Home

mg2209-avatar-campagnebeeld-2-nko-vierkant-72dpi.jpg

Schaal met een Gouds verhaal

Nederlandse Keramiekopleiding cursisten over 750 jaar Gouda

 

De Nederlandse Keramiekopleiding in Gouda is de enige professionele opleiding tot keramist in Nederland. Cursisten komen uit het hele land om zich dit ambacht eigen te maken.

 

Dit jaar viert Gouda dat het 750 jaar geleden stadsrechten kreeg. In het kader hiervan hebben de keramisten van het tweede jaar een dubbelwandige schaal gemaakt. De schalen vertellen ieder op geheel eigen wijze over de stad, haar geschiedenis en toekomst. De conservator van Museum Gouda en de docenten van de Nederlandse Keramiekopleiding maakten een selectie uit het werk van de deelnemende cursisten.

 

t/m 17 september 2022

 

www.museumgouda.nl

Lees meer

220427hetjens1 (600 x 484).jpg

Im Auge des Drachen – Keramik aus Vietnam und Thailand

Hetjens – Deutsches Keramikmuseum

 

In der neuen Studioausstellung "Im Auges des Drachen – Keramik aus Vietnam und Thailand" präsentiert das Hetjens – Deutsches Keramikmuseum, Schulstraße 4, ab Donnerstag, 28. April, bis zum 28. August über 80 Keramiken aus Thailand und Vietnam. Die Ausstellung zeigt einen Überblick über die Keramikproduktionen der beiden Länder und die Einflüsse oder Abgrenzungen zum Kunstgewerbe des benachbarten China. Die Exponate reichen dabei vom 2. Jahrtausend vor Christus bis ins 19. Jahrhundert.

Die außergewöhnlichen Stücke, die vornehmlich aus Privatbesitz in die Museumssammlung gekommen sind, werden erstmals gemeinsam in einer Schau gezeigt.

 

Ausstellung vom 28. April bis 28. August 2022

 

www.duesseldorf.de/hetjens

Lees meer

Asian Decorative Art Auction 11 (2).jpg

Asian Decorative Art Auction

Hessink’s

 

De Yīng Huā-collectie, de grootste privécollectie Aziatische kunst die ooit op een veiling is aangeboden, zal in 2022 gedurende een periode van 12 maanden zowel online als live bij Hessink's te koop worden aangeboden. De eerste veiling vindt plaats op 16 mei 2022.

 

De Yīng Huā-collectie is met 4.500 werken de grootste collectie Chinese kunst in particuliere handen.

 

Deze uitgebreide collectie kunstwerken en artefacten werd verzameld over een periode van 45 jaar. Het grootste deel van de collectie bestaat uit stukken van hoge kwaliteit, die door de eigenaar rechtstreeks in Hong Kong zijn gekocht in de jaren ‘80 en ‘90 van de laatste eeuw.

 

De collectie bevat enkele van de mooiste Chinese kunstwerken uit de late 20e eeuw, met categorieën zoals porselein, jade, bronzen en Chinese meubels.

 

"We zijn absoluut verheugd om onze Aziatische veilingen van dit jaar af te trappen met de Yīng Huā Collection, 's werelds grootste collectie Chinese kunst van één eigenaar", zegt Richard Hessink, directeur van Hessink's International Fine Art Auctioneers, Zwolle in een persbericht.

 

Hoogtepunten zijn een serie Chinese propagandategels en een porseleinen kalligrafieplaat van de beroemde Zhu Danchen, meester van kalligrafie op keramiek, en een schaalmodel van een bronzen strijdwagen van de eerste qin-keizer, getrokken door vier terracotta paarden, naar het origineel uit het Mausoleum van de Eerste Qin-keizer (Qin Shi van de Qin-dynastie (221 - 207 voor Christus), en een verzameling zeer grote en fijn beschilderde Chinese Famille roze vazen.

 

Bijzonder interessant zijn ook de stukken gemaakt door het Chinese Staatsonderzoeksinstituut voor keramiek, waar Chinees porselein werd gemaakt voor de hoogste en belangrijkste ministers en buitenlandse notabelen. Sommige werken zijn unieke creaties, terwijl andere in massa werden geproduceerd in partijen van enkele honderden tegelijk.

 

De eerste verkoop vindt plaats op 16 mei, getiteld: Asian Decorative Art, en bevat 291 werken uit de Yīng Huā-collectie.

 

www.hessink.com

Lees meer

cubic 3.JPG

Cubic 3 Design (1981-1995)

Kunstmuseum Den Haag

 

Vazen van purschuim, kleurrijke interieurs, porseleinen kopjes voor bouwvakkers, een penduleklok met een vervormde spiegel en kunstogen: de ontwerpers Ton Hoogerwerf en Gerwin van Vulpen ontwierpen tussen 1981 en 1995 onder de noemer Cubic 3 Design vooral wat ze zelf leuk vonden. Dat resulteerde in spraakmakende objecten vol humor en dubbelzinnigheden die impliciet reflecteerden op maatschappelijke thema’s en het ontwerpvak zelf. Hun werk, dat zich niet in een hokje liet stoppen, week totaal af van de modernistische designcanon. Hoogerwerf en Van Vulpen ontpopten zich met een ‘alles kan’-ontwerpmentaliteit als zelfproducerende ontwerpers die gebruikmaakten van readymades. Zich afkerend van gevestigde ontwerpers als Wim Crouwel, die form follows function propageerden, plaveiden ze de weg voor het ironische en conceptuele Dutch Design dat in de jaren negentig door Droog Design internationaal op de kaart is gezet. De tentoonstelling Cubic 3 Design (1981-1995) laat een fascinerend oeuvre zien, wars van dogmatische ontwerpprincipes, en een bepalende periode in de Nederlandse designgeschiedenis.

 

De basis van het oeuvre van Cubic 3 Design ligt eind jaren ’70 als Ton Hoogerwerf en Gerwin van Vulpen de opleiding grafische vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag volgen. Ze voelen zich onbegrepen en beperkt, omdat er weinig ruimte is voor vernieuwing. Hun stage bij de Staatsdrukkerij vinden ze ronduit saai, waarna ze uiteindelijk besluiten stage bij elkaar te lopen. Geïnspireerd door wat Vivienne Westwood en Malcolm McLaren eind jaren ’70 in Londen doen, runnen ze twee jaar lang een eigen designwinkel in de Haagse Prinsestraat die zich nu het beste zou laten omschrijven als een concept-store avant-la-lettre.

 

Hoogerwerf en Van Vulpen werken vooral op gevoel, meestal zonder uitgebreide ontwerptekeningen, hooguit een schets. Hun textielontwerpen zijn daarvan een mooi voorbeeld, deze werden met de hand bedrukt. Uit een mix van hun emoties en indrukken, toevalligheden en een dosis humor ontstaan opvallende, vaak provocatieve ontwerpen die flirten met camp, punk en new wave. Voorbeelden uit de beginjaren zijn Zwemblad (1982) of Fruitmat (1982). Als materialen grijpen zij alles aan dat voorhanden is: van bloemetjestapijt tot paperclips, van nepparels tot spuitfluweel en van de bontjas van Hoogerwerfs moeder tot het oude linoleum van de toiletvloer. Reagerend op de consumptiemaatschappij en natuurvervuiling kiest Cubic 3 heel bewust voor duurzaam ondernemen, hergebruik van materialen en een ambachtelijke productie in kleine edities. Als zelfproducerende ontwerpers slaan ze een nieuwe weg in, in een tijd waarin massaproductie de norm lijkt te zijn en design in Nederland veelal recht en hoekig is.

 

Form follows fun

 

Van meet af aan gooien Hoogerwerf en Van Vulpen het principe van form follows function overboord, in een periode waarin het functionalisme nog hoogtij viert. Sfeer en uitstraling zijn leidend in hun ontwerpen, en veel objecten zijn dan ook vooral decoratief of als conversation piece bedoeld. Hun Tafelstuk (1983) bijvoorbeeld of de kartonnen borden in een afdruiprek die zij maakten voor een ‘A3-tentoonstelling’ in het Gemeentemuseum (nu Kunstmuseum Den Haag). Opvallend zijn ook de producten van purschuim waar de inhoud van een rommellaatje in leeg gekieperd is en Trøll (1985), een staande lamp met een gezicht dat bovendien aangepast kan worden aan je humeur. Pas jaren later krijgen andere consumentenproducten een menselijk gezicht – denk aan het keukendesign van Alessi – dus het ontwerpduo liep hiermee op de troepen vooruit.

 

Cubic’s ontwerpen bieden de nodige vrolijkheid tijdens de crisisjaren van de jaren ‘80. Het levert verschillende opdrachten op, zoals het ontwerp van een ‘oorbellenbus’ voor het Gemeentemuseum, een geveldecoratie voor een winkel, het interieur van een kapsalon, interieurreportages in tijdschriften als Viva en Avenue en een spraakmakend interieur voor de Rijksdienst Beeldende Kunst in het statige achttiende-eeuwse Logement van de Heren van Amsterdam.

 

In latere jaren snijden de ontwerpers onderwerpen als aids en klimaatverandering aan. Ontwerpen worden gaandeweg steeds symbolischer, luxueuzer en ook decadenter, maar blijven verrassend en humoristisch. Voorbeelden zijn Between the Dykes, Rêve Blue en Kookset Karaat (1990), een reeks opvallende pendules voor op de schoorsteenmantel, of het ironische Mécanicien (1991), een kostbare set porseleinen kop en schotels voor in de bouwkeet of bedrijfskantine waarop ze schroeven en bouten uit de Overtoom-catalogus kopiëren.

 

Als na een jaar of tien steeds meer ontwerpers objecten for fun gaan ontwerpen, kiezen ze kortstondig een minimalistische koers met het wandkleed E.V.A. (1991) en de Adam-lamp (1991). Deze visie op een toekomst vol eenvoud luidt tevens het begin van het einde in. Door een samenloop van omstandigheden – waaronder ziekte, de toenemende zakelijke sfeer en de door internet snel veranderende wereld – besluiten de ontwerpers in 1995 Cubic 3 op te heffen.

 

Eerste overzicht

 

Soms wordt pas jaren later de relevantie van iets zichtbaar. In lifestylemagazines en internationale designglossy’s was het werk van Cubic 3 veelvuldig te zien, maar de vakpers en musea hadden er nauwelijks aandacht voor. Zo dreigde hun werk in de vergetelheid te raken. Sinds een aantal werken te zien was in de presentatie Speculatief Design Archief in Het Nieuwe Instituut in 2018 is er - terecht - weer hernieuwde belangstelling. In retrospectief blijkt de alternatieve werkwijze en de dubbelzinnige, subversieve ontwerpmentaliteit van Hoogerwerf en Van Vulpen een onmisbare schakel te vormen in het begrijpen van Droog Design en latere ontwerppraktijken waarin DIY, omdenken, humor en ironische verwijzingen belangrijke ingrediënten zijn gaan vormen.

 

Cubic 3 Design (1981-1995), en de publicatie die ter gelegenheid daarvan verschijnt, zet voor het eerst de spotlight op het complete oeuvre van dit duo dat zo belangrijk is geweest voor de ontwikkeling van Nederlands design, maar nog een ontbrekende schakel is in de geschiedschrijving. Deze tentoonstelling en de publicatie geven aanleiding voor een herijking van de designgeschiedenis.  Hoogerwerf en Van Vulpen zijn nauw betrokken bij de vormgeving van de tentoonstelling.

 

Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt bij Uitgeverij Waanders de publicatie Cubic 3 Design (1981-1995), geschreven door kunsthistoricus Yvonne Brentjens en met een voorwoord van Jan de Bruijn. 240 pagina’s; richtprijs €29,95. ISBN 978 94 6262 396 5 NUR 644.

 

28 mei – 9 oktober 2022

www.kunstmuseum.nl

Lees meer

c9f0cb1c-a902-fd39-ac85-7586d7bd41ba.jpg

Expositie 'Glas als ijsbreker' geopend

Nationaal Glasmuseum

 

Het resultaat van het jarenlange onderzoek van glasblazer Marc Barreda en glasexpert Kitty Laméris, is van 1 april tot 1 november te bewonderen tijdens ‘Glas als ijsbreker’ in het Nationaal Glasmuseum. In deze tentoonstelling staat het plezier dat glas kan geven centraal en draait alles om een bijzondere categorie glazen: de schertsglazen. Deze glazen fungeerden in de zestiende en zeventiende eeuw als ijsbreker tijdens feesten en diners.

 

Schertsglazen verrassen of verwonderen de drinker en wij hebben in onze expositie een indrukwekkend overzicht van zowel historische als hedendaagse schertsglazen. Daarnaast wordt ook het maakproces en het gebruik van de glazen getoond. De hedendaagse schertsglazen zijn afkomstig van ontwerpers Bas Kosters, Jólan van der Wiel, Shaakira Jassat, Manon van Hoeckel en Wieki Somers. 

 

Demonstratie

 

Iedere zaterdag van april is glasblazer Marc Barreda in de glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum aanwezig om het maakproces van schertsglazen te demonstreren. En jij kan daar bij zijn!

 

Marc past bij het glasblazen de verschillende technieken toe die waarschijnlijk in de zestiende en zeventiende eeuw zijn gebruikt bij het vervaardigen van schertsglazen. Door zijn werk en uitgebreide praktijkonderzoek is het nu mogelijk om uit schertsglazen te drinken én erdoor gefopt te worden zoals men in de 16e en 17e eeuw gefopt werd.

 

www.nationaalglasmuseum.nl

Lees meer

wedgwood_tray.jpg

V&A Wedgwood Collection at World of Wedgwood

Spring 2022

 

This Spring the V&A Wedgwood Collection at World of Wedgwood at Barlaston, Stoke-on-Trent welcomes all to visit its new displays and permanent collections in person and to enjoy behind the scenes access to the care of the collection on screens from home.

 

The V&A Wedgwood Collection is one of the most important industrial collections in the world and a unique record of over 260 years of British ceramic production. Owned by the V&A following a successful fundraising campaign spearheaded by Art Fund, it is on display at Barlaston, Stoke-on-Trent, where an imaginative public programme celebrates the diversity, creativity and depth of the collection, within its local context of North Staffordshire, known as The Potteries.

 

Wedgwood was founded in 1759 by British potter and entrepreneur Josiah Wedgwood, who helped transform English pottery from a cottage craft into an art form and international industry. The Wedgwood family and business had a keen sense of their place in history and started collecting wares and designs as early as the 18th century. A museum has existed since 1906, first at the Etruria Factory site and then from 1952 at Barlaston. A newly designed museum opened in 2008, winning the Art Fund Museum of the Year prize in 2009. It houses the finest collection of Wedgwood material documenting production up to the present day, showcasing innovations in taste and fashion over three centuries.

 

The V&A Wedgwood Collection comprises over 165,000 works of art, ceramics, manuscripts and photographs charting the factory’s history, designs and ceramic production. It was saved for the nation and gifted to the V&A in 2014 following a major public appeal organised by Art Fund, generously supported by thousands of individuals, companies and grant-making foundations, including significant support from the Heritage Fund and Art Fund.

 

Around 3,500 objects are on display in the purpose-built museum, showcasing the commercial and aesthetic history of Wedgwood ceramics from iconic jasperware and black basalt vases and ornaments, to bone china tea-sets and classic 20th-century designs. Highlights from the collection include Wedgwood’s early creamware and jasperware experiments, Wedgwood’s copy of the Portland vase, the Wedgwood family portrait of 1780 by George Stubbs, and early examples of the medallion Wedgwood produced to support the Abolitionist cause. The museum charts the Wedgwood story through changing fashions from Rococo to neo-Classical pottery alongside examples of Wedgwood’s pioneering collaborations with artists and designers from John Flaxman to Eduardo Paolozzi. The collections and UNESCO-recognised archives explore the history of the Wedgwood family, from the creative genius of founder Josiah Wedgwood – pioneering businessman and social campaigner – to notable Wedgwood descendants both in and out of the factory, from naturalist Charles Darwin (1809 – 1882) to composer Ralph Vaughan Williams (1872 – 1958), and their wider cultural context.

Book showing patterns for Wedgwood ceramics

 

THIS SPRING

 

In celebration of nature and the change of seasons, the Earth and Ware display will highlight objects representing flora and fauna and ask visitors to get involved by creating and contributing paper flowers to the display trail.

 

In April the V&A Wedgwood Collection will feature in Series 3 of the BBC2’s Secrets of the Museum. Episode 3 on screens 14th April at 8pm will see Chief Curator Catrin and Archivist Lucy display the ‘Travel Tea Set’ designed by Eric Ravilious for the Wedgwood factory ready for Eric’s granddaughter, Ella, to come to visit and see the full set. In Episode 5 on 21st April at 8pm a set of trays containing Josiah Wedgwood’s ceramic experiments go on display in an exhibition by Neil Brownsword at the Potteries Museum in Stoke-on-Trent.

 

Also in April the Wedgwood anti-slavery medallion will be redisplayed following the I Am a Man and a Brother collaborative project with Grace Barrett of I Am Ally and students from the City of Stoke-on-Trent Sixth Form College. The redisplay will consider project findings, visitor feedback and the input of our project partners.

 

DISPLAYS

 

Earth and Ware: Wedgwood and Nature

6 April – September 2022

The V&A Wedgwood Collection galleries will be bursting with flowers created by the public and visitors will be able to follow a trail to discover wonderful objects inspired by nature and wildlife. A complementary programme of events for all ages digs deeper into questions of climate change and sustainability in the ceramics industry today. On 15th April and 13th May there will be special family-friendly tours.

Follow @vawedgwood and join the discussion.

 

Redisplay of the Wedgwood anti-slavery medallion

April

Following the I Am a Man and a Brother collaborative project with Grace Barrett of I Am Ally and students from the City of Stoke-on-Trent Sixth Form College, with support from ArtFund, the V&A have been working with a community panel of young people and activists to plan the permanent re-display of the Wedgwood anti-slavery medallion. The redisplay will consider project findings, visitor feedback and the input of our project partners regarding the complexities of this object, to present a much more relevant and nuanced display for our audiences.

 

ACTIVITIES

 

Paper flower crafting in the atrium

February – September 2022

As part of the Earth and Ware display, visitors will have the chance to craft paper flowers that will be added to the nature and wildlife trail of the galleries.

 

Museum Lates Event: An Evening with Tom Wedgwood (BBC Art That Made Us)

22 April, 6-8.30pm

Tom Wedgwood is the founder of Catching Light and 8th direct descendant of Josiah Wedgwood. At this Museum Late event Tom will discuss Wedgwood’s heritage of sustainability and what sustainability means in context of Wedgwood’s 260 year history. He’ll explore the challenges Josiah Wedgwood faced in the height of the industrial revolution to the modernisation of the Wedgwood factory production with the creation of the Barlaston site in the 1930s to the current challenges we are facing in today’s environment with climate change, supply chain management, resources and clean energy demands.

 

Ticketed

 

Working Clay – Family Trail 

A family trail leading visitors through the galleries at the V&A Wedgwood Collection and across the World of Wedgwood. Visitors will encounter workers drawn straight from the archives, from George Eaton the oven man to Millie Taplin the ‘paintress’, finding out about their roles and collecting stamps along the way. Once complete, they will transform their trail sheet into colourful bunting to keep as a memento.

 

 

www.vam.ac.uk

 

 

 

 

 

Lees meer

carla koch.jpeg

Carla Koch (1940-2022)

 

Galeriehoudster Carla Koch is op 5 maart jl. overleden na een kort ziekbed.

 

Het verkopen van kunst zat in haar genen. Haar vader had een kunsthandel in Bergen (NH). Na diverse baantjes bij het toneel ging zij werken bij Indoor in de Paulus Potterstraat te Amsterdam, recht tegenover het Stedelijk Museum. Dit bedrijf was gespecialiseerd in Scandinavische verlichting en design. Aan deze winkel was een galerie verbonden, een zwarte ruimte, waar glas en keramiek werd getoond.

 

In de loop der jaren kreeg Carla Koch de artistieke leiding over de galerie en verhuisde de expositieruimte naar het souterrain. Hier toonde zij onder andere glas en keramiek van kunstenaars van het eerste uur zoals Jan van der Vaart, Johan van Loon en Willem Heesen. Ook werkte Carla veel samen met musea.

 

In 1995 opende zij haar eigen galerie aan de Prinsengracht in Amsterdam. Hier toonde zij tientallen jonge kunstenaars die aan de glas- en keramiekafdeling van de Gerrit Rietveld Akademie afstudeerden. De lijst is schier eindeloos. Om er een paar te noemen: Hanneke Fokkelman, Susan Hammond, Barbara Nanning, Wouter Dam, Wietske van Leeuwen en Esther Stasse. Daarnaast was er ook werk te zien van gerenommeerde buitenlandse keramisten zoals Bodil Manz, Steven Heinemann, Kayoko Hoshino en Morten Løbner Espersen. Carla Koch bleef veel kunstenaars hun hele carrière tot op heden trouw volgen.

 

Een belangrijke activiteit van Carla Koch was deelname aan talrijke beurzen zoals de KunstRAI, de PAN, beide in Amsterdam, en de Glaskunstbeurs in Leerdam. Haar verzorgde stands oogstten altijd veel bewondering waarmee zij zowel fanatieke als beginnende verzamelaars bereikte. Carla Koch was een spil in de disciplines die zij vertegenwoordigde.

 

Thimo te Duits

Lees meer

Faenza-logo-1932-IMG_9274.jpg

Kleine vriendelykheden van volk tot volk

Nieuw artikel op Serviezendomein

 

Vi ringrazio, Signor Ministro, del gesto nobile, simpatico e altamente apprezzato che avete ora compiuto in nome del governo Olandese, e del gruppo dei Musei ed Istituti d’arte che sono associati per una offerta che è piena di sgnificato nei riguardi del nostro paesa.

 

Ik dank u, mijnheer de minister, voor het nobele, mooie en zeer gewaardeerde gebaar dat u nu heeft gemaakt…

 

Met deze tekst begon in 1933 de Italiaanse minister Franco Ercole van Educazione Nazionale zijn dankwoord aan de Nederlandse regering en een aantal culturele instellingen voor de grote verzameling keramiek die ze zojuist aan Italië hadden aangeboden.

 

Het lijkt misschien normaal dat landen cultureel samenwerken. Maar een substantiële gift aan een fascistisch regime in de jaren 30 is opmerkelijk. Op wiens initiatief en met welk doel vond deze overdracht plaats?

 

Lees het interessante artikel op Serviezendomein.nl over de geschiedenis van Faenza, het Museo delle Ceramiche, deze vreemde gift en wat er na de oorlog gebeurde.

 

serviezendomein.nl

Lees meer

glas2022.jpg

GLAS2022 - Alles over dit prachtige materiaal

Symposium Rijksmuseum Amsterdam 25 maart

 

Op vrijdag 25 maart staat de hele dag in het teken van glas. De volgende onderwerpen komen aan bod: 18de-eeuwse vriendschapsglazen, de natuurkundige samenstelling van glas, glasziekte in het Rijksmuseum, de blauwe kralen van Sint Eustatius, de glasontwerpen van Frank Lloyd Wright, schertsglazen, tegels van Hildo Krop, scherven van Maria Tesselschade, herkomstonderzoek naar archeologische vondsten, de toekomst van glas in Nederland, en de portretglazen van Betje Wolff en Aagje Deken.

 

Sprekers

 

-    Liesbeth Janssen (TU Eindhoven), De fysica van glasvorming

-    Nancy de Jong (Gemeente Alkmaar), Gegraveerd glas van Maria Tesselschade

-    Maartje Brattinga (Rijksmuseum), Een onvoltooide stippelgravure van David Wolff?

-    Bas van Beek, de glasontwerpen van Frank Lloyd Wright – een interview

-    interviewer - Jan de Bruijn (Kunstmuseum Den Haag)

-    Jong talent: Annegreet Kalteren, Lisa Spooren, Marieke van Winkelhoff

-    Kitty Lameris (Frides Laméris Glass & Antiques) en Marc Barreda, schertsglazen

-    Geke Burger (Universiteit Leiden) en Felicia Fricke (Universiteit van Kopenhagen), De blue beads van Sint Eustatius – een tweegesprek

-    moderator - Alexandra van Dongen (Museum Boijmans van Beuningen)

-    Guus Verhaar (Rijksmuseum, Corning Museum of Glass, University of Texas at Dallas, Technische Universiteit Delft), Glasziekte in hol glas: een kwestie van de lange adem

-    Gert Bullée (Nationaal Glasmuseum), Hélène Besançon (Nationaal Glasmuseum), Roosmarijn van Beemen (Atelier van Beemen), Gegoten of geperst? Glastegels van Hildo Krop

-    Anna Lameris (Frides Laméris Glass & Antiques), Glazen met David en Jonathan voor een dronk op vriendschap en soms op liefde?

-    René van Beek (Allard Pierson ism TU Delft), Glasonderzoek : traditioneel en geavanceerd

-    Job Meihuizen (Design Academy), Marc Barreda (zelfstandig glasblazer) en Jens Pfeiffer (Rietveld Academie), De toekomst van de glaspraktijk in Nederland – een discussie

-    moderator Geertje Jacobs (Nationaal Glasmuseum)

 

Het tijdschrift Vormen uit Vuur fungeert als de symposiumbundel en verschijnt tijdens het evenement: van nagenoeg alle sprekers is er een voorbeschouwing van hun lezing.

 

GLAS2022 wordt georganiseerd in het kader van het UN International Year Of Glass 2022

 

www.rijksmuseum.nl

Lees meer

Markt, Delft.jpg

Delftse Keramiek Dagen in een nieuw jasje

25 + 26 juni 2022

 

Delft ademt de geschiedenis van keramiek en eDelfts Blauw en dat mag internationaal uitgedragen worden! Op 25 en 26 juni worden de Delftse Keramiek Dagen georganiseerd in het historische centrum van de stad. Omringd door gezellige terrassen, musea en galeries maakt deze markt een meerdaags bezoek aan de stad van het Delfts blauw meer dan de moeite waard.

 

Stichting Keramiek Promotie Delft (SKPD) organiseert een jaarlijkse hoogstaande markt met keramiek die kwaliteit en diversiteit toont. Hiervoor zijn keramisten uit Nederland en vier andere Europese landen uitgenodigd die op de markt hun werk zullen verkopen, waaronder Karin Bablok, Elke Eder Eich (Duitsland) Jean Paul Lanfreau (Frankrijk), Margot Thijssen (België), Nela Tréšková (Tsjechië) en Ricus Sebes (Duitsland en winnaar Keramiekmarktprijs in Oldenburg, Duitsland).

 

Ook kan het publiek tijdens de keramiekmarkt andere keramiekgerelateerde activiteiten bezoeken. Zoals het Royal Delft Museum en fabriek Royal Delft, en in de Oude Kerk is een expositie te bewonderen genaamd ‘De Echo van Majiayao’, waarvoor internationale kunstenaars werk hebben gemaakt naar aanleiding van hun werkperiode in China. Verder is een bezoekje aan Galerie Terra Delft ook de moeite waard. Tijdens de Delftse Keramiek Dagen is hier een internationale vazen tentoonstelling te zien.

 

https://www.skpd.nl/

Lees meer

COver 249 voor website[10587].JPG 

Nummer 249

 

Inhoudsopgave nummer 249 (2022/2):


Serviezen op Paleis Het Loo
Kristin Duysters

 

Glas als ijsbreker
Drinkuyts, puzzels, simulacra, pasglazen, klinkende glazen, trompe-l'oeils

Kitty Laméris, Marc Barreda                       Met bijdragen van Anna Laméris, Dedo von Kerssenbrock-Krosigk, Willem van Traa, Maartje Brattinga en E. Marianne Stern

 

Een kunstnijveraar wordt keramist
Bert Nienhuis in Hagen (1912-1917)

Anne Houk de Jong


Hoe blinde passie tot een hedendaagse tegelfabriek kan leiden
Gilles de Brock over een 'overmoedig project'
Victoria Anastasyadis

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur