Home

Olivier van Herpt.jpg

Gemeentemuseum Den Haag primeur: geprint porselein van Olivier van Herpt

Het Gemeentemuseum bezit een aantal Delftse tulpenvazen uit de zeventiende eeuw die zijn opgebouwd uit diverse gestapelde onderdelen. Soms gaat het om een enkel onderdeel dat bewaard is gebleven. In opdracht van het museum heeft ontwerper Olivier van Herpt (1989) een ‘verweesd’ basement van een Delfts blauwe bloemenpiramide een nieuw aanzien gegeven. Het gestapelde ontwerp is laag voor laag opgebouwd met een door hemzelf ontwikkelde 3D-printer. Met deze nieuwe aanwinst heeft het museum een porseleinen primeur in huis. 

 

De titel van het werk, Arcanum, verwijst naar het geheime fabricageprocedé van het gewilde Chinese porselein dat men in het zeventiende-eeuwse Europa koortsachtig probeerde te achterhalen. Bij gebrek aan porseleinklei, kaolien, wist men in Delft met tinglazuren aardewerk te produceren dat in verschijningsvorm porselein het beste imiteerde. Eeuwen later kan het ontwerpproces van Van Herpt ook gezien worden als een zoektocht naar het arcanum. 

 

Uniek vervaardigingsproces
De ontwerper-pottenbakker-uitvinder ontwikkelde tijdens zijn afstuderen aan de Design Academy Eindhoven een 3D-printer voor het printen van aardewerk. Laag voor laag kan hij hiermee de meest uiteenlopende vormen produceren. Bovendien staat het nieuwe digitale ontwerpprocedé het toe uniforme elementen naar wens te vergroten of te verkleinen. Dit maakt het bij uitstek geschikt voor het ontwerpen van een gestapelde bloemenpiramide. Als knipoog naar het arcanum experimenteerde Van Herpt speciaal voor het Gemeentemuseum voor het eerst met het printen van porselein. Dit bemoeilijkte het procedé omdat het materiaal tijdens het drogen en bakken flink krimpt en porselein op een hoge temperatuur moet worden afgebakken (circa 1300 oC). Aansluitend bij het basement koos hij er bovendien voor kobalt te gebruiken, het pigment dat Delfts aardewerk en Chinees porselein hun karakteristieke blauw-witte kleurstelling geeft. Een nieuwe oven en talloze vorm- en kleurproeven verder is het ideale vervaardigingsproces doorgrond. Wat in Europa uiteindelijk pas in de achttiende eeuw lukte – het vervaardigen van porselein – tilt Van Herpt met zijn procedé weer naar een hoger niveau. 

 

Tulpenvazenproject
De aanwinst van Olivier van Herpt markeert een nieuw hoofdstuk in het tulpenvazen project dat het museum in 2007 is gestart. Eerder hebben Ineke Hans, Wieki Somers en Jurgen Bey onderdelen van voorheen meerdelige Delfts blauwe vazen bekroond met aanvullingen naar eigen ontwerp. Arcanum is nu te zien in het Gemeentemuseum Den Haag.

 

Lees meer

art nouveau opgegraven.jpg

Ontwerpen Art Nouveau aardewerk gevonden op fabrieksterrein Utrecht

Tijdens archeologisch onderzoek aan de Vaartsche Rijn in Utrecht zijn unieke ontwerpen gevonden van prachtig art nouveau aardewerk dat tussen 1884 en 1905 werd gemaakt in de Faience- en Tegelfabriek 'Holland'. Daaronder bevinden zich serviesontwerpen van architect H.P. Berlage en meubelontwerper Jac. van den Bosch. De ontwerpen geven een prachtig kijkje in de keuken van een van de interessantste aardewerkfabrieken uit de art nouveau-periode in Nederland. Het archeologisch onderzoek werd in september 2017 verricht door RAAP in opdracht van GTZ Investment.

 

Biscuit
De ontwerpen werden gevonden door archeologen van RAAP in een kuil met ongeveer 5.000 nog ongeglazuurde scherven (‘biscuit’) van vazen, schalen, borden en ander serviesgoed. De ontwerpen bestaan uit gestileerde bloemen, soms gecombineerd met insecten en vogels. Daarbij gaat het zowel om geschilderde ontwerpen als om schetsen en tekens in potlood. Het is een unieke verzameling die een beeld geeft van hoe de wereldberoemde ontwerpen van de serviezen, die tegenwoordig in nationale en internationale musea te vinden zijn, tot stand kwamen. "Deze vondsten vormen een mooie aanwinst voor het cultureel erfgoed van onze stad", zegt de Utrechtse wethouder Kees Geldof (Erfgoed). "Ze zullen leiden tot verder en diepgaand onderzoek naar de collectie en het proces van het ontwerp."

 

Verder onderzoek
De bijzondere vondst roept ook nog veel vragen op. Want waarom is deze collectie ooit begraven en waarom is alles kapot? Ook is nog niet geheel duidelijk om welke ontwerpstadia het gaat. Om mogelijke antwoorden op deze vragen te kunnen krijgen, zal het gevonden serviesgoed verder worden onderzocht en zoveel mogelijk worden gereconstrueerd. Dat zal de komende tijd gebeuren in de ArcheoHotspot in Utrecht, die voor bezoekers van Castellum Hoge Woerd vrij te bezoeken is. 

 

ArcheoHotspot
De openingstijden van de ArcheoHotspot in Castellum Hoge Woerd in De Meern zijn: elke woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 12:00 tot 16:00. Hogewoerdplein 1 3454 PB Utrecht.

 

Lees meer

Nineveh.jpg

RMO: Along the Road to Nineveh

De monumentale schilderijen en keramische objecten van de internationaal gerenommeerde kunstenaar Qassim Alsaedy (Bagdad, 1949) ademen in alles geschiedenis. Voor deze expositie liet hij zich inspireren door het oude Nabije Oosten en de ruïnes van Nineveh, ooit de hoofdstad van het Assyrische rijk. Alsaedy exposeert in Along the Road to Nineveh bestaand en nieuw werk, in totaal 22 schilderijen en keramiek-werken. De schilderijen en objecten van Qassim Alsaedy vindt u in de entreehal van het museum, in de ruimte achter en naast de Egyptische tempel.

 

Vierkant met reliëf

Bijna al het werk van Alsaedy is vierkant, een vorm die verwijst naar de duizenden jaren oude plaquettes die in Iraakse tempels zijn gevonden. Op deze vierkante plaquettes staan afbeeldingen in reliëf. Alseady maakt ook veel gebruik van reliëf in zijn werk. Met verf schildert hij de tekens op een paneel, laagje voor laagje. Na vele lagen oogt het alsof de tekens uit een mal gerold zijn. Zijn werk is altijd tactiel en driedimensionaal.

 

Qassim Alsaedy

Qassim Alsaedy woont sinds 1994 in Nederland. Als student aan de kunstacademie bezocht hij de ruïnes van de antieke stad Nineveh, die hem later zouden blijven inspireren. Onder het regime van Saddam Hussein zat hij negen maanden vast als politieke gevangene. In de jaren 80 ontvluchte hij Irak, waarna hij via omzwervingen in Europa terecht kwam. Tijd is een kenmerkend element in zijn werk, evenals zijn streven naar 'absolute schoonheid', om tegenwicht te bieden tegen oorlog en de lelijkheid die dat voortbrengt. De architecturale vormen van zijn keramische werk, waarin de vormentaal en kleuren van het oude Nabije Oosten weerklinken, creëerde hij samen met de Duitse keramiste Brigitte Reuter (1945).

 

Zie voor meer informatie: website RMO.

Lees meer

 

hollants_pors.jpg

Gezocht: verzamelaars en hun favoriete voorwerp

Is het de vorm, of is het de specifieke kleur van het materiaal? Of wordt u geraakt door het verhaal achter een bepaald voorwerp van keramiek of glas? Soms bent u als liefhebber op slag verliefd op een voorwerp. Van de ontdekking tot de aankoop, het voorwerp blijft intrigeren en het bezitten en bestuderen ervan geeft vaak veel voldoening.

Ter gelegenheid van het 65-jarig jubileum van onze vereniging laten we in 2018 graag de leden aan het woord over hun favoriete voorwerp. Wij nodigen u van harte uit om een van uw lievelingsvoorwerpen met de lezers te delen. Dat kan in de vorm van een beschrijving van circa 200 tot 250 woorden. U kunt zowel het voorwerp als uw fascinatie, de geschiedenis of het verhaal erachter beschrijven. Samen met een fraaie foto van uw voorwerp (minimaal 1 MB) stuurt u de tekst per mail naar: redactiesecretariaat@vormenuitvuur.nl. In elk nummer worden diverse voorwerpen opgenomen. Wij zien uw bijdrage graag tegemoet!

 

In het huidige nummer vind u alvast een voorproefje van enkele van onze bestuursleden.
Namens de jubileumcommissie en de redactie,

 

Erik Weber

 

Lees meer

omslag karelse goudse plastieken 2 (416 x 600).jpg

Goudse Plastieken deel 2 - Johan Karelse

 

Onlangs verscheen deel 2 van het in 2011 verschenen Goudse Plastieken.

Na het verschijnen van ‘deel 1’ ontving de auteur van andere verzamelaars talrijke nieuwe gegevens, zoals voorraadlijsten, calculatielijsten, balansen en correspondentie van ontwerpers aan fabrikanten, etc.
De nieuwe informatie is in dit nieuwe deel verwerkt.

 

De bekende twintigste-eeuwse Goudse plastieken, beeldjes in art-decostijl, werden aanvankelijk uitgevoerd in matwit, maar vanaf de jaren twintig werden ook andere kleuren toegepast, zoals ‘Delft Blauw’. Na 1945 werd er veel geëxperimenteerd met nieuwe glazuren, zoals ‘unique metallique’. En in de jaren vijftig en zestig werden talloze modellen opnieuw uitgebracht. Van sommige plastiekjes zijn meer dan twintig verschillende versies bekend. De plastiekjes vormden voor de Goudse industrie een belangrijke inkomstenbron. Belangrijke kunstenaars kregen ontwerpopdrachten, onder wie Chris van der Hoef, Eta Lempke, Johan C. Altorf, Jan Schonk, Bernhard Richters, Tjipke Visser, Hans Mengelberg en Cris Agterberg.

 

Niet alleen plastieken van de grote fabrieken, zoals Plateelbakkerij Zuid-Holland, Flora, Ivora, Goedewaagen, Regina, Zenith, Ed. Antheunis en Schoonhoven zijn in dit boek opgenomen, ook die van de kleinere fabrieken, zoals Bonaparte, De Drietand, De Vries, J. Nuvelstein, De Jong, Sint Lukas, Tiko en Boonekamp komen aan bod.

 

ruim 1.300 afbeeldingen

€ 35,-

ISBN 978-90-5997-253-7

 

https://www.primaverapers.nl/categorie/kunst/toegepaste-kunst/

 

Lees meer

Inventar_79872_MB_orig.jpg

DELFT PORCELAIN. European faience

GRASSI Museum 23.11.2017 – 06.05.2018

 

With the special exhibition “DELFT PORCELAIN. European faience”, the GRASSI Museum for Applied Art, Leipzig shows a significant collection, which has been little noticed and exhibited: European faience of the most diverse manufactories and countries from the 17th to the 18th century.

 

The museum's collection of faience is exceptionally extensive and qualitatively outstanding. Since the opening of the museum in 1874, faience have been collected continuously, so that the collection today comprises about 540 harnesses and about 145 tiles of almost all major manufactories. A comprehensive collection of 55 items of French faience were donated as a gift to the museum in 2014. In the exhibition, these faiences will be presented to the public for the first time.

 

Faience have been extremely popular since the 17th century. They belonged to both the nobility and the upper middle class as an integral part of an exclusive interior design. The wealthy citizens and the aristocrats ordered large lids and pots, representative, partially painted with the family crested service or utensils. They tried to imitate the precious Chinese porcelain, that was imported by “Vereenigden Oostindischen Compagnie” founded in the year 1602 with faience in shape and color as exactly as possible. This effect was achieved by a cobalt blue decoration on a white opaque tin glaze. The often elaborately crafted works of art are until today documents of one of the imaginative epochs of European art and cultural history. They reflect the life forms of the 18th century in their great complexity and all their richness and reveal at the same time social conditions, representative demands and typical customs.

 

In the exhibition, each visitor can participate in the creation of a large tile image. The exhibits should serve as inspiration. An ornamental joint venture grows tile by tile in white and blue. At the end of the exhibition time, visitors can pick up their own tile puzzle piece and send it to its new use.

 

In the exhibition, a scientific publication will be published which provides a comprehensive overview of the existence and the loss of European faience in the GRASSI Museum for Applied Art, Leipzig. Passage-Verlag Leipzig, € 25.00. Available in the museum shop and in bookstores. ISBN 978-3-95415-067-0.

 

http://www.grassimuseum.de/ausstellungen.html

 

 

Lees meer

« Vorige1...192021222324Volgende »

COver 249 voor website[10587].JPG 

Nummer 249

 

Inhoudsopgave nummer 249 (2022/2):


Serviezen op Paleis Het Loo
Kristin Duysters

 

Glas als ijsbreker
Drinkuyts, puzzels, simulacra, pasglazen, klinkende glazen, trompe-l'oeils

Kitty Laméris, Marc Barreda                       Met bijdragen van Anna Laméris, Dedo von Kerssenbrock-Krosigk, Willem van Traa, Maartje Brattinga en E. Marianne Stern

 

Een kunstnijveraar wordt keramist
Bert Nienhuis in Hagen (1912-1917)

Anne Houk de Jong


Hoe blinde passie tot een hedendaagse tegelfabriek kan leiden
Gilles de Brock over een 'overmoedig project'
Victoria Anastasyadis

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur