘Ik ben net een oude boom in de herfst, elke keer valt er een blaadje af’.

 

Toen ik ruim een maand voor zijn overlijden bij hem op bezoek was liet hij mij uit met de woorden: ‘je krijgt wel bericht’. Dat bericht kwam nadat hij in familiekring was gecremeerd.

Mét hem is een fenomeen in Friesland en daarbuiten gestorven en heeft keramisch Nederland een grootheid verloren.

 

Hugo ter Avest,

bestuurslid Stichting Fries Aardewerk en directeur Gemeentemuseum het Hannemahuis in Harlingen

 

Foto: LC/Catrinus van der Veen

Lees meer

 Cover 244 voor website.PNG

Nummer 244

 

Inhoudsopgave nummer 244 (2020/3):

Van Romeins gifflesje naar vroegmoderne foproemer
Hoe een Amsterdamse glasvondst de glasgeschiedenis een klein beetje herschreef
Michel Hulst

Valckenieren, Fonteinen en Forten
Het Valckenier wapenporselein en grisaille
Hester J.E.M.C. Valckenier Kips

Het einde van een principieel bedrijf
Het doek is gevallen, 104 jaar kunstnijverheidsglas in Leerdam
Thimo te Duits en Job Meihuizen

Verzamelaars favoriet
Elzeba Kleis, Chris Reinewald, Gerrit van Duijvenbode, Ger de Ree

Vreemde vogels aan de wand
Een 'vogelbord' uit de opgraving Sluis Wallengebied en zijn culturele context
Sebastiaan Ostkamp

Ontvaasde onstuimigheden
Van Achterberghprijs voor Babs Haenen
Chris Reinewald

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur