Home

Nipplevase_voor_Hans_Rachid_Natasja_ALers_LNDW_studio-768x1152.jpg

De Bossche Tepelvaas

Design Museum Den Bosch

 

Kom op 12 en 13 maart naar Design Museum Den Bosch, laat een gipsafdruk van je tepel maken en doe mee aan het project de Bossche Tepelvaas!

 

Iedereen mag meedoen

De Bossche Tepelvaas is een vrolijke viering van het menselijk lichaam. Midden in de hal van Design Museum Den Bosch verschijnt op 12 en 13 maart de Tepeltent. Deze ronde, roze tent is dit weekend de werkplek van kunstenaar Natasja Alers: hier maakt zij gipsafdrukken van de tepels van de bezoekers van het museum. Iedereen mag meedoen: jong en oud, man en vrouw, alles daartussenin. In de privacy van de Tepeltent brengt Natasja Alers voorzichtig een laagje gips aan op je blote tepel. Nadat het gips gedroogd is, verwijdert Alers de afdruk en kan je je aankleden en het museum bezoeken. Alle tepelafdrukken die Alers tijdens dit weekend maakt, worden door haar samengevoegd en verwerkt tot de Bossche Tepelvaas. Design Museum Den Bosch koopt de Bossche Tepelvaas aan voor de collectie en zal hem in de zomer in het museum tonen.

 

Verpreutsing en seksualisering

Iedereen heeft tepels: mannen, vrouwen en kinderen. Je wordt ermee geboren en je gaat ermee dood. Al sinds de steentijd maakt de mens afbeeldingen van tepels, denk maar aan de vele venusbeeldjes die we kennen uit de kunstgeschiedenis. Toch wordt vooral de vrouwelijke tepel heftig gecensureerd. Op sociale media kan zelfs een onschuldig plaatje van een baby aan de borst al leiden tot een waarschuwing. Waar kleine kinderen vroeger aan een zwembroekje voldoende hadden, verkoopt de HEMA nu bikini’s voor meisjes vanaf 12 maanden oud. Tegelijkertijd worden we overal omringd door tepels: je ziet ze op tv en op het internet, je komt ze tegen in het straatbeeld en ze worden ingezet voor de verkoop van alle mogelijke producten. De tepel is daarmee het strijdtoneel van twee tegengestelde krachten:  de toenemende verpreutsing van de maatschappij, en tegelijkertijd de seksualisering van onze beeldcultuur.

 

De Tepelvaas

In 2018 maakte Natasja Alers haar eerste Tepelvaas: een keramische vaas opgebouwd uit menselijke tepelafdrukken. Voor Alers is de tepel een universeel lichaamsdeel dat ieder mens bezit, ongeacht geslacht of leeftijd. Met haar Tepelvaas uit Alers enerzijds kritiek op de manier waarop het vrouwelijk lichaam nog steeds bedekt en gecontroleerd wordt. Anderzijds benadrukt ze de zeggingskracht van de tepel: de aantrekkingskracht die het lichaamsdeel op ons heeft, de sensualiteit, en ook de speelsheid die de tepel krijgt door er meerdere samen te vormen tot een vaas. Eerdere versies van de Tepelvaas waren maximaal 40 centimeter hoog. De Bossche Tepelvaas wordt de grootste ooit, met een hoogte van 1 meter.

 

Over de ontwerper

Beeldend kunstenaar Natasja Alers (Den Haag, 1987) is afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie in de richting keramiek. Alers maakt sculpturen en toegepaste objecten in keramiek, en haalt haar inspiratie uit het innerlijk gevoelsleven en de kwetsbaarheid van het menselijk lichaam. Ze belicht thema’s als feminisme en seksualiteit. Alers maakt afdrukken van menselijke lichaamsdelen en construeert deze tot nieuwe sculpturen, vazen, reliëfs, zitobjecten en installaties. Haar werk was eerder te zien op o.a. Art Zuid, PAN Amsterdam, Big Art, Rademakers Gallery en buitenlandse tentoonstellingen in steden als Berlijn, Antwerpen en Kopenhagen. Alers wordt gerepresenteerd door Rademakers Gallery. Pien Rademakers vertegenwoordigt voornamelijk vrouwen in de kunst. Over Alers zegt Pien: ‘Natasja is een voorbeeld van een vrouw in de kunst die geen concessies doet, of ze nou schildert of in keramiek werkt. Ze is niet bang voor het plaatsen van keramiek in de openbare ruimte, iets wat je maar zelden ziet.’

 

Praktische informatie

 

Voor wie: iedereen mag meedoen, deelname is gratis, een museumticket is niet nodig, je hoeft je niet van te voren aan te melden

 

Waar: in de hal van Design Museum Den Bosch, Mortel 4 in Den Bosch

 

Wanneer: 12 en 13 maart, van 11.00 tot 17.00

 

designmuseum.nl

Lees meer

Fris-Edam-persfotos-web-72-dpi-2314 (2).jpg

Fris Springlevend! 75 jaar Fris Edam

N.V. Keramische Industrie Fris (1947-1969)

 

Maak een begin – begin met Fris! Zo luidde het motto van de N.V. Keramische Industrie Fris aan de Baandervesting in Edam. Modern georiënteerde Nederlandse gezinnen werden hiermee aangemoedigd om de serviezen, vazen en ander gebruiksaardewerk van deze fabriek aan te schaffen. De collectie die Fris op de markt bracht viel namelijk direct op door functionaliteit, goede vorm en frisse kleuren.

 

Door het vakmanschap van de medewerkers, de moderne en functionele ontwerpen van ontwerper Willem Hendrik de Vries en de nadruk op kwaliteit werd Fris al snel toonaangevend in de productie van serviezen en vazen. Zo speelde Fris een belangrijke rol in de ontwikkeling van het Nederlandse gebruikskeramiek, als opmaat voor het wereldberoemde Dutch Design. De producten van Fris zijn opgenomen in de collecties van diverse nationale en internationale musea als het Centraal Museum in Utrecht, Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden, Van Eesterenmuseum in Amsterdam, Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam en Museum of Modern Art In New York.

 

Onder de titel Fris Springlevend! 75 jaar Fris Edam organiseert het Edams Museum van oktober 2021 t/m maart 2022 een grote overzichtstentoonstelling. Ook zijn diverse presentaties in Edamse etalages en in het Waterlands Archief in Purmerend. Bovendien verschijnt een vuistdikke publicatie Fris Edam. Keramiek 1947-1969 bij de Edamse uitgeverij LM Publishers.

 

oktober 2021 t/m maart 2022

 

frisedam.nl/

Lees meer

Mz-S-893_2_Vladimir Terebenin.jpg

Russische avant-garde | Revolutie in de kunst

Hermitage Amsterdam

Deze tentoonstelling is tot nader order gesloten

Als vervolg op de tentoonstelling '1917. Romanov en Revolutie, het einde van de monarchie (2017)' brengt de Hermitage Amsterdam in 2022 de langverwachte tentoonstelling 'Russische avant-garde | Revolutie in de kunst'. Deze expositie vertelt een intrigerend verhaal van de Russische avant-gardekunst vanaf de laatste jaren van keizerlijk Rusland via de turbulente tijd rond de revolutie van 1917, tot het einde in de Stalinperiode. Zo’n vijfhonderd werken op canvas, papier, textiel en vooral porselein tonen de verbeeldingswereld van de avant-gardisten, hun voorlopers en navolgers. Ze tonen een revolutie in de kunst.

 

29 januari — 8 januari 2023

 

hermitage.nl

Lees meer

hew-locke-mummys-little-soldier-1.jpg

A State of Matter: Modern and Contemporary Glass Sculpture

Henry Moore Institute

 

To mark the United Nations International Year of Glass 2022, the Henry Moore Institute is delighted to present a major exhibition exploring glass as a material for sculpture.

 

A State of Matter: Modern and Contemporary Glass Sculpture explores glass through its three different states of matter: solid, liquid and gas. Work from 1965 to the present day will be on display by 16 artists including Claire Falkenstein, Mona Hatoum, Luke Jerram, Joseph Kosuth and Hew Locke.

 

Glass is a mysterious and wonderful thing. Less a material than a state of matter, the heat of the furnace transforms grains of silica into molten lava, which can be stretched, flattened, moulded, blown or cast. When cooled from its molten state, glass takes on the qualities most readily associated with it, becoming transparent, reflective, fragile and ephemeral. Although a number of sculptors specialise in working with glass, A State of Matter: Modern and Contemporary Glass Sculpture also celebrates the skill of the master glassmakers who work in creative and collaborative partnerships with artists, and who make glass perform the most extraordinary feats.

 

The capacity of glass to take on different surface textures, colours and change its shape and physical state with such abandon means that it is exceptionally difficult to categorise. Unlike stone or wood, there is no essential ‘truth’ to glass as a material, and many long-held assumptions about glass can turn out to be deceptions. Bringing together works by 16 artists, the exhibition celebrates this infinitely variable material, used in imaginative and often subversive ways by a diverse range of artists.

 

 

18 February – 5 June 2022

 

www.henry-moore.org

 

Lees meer

Ilona-van-den-Brekel-ceramics-2021-_99A7210.jpg

Bouwstenen

Hoekpresentatie door Ilona van den Brekel in Bureau Europa

 

In de hoekruimte en de etalages van Bureau Europa is een nieuwe presentatie te zien waar ook van straat van kan worden genoten. De presentatie brengt bovenal keramiek en de observaties van mensen samen van beeldend kunstenaar Ilona van den Brekel.

 

Haar werk ontstaat vanuit de basiservaringen van het alledaagse bestaan, een beeld vormt zich in haar hoofd en laat haar vervolgens niet meer los. Het gaat over kijken, bekeken worden, bewustzijn en -wording, veranderende posities in verschillende situaties. Het feit dat mensen op verschillende manieren naar dezelfde dingen kijken en dat eenieder zijn eigen beeld eraan overhoudt, blijft voor haar een intrigerend aspect. Ilona van den Brekel werkt met diverse media, waaronder video, fotografie en keramiek.

 

Momenteel werkt zij aan een keramische installatie "Bouwstenen". Elk mens is uniek, maar wel opgebouwd uit dezelfde bouwstenen als andere mensen. Deze objecten zijn ook uniek, maar opgebouwd uit dezelfde elementen als de andere objecten uit deze serie. De verschillen zitten in de gebruikte klei, verschillend gebruik van glazuren en verschillende opbouw van de elementen.

Ilona van den Brekel werkt ook voor een aantal culturele instellingen als productie- en zakelijk leider (o.a. voor TAAT, Bureau Europa en de Nederlandse Dansdagen) en is zij verbonden aan de Maastricht Institute of Interdisciplinary Arts.

 

26 januari t/m 27 februari 2022

 

www.bureau-europa.nl

 

Lees meer

Inge_Becka_vaas82914.jpg

Inge Bečka - Spot On

Purmerends Museum

 

Het Purmerends Museum is trots en verheugd om van 16 oktober tot en met 17 april 2022 een bijzondere expositie met keramiek van de gerenommeerde kunstenaar Inge Bečka te kunnen presenteren. De tentoonstelling Inge Bečka - Spot On. Aardse tradities en theatraal vertoon vindt plaats in het Kunstkabinet van het museum en toont werken uit verschillende periodes van haar kunstenaarschap.

 

Inge Bečka, woonachtig en werkzaam in Westbeemster, is een breed gewaardeerde keramiek kunstenaar en ontwerper. Ze exposeerde in binnen- en buitenland en haar werk bevindt zich in collecties over de hele wereld. Kenmerkend voor het werk zijn enerzijds de op de natuur geïnspireerde vormen en anderzijds strakke, geometrische vormen. Ze gebruikt vaak bijzondere kleuren als diepblauw, goud en zilver en schuwt daarbij niet om te experimenteren met talloze andere tinten en reliëfs.

 

Het Purmerends Museum maakte voor deze expositie samen met de kunstenaar een keuze uit haar gehele oeuvre. Het Purmerends Museum is blij om een hedendaagse kunstenaar uit de eigen omgeving te exposeren en legt met deze expositie tevens een verbinding met rijke geschiedenis van het Purmerendse keramiek uit de periode 1895-1907 dat permanent in het museum is te zien.

 

16 oktober 2021 tot en met 17 april 2022

 

www.purmerendsmuseum.nl

 

Lees meer

the flames 2.jpg

The Flames: The Age of Ceramics

Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris

 

Gathering over 350 pieces dating from the Neolithic to the present day, the exhibition The Flames: The Age of Ceramics is an immersive exploration of the medium, a fresh, fruitful dialogue between objects from different periods and contexts that brings to light influences as well as coincidences.

 

An inexhaustible source of inspiration and expression for craftsmen, artists and designers, ceramics – from the Greek keramos, meaning "clay" – is one of humanity's earliest cultural manifestations, used since prehistoric times to make idols, constructions and food containers.

 

The exhibition presents ceramics by modern and contemporary artists and ceramicists, among them Jean Carriès, Georg Ohr, Paul Gauguin, Shoji Hamada, Bernard Leach, Marcel Duchamp, Meret Oppenheim, Pablo Picasso, Salvador Dali, Raoul Dufy, Lucio Fontana, Beatrice Wood, Ken Price, Ron Nagle, Cindy Sherman, Judy Chicago, Miquel Barceló, Jean Girel, Simone Leigh, Daniel Dewar & Grégory Gicquel, Theaster Gates, Rebecca Warren, Mai Thu Perret, Clare Twomey, Takuro Kuwata, Natsuko Uchino; historical works by Bernard Palissy, Marie Talbot, Dave the Potter and reknown ceramic manufactories; anonymous pieces such as prehistoric Venus figures, ancient Greek vases, and vernacular pottery; and non-European items including Nok pottery, Mochica jars, Tang figures, Iranian reticuled piece and Japanese raku wares.

 

The exhibition's transhistorical approach focuses on ceramics as inherently related to art and, more broadly, to humankind. Long underestimated  among the arts, the medium can be both functional and sculptural, and as such compels us to rethink existing categories and traditional hierarchies. In its mingling of art, craft and design, The Flames explores not only ceramics' relationship to the decorative, the culinary and the performative, but also its scope of application in the fields of medicine, aeronautics and ecology.

 

The exhibition is accompanied by a catalogue gathering texts by specialists and artists; an international symposium on the theme Ceramics and Politics, jointly organised by the Society of Friends of the Sèvres National Museum and the Paris Museum of Decorative Arts, at the National Institute of Art History (INHA) in Paris in January 2022; a participative collecting project;  a program of workshops and demonstrations; and a pedagogical mobile and miniaturized version of the show for people unable to attend.

 

 

From 15 October 2021 to 06 February 2022

 

www.mam.paris.fr

 

Lees meer

Edmund de Waal.JPG

Edmund de Waal, Lettres à Camondo

Musée Nissim de Camondo

 

British artist and author Edmund de Waal will present a major new exhibition this autumn at the spectacular Musée Nissim de Camondo, Paris, one of the city’s best kept secrets, inspired by his acclaimed book Letters to Camondo (April 2021, Chatto & Windus). The exhibition, which runs from 7 October 2021 through 15 May 2022, marks Edmund de Waal’s first solo exhibition in France and the first time a contemporary artist has been invited to create an exhibition for the museum.

 

In Letters to Camondo, Edmund de Waal traces the story of the Jewish Camondo family, who made their home in Paris in the 1870s and became fixtures of Belle Époque high society, as well as targets of antisemitism, much like de Waal’s relations, the Ephrussi family to whom they were connected.

 

Edmund de Waal has been given unique access to the historic surrounds of the Musée Nissim de Camondo, creating an exhibition of new sculptures reflecting on the Camondo family, their story, and their memory. The works will be installed throughout the museum’s exquisite rooms and courtyard, in close dialogue with its collection of 18th century art, furniture and objects assembled by Moïse de Camondo.

Edmund de Waal, petrichor, installation view, Musée Nissim de Camondo, 2021

© MAD, Paris / Christophe Dellière. Courtesy of the artist and of Musée des Arts Décoratifs, Paris

 

from 7 October 2021 to 15 May 2022

madparis.fr

 

 

Lees meer

!cid_image004_jpg@01D7F114.jpg

Harm Kamerlingh Onnes

Kunstmuseum Den Haag

 

Met een speelse beeldtaal tovert de keramiek van Harm Kamerlingh Onnes (1893 – 1985) een glimlach op ieders gezicht. Geleid door zijn oneindige fantasie en gevoel voor humor creëerde de kunstenaar een totaal eigen en origineel oeuvre. Onlangs ontving Kunstmuseum Den Haag van Stichting Gifted Art een schenking van 18 keramische objecten. In een intieme tentoonstelling presenteert het Kunstmuseum de recente schenking samen met de reeds bestaande verzameling van zijn werk die vanaf de jaren vijftig is opgebouwd.

 

Het lange leven van Kamerlingh Onnes – hij werd maar liefst tweeënnegentig jaar – leidde tot een veelzijdig en omvangrijk oeuvre. Hij staat bekend om zijn schilderijen, aquarellen en tekeningen, maar hij hield zich ook bezig met glas-in-loodramen, binnenhuisarchitectuur en postzegels. In 1933 leerde hij zichzelf het draaien, vormen, bakken én beschilderen van klei. Het is het begin van een keramisch oeuvre dat maar liefst een halve eeuw beslaat.

 

Van gebruikskeramiek in de vorm van potjes, vaasjes, schaaltjes, borden en doosjes, tot aan tegels en sculpturen: de kracht van Kamerlingh Onnes’ werk zit in zijn ongetemde verbeeldingskracht, die versterkt wordt door een haast surrealistisch associatievermogen. Soms leefde hij zo mee met het klei, dat er nieuwe karakters ontstonden uit fouten op de draaischijf. Een mislukte fles wordt een vogelengel of een dichtgeknepen hals van een vaasje wordt de brede bek van een gordeldier. Voor hem bestaan er geen mislukkingen. Dit resulteerde erin dat Kamerlingh Onnes nooit een serie of assortiment heeft geproduceerd. Elk keramiek object dat hij maakte is uniek van vorm, kleur of beschildering.

 

18 december 2021 t/m 3 april 2022

www.kunstmuseum.nl

 

Lees meer

Toni-Zuccheri-per-Venini- (600 x 400).jpg

Tapio Wirkkala and Toni Zuccheri at Venini

Twin exhibitions at Le Stanze Del Vetro

 

Tapio Wirkkala at Venini and Toni Zuccheri at Venini, curated by Marino Barovier, are two exhibitions showcasing 200 works in glass that recount the Murano experiences of two great artists present at the Venini furnace both contemporaneously and at different times, particularly in the second half of the 1960s.

 

They both contributed, with their strong personalities, to the character of the production of the glassworks. In those transformational years, Venini was able on the one hand to present new models without giving up the use of colour, and on the other to respond to the new minimalist requirements in the world of design.

 

The first aspect was developed in particular by Toni Zuccheri, to whom we owe the extraordinary series of fowl and farmyard animals, which were soon joined by vases in bright colours with organic lines, inspired by the plant kingdom.

 

From 1966 the furnace also entered in a collaboration with Finnish designer Tapio Wirkkala, who brought his experience with glass at the Iittala glassworks to Venice by combining Nordic culture with Murano craft, achieving remarkable results.

 

Open until 13 March 2022. Closed on 25 December. On 1 January 2022 LE STANZE DEL VETRO will be open to the public from 3pm to 7pm. Closed on Wednesday. Free admission.

 

lestanzedelvetro.org

Lees meer

COver 249 voor website[10587].JPG 

Nummer 249

 

Inhoudsopgave nummer 249 (2022/2):


Serviezen op Paleis Het Loo
Kristin Duysters

 

Glas als ijsbreker
Drinkuyts, puzzels, simulacra, pasglazen, klinkende glazen, trompe-l'oeils

Kitty Laméris, Marc Barreda                       Met bijdragen van Anna Laméris, Dedo von Kerssenbrock-Krosigk, Willem van Traa, Maartje Brattinga en E. Marianne Stern

 

Een kunstnijveraar wordt keramist
Bert Nienhuis in Hagen (1912-1917)

Anne Houk de Jong


Hoe blinde passie tot een hedendaagse tegelfabriek kan leiden
Gilles de Brock over een 'overmoedig project'
Victoria Anastasyadis

 

 

Inhoud/lid worden

© Vormen uit vuur